فهرس المقالات مینا حکاک زاده


  • المقاله

    1 - چارچوب مدل توسعة تمدن بوم‏شناختی و زیست‏محیطی در ورزش با رویکرد طرح‏های ترکیبی
    انسان و محیط زیست , العدد 2 , السنة 20 , تابستان 1401
    زمینه هدف: هدف این مقاله تدوین چارچوب مدل توسعة تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش با رویکرد طرح های ترکیبی بود. روش بررسی: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعةموردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه شامل14 نفر از متخصصان عضو ه أکثر
    زمینه هدف: هدف این مقاله تدوین چارچوب مدل توسعة تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش با رویکرد طرح های ترکیبی بود. روش بررسی: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعةموردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه شامل14 نفر از متخصصان عضو هیئت علمی بودند. رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحب نظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبة نمیه ساختارمند بود. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود؛ که تعداد آنان با توجه به تعداد 51 فدراسیون فعال در کشور، شامل 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 113 نفر بر اساس روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونة پژوهش مشخص گردیدند. در نهایت پس از پخش و جمع آوری پرسشنامه های پژوهش؛ تعداد 89 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مقدار T مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارن و تمامی چارچوب مدل توسعة تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توسعة تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش شامل شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، پیامدها، راهبردها می باشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می باشد. بحث و نتیجه گیری: همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیت های سازمان های ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تدوین راهکارهای توسعة استارت‌آپ‌های دانشجویی در ورزش کشور
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1399
    هدف این پژوهش تدوین راهکارهای توسعة استارت‌آپ دانشجویی در ورزش کشور بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله‌ای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 16 نفر از خبرگان (برای شناسایی چارچوب راهکارهای توسعة استارت‌آپ دانش أکثر
    هدف این پژوهش تدوین راهکارهای توسعة استارت‌آپ دانشجویی در ورزش کشور بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله‌ای از نوع ابزارسازی بود. در بخش کیفی با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری) 16 نفر از خبرگان (برای شناسایی چارچوب راهکارهای توسعة استارت‌آپ دانشجویی در ورزش کشور انتخاب شده‌اند و با آن‌ها مصاحبه انجام شد در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری مورد مطالعه کلیة دانشجویان تربیت‌بدنی در کشور می‌باشد که براساس تخمین حجم نمونه بهینه 281 نمونة قابل ‌قبول در رسانه‌های اجتماعی گردآوری شد. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق‌ساخته بر اساس روش دلفی بخش کیفی بود. برای بررسی روایی صوری از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و همچنین آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و مدل معادلات‌ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد هفت عامل به عنوان چارچوب راهکارهای توسعة استارت‌آپ دانشجویی در ورزش کشور پدید آمد. در بخش کمی مقدار تی مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارند و تمامی چارچوب توسعة استارت‌آپ دانشجویی در ورزش کشور مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی نقش انگیزه ها و تعاملات شهروندی معلمان تربیت بدنی بازنشسته بر تمایل به فعالیت‌های داوطلبی در ورزش آموزش و پرورش
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه ها و تعاملات شهروندی معلمان تربیت بدنی بازنشسته بر تمایل به فعالیت های داوطلبی در ورزش آموزش وپرورش طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری شامل تمامی معلمان تربیت بدنی بازنشسته دارای تجربه داوطلبی در فعالیت أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزه ها و تعاملات شهروندی معلمان تربیت بدنی بازنشسته بر تمایل به فعالیت های داوطلبی در ورزش آموزش وپرورش طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری شامل تمامی معلمان تربیت بدنی بازنشسته دارای تجربه داوطلبی در فعالیت های ورزش آموزش و پرورش بود، بود. نمونة آماری شامل 84 نفر از معلمان تربیت بدنی بازنشسته بود که در رویدادهای ورزشی منتخب آموزش و پرورش به عنوان داوطلب حضور داشتند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامة 50 سؤالی تحقیق لانرو و همکاران (2017) بود. روایی و پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش های رایج مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل تحقیق، از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. تمامی روند تجزیه و تحلیل تحقیق، در نرم افزارSPSS و PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تعاملات شهروندی بر انگیزه های ابزاری، شغلی و نمایشی معلمان تربیت بدنی بازنشسته داوطلب در ورزش آموزش وپرورش تأثیرگذار می باشد. پژوهش حاضر همچنین نشان داد که انگیزة ابزاری (382/0= تأثیر؛ 973/8= تی)، انگیزة شغلی (176/0= تأثیر؛ 072/5= تی) و انگیزة نمایشی (475/0= تأثیر؛ 792/14= تی) بر تمایل به فعالیت داوطلبانه معلمان تربیت بدنی بازنشسته در ورزش آموزش و پرورش تأثیر معناداری دارد. بنابراین توجه به تعاملات شهروندی و بهبود شرایط جهت ایجاد آن در میان معلمان تربیت بدنی بازنشسته ضمن بهبود انگیزة داوطلبی سبب بهبود تمایل به فعالیت داوطلبانه در میان این افراد می گردد. تفاصيل المقالة