طراحی مدل آموزش و بهسازی منابع انسانی بر مبنای الگوی توتادو
رضا زارعی
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی
)
لیلی کفاش
2
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
)
نادر شهامت
3
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
)
احمدرضا اوجی نژاد
4
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
)
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی و رضایتمندی فرد و در سطح سازمانی، باعث بهبود و توسعه سازمان میشود. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل آموزش و بهسازی منابع انسانی بر مبنای الگوی توتادو بود.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از حیث روش، کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 18 نفر از مدیران و خبرگان بانک آینده در سال 1402 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور گزینش شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود با رویکرد اشباع نظری بود. یافته با استفاده از نرم افزار ATLASTI کدگذاری و تحلیل شدند. اعتباریابی یافته ها بر اساس روش های سه سویه سازی، موضع گیری پژوهشگر و کاوش بوسیله مشارکت کنندگان انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش در پنج مقوله شرایط علی، زمینهای، مداخله گر، راهبرد و پیامدها در چهار دسته فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی به تفکیک در 6 مقوله، 17 کد محوری براساس 174 کد باز شناسایی شد. این مدل یکی از جامعترین روشهای آموزش و بهسازی منابع انسانی را مشخص کرده است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد با اعتماد به الگوی توتادو و پیادهسازی موفق آموزش و بهسازی بر مبنای این الگو، سازمانها میتوانند بهبودی قابل ملاحظه در عملکرد، بهرهوری، و رضایت کارکنان خود تجربه کنند. این مدل از مدیریت منابع انسانی به سازمانها کمک میکند تا با چالشها و تغییرات متغیر محیطی به بهبودی پایدار و افزایش توانمندیهای خود برسند.