نوآوری در مدیریت ورزشی
,
العدد9,السنة
3
,
بهار
1403
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفهها و شاخصهای توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای فنی وحرفه ایی کشوراست. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان أکثر
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفهها و شاخصهای توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای فنی وحرفه ایی کشوراست. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان وصاحبنظران حوزه کارآفرینی و خبرگان سازمانی و مدیران ورزشی که با این امر، سروکار دارند، استفادهشده است و درنهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. با استفاده از روش دلفی به شناسایی متغیرها پرداختهشده است. بر اساس ادبیات پژوهش و نظرات تخصصی خبرگان درمجموع 55 عامل شناساییشده است. برای غربال شاخصها و شناسایی شاخصهای نهایی از رویکرد دلفی فازی استفادهشده است و 48 شاخص در راند اول، 44 شاخص در راند دوم و 39 شاخص در راند سوم استخراجشده است. عوامل شناساییشده در چهار بعد، بعد مدیریتی، بعد تجاری، بعد تخصصی و بعد محیطی شناساییشده است که ترتیب رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند. استفاده از ظرفیتهای کارآفرینی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه فنی و حرفهای میتواند راهگشای بیکاری فارغالتحصیلان رشته تربیت بدنی این دانشگاه باشد.
تفاصيل المقالة
انسان و محیط زیست
,
العدد2,السنة
20
,
تابستان
1401
زمینه هدف: هدف این مقاله تدوین چارچوب مدل توسعة تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش با رویکرد طرح های ترکیبی بود.
روش بررسی: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعةموردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه شامل14 نفر از متخصصان عضو ه أکثر
زمینه هدف: هدف این مقاله تدوین چارچوب مدل توسعة تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش با رویکرد طرح های ترکیبی بود.
روش بررسی: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعةموردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه شامل14 نفر از متخصصان عضو هیئت علمی بودند. رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحب نظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبة نمیه ساختارمند بود. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود؛ که تعداد آنان با توجه به تعداد 51 فدراسیون فعال در کشور، شامل 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 113 نفر بر اساس روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونة پژوهش مشخص گردیدند. در نهایت پس از پخش و جمع آوری پرسشنامه های پژوهش؛ تعداد 89 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مقدار T مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارن و تمامی چارچوب مدل توسعة تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توسعة تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش شامل شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، پیامدها، راهبردها می باشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می باشد.
بحث و نتیجه گیری: همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیت های سازمان های ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد.
تفاصيل المقالة
پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
,
العدد2,السنة
3
,
تابستان
1403
توسعه ورزش دانشگاهی میتواند ضامن سلامتی دانشجویان و یکی از عوامل مؤثر در توسعه ورزش کشور باشد. بر همین اساس، برای تحول در ورزش کشور نقش دانشگاهها مهم است. شناسایی بسترها و عوامل توسعه ورزش در دانشگاهها علاوه بر ارتقای سطح سلامتی دانشجویان، باعث رشد ورزش کشور میشود. أکثر
توسعه ورزش دانشگاهی میتواند ضامن سلامتی دانشجویان و یکی از عوامل مؤثر در توسعه ورزش کشور باشد. بر همین اساس، برای تحول در ورزش کشور نقش دانشگاهها مهم است. شناسایی بسترها و عوامل توسعه ورزش در دانشگاهها علاوه بر ارتقای سطح سلامتی دانشجویان، باعث رشد ورزش کشور میشود. هدف این تحقیق شناسایی مؤلفهها و شاخصهای توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاههای فنی وحرفه ایی کشوراست. تحقیق حاضر ازنظر ماهیت از نوع تحقیق اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی تحقیق و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان وصاحبنظران حوزه کارآفرینی و خبرگان سازمانی و مدیران ورزشی که با این امر، سروکار دارند، استفادهشده است و درنهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. با استفاده از روش دلفی به شناسایی متغیرها پرداختهشده است و درنهایت با استفاده از نرمافزار smart.pls به اعتبارسنجی مدل پرداختهشده است. بر اساس ادبیات پژوهش و نظرات تخصصی خبرگان درمجموع 62 عامل شناساییشده است. برای غربال شاخصها و شناسایی شاخصهای نهایی از رویکرد دلفی فازی استفادهشده است و 55 شاخص در راند اول، 51 شاخص در راند دوم و 46 شاخص در راند سوم استخراجشده است. عوامل شناساییشده در چهار بعد، بعد مدیریتی، بعد تجاری، بعد تخصصی و بعد محیطی شناساییشده است که ترتیب رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
1399
هدف این پژوهش تدوین راهکارهای توسعة استارتآپ دانشجویی در ورزش کشور بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 16 نفر از خبرگان (برای شناسایی چارچوب راهکارهای توسعة استارتآپ دانش أکثر
