شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای دبیران
الموضوعات :
لیلا مرادی
1
,
رضا زارعی
2
,
مژگان امیریان زاده
3
,
نادر شهامت
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ،دانشگاه آزاد اسلامی،مرودشت ، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی،مرودشت،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی ،مرودشت،ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی ،مرودشت،ایران
الکلمات المفتاحية: دبیران, توسعه حرفه ای, اموزش,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای دبیران متوسطه به روش کیفی بوده است .
روش شناسی: مشارکت کنندگان در این بخش شامل خبرگان ومتخصصان وافراد اگاه در زمینه توسعه وبالندگی حرفه ای دبیران استان فارس بوده وانتخاب افراد به روش نمونه گیری به صورت هدفمند وتکنیک ملاک محور ، با ملاک داشتن مدرک کارشناسی ارشد ودکتری وحداقل پانزده سال سابقه تدریس وپژوهش در اموزش وپرورش بوده که بعد از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 23 نفر اطلاعات حالت اشباع به خود گرفت. روش تجزیه و تحلیل داده ها ، تحلیل مضمون گام به گام در شش گام انجام گرفته است گام اول اشنایی اولیه با متن مصاحبه گام دوم ایجاد کدهای اولیه گام سوم جستجو برای مضمون ها گام چهارم مرور مضمونها ،گام پنجم عنوان بندی مضامین وگام ششم تهیه گزارش مصاحبه ها وتهیه جدول مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیراست .
یافته های: یافته های به دست آمده از مصاحبه های انجام شده در هشت مولفه بدین شرح است : مهارت های تغییر،مهارت های ارتباطی، بالندگی فردی، بالندگی پژوهشی، مهارت های ارزشیابی،بالندگی سازمانی،بالندگی آموزشی ،فناوری اطلاعات.
نتیجه گیری : نتایج نشان داد، توسعه حرفه ای دبیران به بهبود بخشدن فعالیتها و وظایف افراد، در ارتباط با شغل و حرفه تخصصی آنها که عمدتاً به منظور افزایش دانش، مهارت و تغییر نگرشهای حرفه ای آنان است کمک می کند تا به وسیله آن افراد بتوانند به گونه ای موثر وظایفشان را به انجام برسانند و فرایند یاددهی و یادگیری را بهبود بخشند.