فهرس المقالات حسین کریمی


  • المقاله

    1 - شناسایی و اولویت‌بندی کاربردهای فناورانه اینترنت اشیا بر مدیریت کیفیت بیمارستانی با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 38 , السنة 11 , زمستان 1399
    مقدمه: در طول سالیان اخیر بیمارستان‌ها با چالش‌های مختلفی از قبیل کاهش بودجه و افزایش رقابت در حوزه‌های بهداشتی و درمانی مواجه بوده‌اند. انتظار می‌رود که خدمات درمانی مبتنی بر اینترنت اشیا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، سطح کیفیت زندگی را افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و او أکثر
    مقدمه: در طول سالیان اخیر بیمارستان‌ها با چالش‌های مختلفی از قبیل کاهش بودجه و افزایش رقابت در حوزه‌های بهداشتی و درمانی مواجه بوده‌اند. انتظار می‌رود که خدمات درمانی مبتنی بر اینترنت اشیا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، سطح کیفیت زندگی را افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی کاربردهای فناورانه اینترنت اشیا بر مدیریت کیفیت بیمارستانی با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری می‌باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت پژوهشی به صورت آمیخته و از نظر روش گرداوری داده‌ها یک پژوهش توصیفی - تحلیلی است. مهم‌ترین کاربردهای فناورانه اینترنت اشیا بر مدیریت کیفیت بیمارستانی از طریق روش دلفی(در 2 مرحله) مشخص و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز از مدل‌سازی تفسیری- ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها: کاربردهای کنترل علائم حیاتی فرد بیمار، مراقبت از بیماران بدون نیاز حضور فرد در محل، بررسی موجودی تجهیزات و موارد موردنیاز ضروری، ردگیری و نظارت بر عملکرد کارکنان، بیماران و موجودی، نظارت و تنظیم هوشمند شرایط محیطی نگهداری بیمار و دارو، ویزیت از راه دور بیماران در دوران حاد و خاص، کاهش پسماندهای بیمارستانی، نظارت بر فعالیت‌های فیزیکی افراد سالمند و راه‌اندازی جوامع آنلاین و مشاوره‌های اینترنتی پزشکی به‌عنوان کلیدی‌ترین عوامل شناخته شدند. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن اینترنت اشیا در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، به مسئولین مراکز درمانی پیشنهاد می‌گردد که تغییرات مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات خود ایجاد کنند تا بتوانند گام‌های مفیدی برای ارتقا کیفیت خدمات خود بردارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی الگوی آسیب‌شناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 39 , السنة 12 , بهار 1400
    مقدمه: امروزه فناوری اطلاعات سبز به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی برای دست‌یابی به توسعه پایدار زیست‌محیطی شناخته‌شده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی آسیب‌شناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر أکثر
    مقدمه: امروزه فناوری اطلاعات سبز به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی برای دست‌یابی به توسعه پایدار زیست‌محیطی شناخته‌شده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی آسیب‌شناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش‌شناسی به‌صورت توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفت که در ابتدا داده‌ها، با مرور مبانی نظری و نظرخواهی از خبرگان، چالش‌های استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شناسایی شد. سپس از طریق روش دلفی مهم‌ترین چالش‌های استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشخص و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز از مدل‌سازی تفسیری ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها: پس از رسیدن اعضا پانل به توافق نظری در دو مرحله، 19 عامل به‌منظور تجزیه‌وتحلیل درروش مدل‌سازی تفسیری ساختاری استخراج گردید. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که دو عامل عدم‌حمایت مالی دولت با ارائه تسهیلات مالی و نبود بودجه و اعتبارت کافی در سازمان برای استقرار فناوری اطلاعات سبز در کلیدی‌ترین سطح عوامل مطالعه قرار می‌گیرند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بدون حمایت دولت استطاعت استقرار زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سبز و بهره‌مندی از مزایای آن را نخواهد داشت. دولت می‌تواند در بعد حمایت مالی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در راستای خرید تجهیزات و سایر نیازمندی‌های استقرار فناوری اطلاعات سبز مثمر ثمر واقع شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    امروزه انتظارات مشتریان درحال‌توسعه و بالا رفتن است و از همین رو هر سازمانی به دنبال برآورده کردن انتظارات مشتریان از طریق افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود می‌باشد. با توجه به این موضوع و وضعیت رقابتی کنونی در بازارهای محلی و جهانی، سازمان‌ها به دنبال اتخاذ و به‌کارگیری أکثر
    امروزه انتظارات مشتریان درحال‌توسعه و بالا رفتن است و از همین رو هر سازمانی به دنبال برآورده کردن انتظارات مشتریان از طریق افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود می‌باشد. با توجه به این موضوع و وضعیت رقابتی کنونی در بازارهای محلی و جهانی، سازمان‌ها به دنبال اتخاذ و به‌کارگیری رویکردهای جدیدی در سازمان هستند که آن‌ها را برای رسیدن به سطح کیفی بالاتر و عملکرد بهتر کمک کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و نحوه گرداوری داده‌ها از نوع توصیفی علی می‌باشد که در جامعه پژوهش 274 نفری، با نمونه ۱۶۰ نفری بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان اجرا شد . ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی و روایی آن بررسی و تعیین‌شده است. نرم‌افزار Smart PLS3 نیز برای تحلیل داده‌ها و بررسی مدل پژوهش به کار گرفته‌شد. نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی خواهد داشت و مدیریت کیفیت جامع نیز به‌عنوان متغیر میانجی رابطه مثبت اجتماعی شرکت و عملکرد سازمانی عمل می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1399
    امروزه شرکت‌های کوچک و متوسط به‌ عنوان یکی از حوزه‌هایی که توانایی بالایی در توسعه ملی و منطقه ‌ای دارد شناخته می‌شود و به بهبود فناوری محلی و توسعه کارآفرینان بومی کمک می‌کنند. این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه با أکثر
    امروزه شرکت‌های کوچک و متوسط به‌ عنوان یکی از حوزه‌هایی که توانایی بالایی در توسعه ملی و منطقه ‌ای دارد شناخته می‌شود و به بهبود فناوری محلی و توسعه کارآفرینان بومی کمک می‌کنند. این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری تهیه شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی بوده و ازنظر روش‌شناسی کیفی با رویکرد توصیفی تحلیلی هست. جهت تهیه داده‌ها ابتدا با مرور مبانی نظری و استفاده ازنظر 19 متخصص به‌عنوان اعضای پانل از طریق روش دلفی مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه شناسایی و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز از 19 متخصص درروش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری استفاده شد. جامعه اماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و خبرگان در حوزه کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 21 نفر انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از بین عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط، حمایت‌های همه‌ جانبه دولت به ‌عنوان کلیدی ‌ترین عامل مؤثر بر موفقیت کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه شناخته‌ شده است. تفاصيل المقالة