هدف این پژوهش تدوین راهکارهای توسعة استارتآپ دانشجویی در ورزش کشور بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 16 نفر از خبرگان (برای شناسایی چارچوب راهکارهای توسعة استارتآپ دانشجویی در ورزش کشور انتخاب شدهاند و با آنها مصاحبه انجام شد در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری مورد مطالعه کلیة دانشجویان تربیتبدنی در کشور میباشد که براساس تخمین حجم نمونه بهینه 281 نمونة قابل قبول در رسانههای اجتماعی گردآوری شد. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محققساخته بر اساس روش دلفی بخش کیفی بود. برای بررسی روایی صوری از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و همچنین آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادلاتساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد هفت عامل به عنوان چارچوب راهکارهای توسعة استارتآپ دانشجویی در ورزش کشور پدید آمد. در بخش کمی مقدار تی مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارند و تمامی چارچوب توسعة استارتآپ دانشجویی در ورزش کشور مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری محیط فناورانه بر رابطة بین زیرساخت های فناورانه و توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی می باشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی می باشد که به صورت میدانی انجام گردید. ر أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری محیط فناورانه بر رابطة بین زیرساخت های فناورانه و توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی می باشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی می باشد که به صورت میدانی انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده ها، پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر شامل پرسشنامة توانمندسازی منابع انسانی اسپریتزر و میشرا (1997)، پرسشنامة محیط فناورانه کاساب و همکاران (2017) و پرسشنامة زیرساخت های فناورانه کاساب و همکاران (2017) می باشد. جامعة آماری شامل کلیة کارکنان بخش فناوری اطلاعات، کارکنان ارشد، مدیران و معاونان ادارات کل ورزش و جوانان کشور بودند که تعداد آنان حدود 640 نفر بود. بر اساس جدول حجم نمونة مورگان، تعداد 242 نفر به عنوان نمونه مشخص گردیدند که پس از کسب مجوزهای لازم و تقسیم پرسشنامه ها، تعداد 192 پرسشنامه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که زیرساخت های فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی تأثیر معناداری ندارد (199/0= تأثیر، 558/1=تی، 089/0=سطح معناداری). نتایج همچنین نشان داد که زیرساخت های فناورانه بر محیط فناورانه در سازمان های ورزشی تأثیر معناداری دارد (904/0= تأثیر، 856/38=تی، 001/0=سطح معناداری). نتایج همچنین نشان داد که محیط فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی تأثیر معناداری دارد (736/0= تأثیر، 241/6=تی، 001/0=سطح معناداری). با توجه به عدم تأثیر زیرساخت های فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی و از طرفی تأثیر زیرساخت های فناورانه بر محیط فناورانه و همچنین تأثیر محیط فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی می توان چنین اعلام داشت که محیط فناورانه نقش میانجی گری کامل در رابطة بین زیرساخت های فناورانه بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان های ورزشی را دارد.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه ها و تعاملات شهروندی معلمان تربیت بدنی بازنشسته بر تمایل به فعالیت های داوطلبی در ورزش آموزش وپرورش طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری شامل تمامی معلمان تربیت بدنی بازنشسته دارای تجربه داوطلبی در فعالیت أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه ها و تعاملات شهروندی معلمان تربیت بدنی بازنشسته بر تمایل به فعالیت های داوطلبی در ورزش آموزش وپرورش طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری شامل تمامی معلمان تربیت بدنی بازنشسته دارای تجربه داوطلبی در فعالیت های ورزش آموزش و پرورش بود، بود. نمونة آماری شامل 84 نفر از معلمان تربیت بدنی بازنشسته بود که در رویدادهای ورزشی منتخب آموزش و پرورش به عنوان داوطلب حضور داشتند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامة 50 سؤالی تحقیق لانرو و همکاران (2017) بود. روایی و پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش های رایج مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل تحقیق، از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. تمامی روند تجزیه و تحلیل تحقیق، در نرم افزارSPSS و PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تعاملات شهروندی بر انگیزه های ابزاری، شغلی و نمایشی معلمان تربیت بدنی بازنشسته داوطلب در ورزش آموزش وپرورش تأثیرگذار می باشد. پژوهش حاضر همچنین نشان داد که انگیزة ابزاری (382/0= تأثیر؛ 973/8= تی)، انگیزة شغلی (176/0= تأثیر؛ 072/5= تی) و انگیزة نمایشی (475/0= تأثیر؛ 792/14= تی) بر تمایل به فعالیت داوطلبانه معلمان تربیت بدنی بازنشسته در ورزش آموزش و پرورش تأثیر معناداری دارد. بنابراین توجه به تعاملات شهروندی و بهبود شرایط جهت ایجاد آن در میان معلمان تربیت بدنی بازنشسته ضمن بهبود انگیزة داوطلبی سبب بهبود تمایل به فعالیت داوطلبانه در میان این افراد می گردد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications