فهرس المقالات محمد منتظری


  • المقاله

    1 - تحلیل روابط بین پیشایندهای مؤثر بر فوبیای بوروکراسی با استفاده از تکنیک دیمتل فازی مطالعه موردی: یکی ازدانشگاه های علوم پزشکی کشورایران
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 40 , السنة 12 , تابستان 1400
    مقدمه: توجه به نگاه دوگانه شهروندان به خدمات عمومی، همان فوبیای بوروکراسی است که به معنای تصویر منفی بخش دولتی در ذهن شهروندان و بی‌اعتمادی آنان به بخش دولتی می‌باشد. این تحقیق به دنبال تحلیل روابط بین پیشایندهای مؤثر بر فوبیای بوروکراسی دریکی از دانشگاه های علوم پزشکی أکثر
    مقدمه: توجه به نگاه دوگانه شهروندان به خدمات عمومی، همان فوبیای بوروکراسی است که به معنای تصویر منفی بخش دولتی در ذهن شهروندان و بی‌اعتمادی آنان به بخش دولتی می‌باشد. این تحقیق به دنبال تحلیل روابط بین پیشایندهای مؤثر بر فوبیای بوروکراسی دریکی از دانشگاه های علوم پزشکی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر کیفی وازحیث هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها توصیفی است.روش انتخاب نمونه بصورت هدفمند و گلوله برفی می‌باشد. برای غربالگری داده‌ها ازمیانگین نظرخبرگان برمنطق فازی استفاده شد، پرسشنامه‌ای با ساختاری ماتریسی برای کشف روابط علی میان عوامل تهیه شد. پس از حصول اطمینان ازعدم وجود رابطه معنادار میان شاخص‌های خبرگی و شاخص‌های پیچیدگی و دامنه مورد اتفاق خبرگان مبتنی بر روابط به نسبت قوی میان عوامل اقدام شد.یافته‌ها: از میان عوامل، فساد اداری، اصلی‌ترین عامل محسوب می شود و ایجاد تغییرات سازنده در آن می تواند به کاهش فوبیای بوروکراسی کمک کند. همچنین دو عامل قواعد و رویه‌های سخت و انعطاف‌ناپذیر و عدم اطلاع‌رسانی دقیق فرآیندها، اثرگذارترین عوامل درمیان دیگرعوامل بوده است، اثرپذیرترین شاخص، عدم اطلاع‌رسانی دقیق فرآیندهاست. معیار بی‌انگیزگی کارکنان بیشترین تعامل را با سایر معیارهای مورد مطالعه دارد. معیار وجود باندبازی در ادارات از کمترین تعامل با سایر معیارها برخوردار است.نتیجه‌گیری: براساس نتایج سیاست‌مداران و مدیران باید تدابیری بیندیشند که ساختار بوروکراسی را از جهت داشتن سلسله مراتب و تقسیم کار با الگوی عقلایی هم‌جهت کنند؛ به لحاظ پیروی از قوانین و مقررات و توجه به تخصص و نظام شایستگی، با این الگو فاصله نداشته باشد و برای کاهش این سلسله مراتب تلاش شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی الگوی توانمندسازی کارکنان در شرف بازنشستگی (مورد مطالعه‌: صنعت برق ایران)
    تعالی منابع انسانی , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1401
    بازنشستگی در مرحله‌ای از چرخه زندگی اتفاق می‌افتد که ظرفیت سازگاری افراد با شرایط جدید زندگی، به دلیل کاهش در سرمایه‌ها و منابع شخصی محدود می‌شود. وقتی‌که در آستانة بازنشستگی فرد برای وی برنامه‌ریزی ‌شود، او به‌راحتی با آن روبه‌رو می‌شود، در این‌راستا یکی از اقداماتی که أکثر
    بازنشستگی در مرحله‌ای از چرخه زندگی اتفاق می‌افتد که ظرفیت سازگاری افراد با شرایط جدید زندگی، به دلیل کاهش در سرمایه‌ها و منابع شخصی محدود می‌شود. وقتی‌که در آستانة بازنشستگی فرد برای وی برنامه‌ریزی ‌شود، او به‌راحتی با آن روبه‌رو می‌شود، در این‌راستا یکی از اقداماتی که می‌تواند توسط سازمان‌ها انجام شود توانمندسازی کارکنان در شرف بازنشستگی است. از این‌رو هدف اصلی این تحقیق، شناسایی سازوکارهای توانمندسازی کارکنان در شرف بازنشستگی و روابط میان آن‌ها و در نهایت ارائه الگوی توانمندسازی کارکنان در شرف بازنشستگی صنعت برق ایران می‎باشد. با توجه به ماهیت موضوع، پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کیفی و با استراتژی داده بنیاد انجام گرفت. داده‌های تحقیق، پس از مصاحبه با 14 نفر از خبرگان صنعت برق که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند، تحلیل گردید که در مجموع تعداد 357 کد، 70 مفهوم و 18 مقوله شناسایی شد. پس از کدگذاری باز، از میان تحلیل داده‌های کیفی، پاردایم کدگذاری محوری تدوین شد که براساس آن، خط ارتباطی میان مقوله‌های پژوهش شامل شرایط علی (مهیاسازی فرد و سازمان برای مواجهه با دوران بازنشستگی)، مقوله محوری (اجرای برنامه‌های توانمندسازی کارکنان در شرف بازنشستگی)، بستر (عوامل پیش‌برنده توانمندسازی کارکنان در آستانه بازنشستگی)، شرایط مداخله‌گر (عوامل بازدارنده توانمندسازی کارکنان در آستانه بازنشستگی)، راهبردهای توانمندسازی افراد در آستانه بازنشستگی و پیامدها مشخص گردید. در ادامه با پی‌ریزی کدگذاری انتخابی، اجزای مدل پژوهش بررسی و شرح داده شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طراحی الگوی سازوکارهای ارتقای برند بانک ملی ایران: تلفیق سنتزپژوهی و رویکرد ساختاری تفسیری
    تعالی منابع انسانی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1400
    دنیای معاصر به دلیل افزایش رقابت روز‌افزون در حوزه بانکداری در سطح ملی و بین‌المللی، شاهد رخداد تغییراتی استراتژیک در سراسر جهان است. به طبع این دگرگونی‌ها و تغییرات، تحقیق درباره ساز وکارهای ارتقای برند در اولویت موسسات مالی و بانکی قرارگرفته است. هدف پژوهش حاضر طراحی أکثر
    دنیای معاصر به دلیل افزایش رقابت روز‌افزون در حوزه بانکداری در سطح ملی و بین‌المللی، شاهد رخداد تغییراتی استراتژیک در سراسر جهان است. به طبع این دگرگونی‌ها و تغییرات، تحقیق درباره ساز وکارهای ارتقای برند در اولویت موسسات مالی و بانکی قرارگرفته است. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی سازوکارهای ارتقای برند بانک ملی ایران می‌باشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش، تحقیق آمیخته محسوب می‌گردد. در بخش کیفی تحقیق، از مقالات مرتبط باعوامل ارتقای برند و در بخش کمی، از نظر خبرگان برند استفاده شد. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با روش سنتزپژوهی و در بخش کمی با استفاده از مدلسازی ساختاری – تفسیری انجام گرفت. در بخش کیفی 26 مفهوم از مبانی نظری استخراج شد که در قالب 6 مقوله دسته‌بندی شدند. سپس در بخش کمی با استفاده از روش ISM مقولات در قالب مدلی سطح بندی و ترسیم شدند. بر این اساس ساز و کارهای ارتقای برند بانک ملی ایران در پنج سطح طبقه بندی گردید که ارزش برند در سطح اول و گفتمان پذیری در سطح پنجم قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - عوامل موثر بر پدیده فرار از کار تیمی (مورد مطالعه: اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان فارس )
    تعالی منابع انسانی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1401
    امروزه بسیاری از مطالعات پژوهشگران علم مدیریت در راستای افزایش اثربخشی و کارآیی فعالیت‌های سازمان به‌سمت تیم‌های کاری سوق یافته است. به‌نحوی که همواره در ادبیات سازمان‌های متعالی مبحث کار تیمی ‌جایگاه ویژه‌ای به‌خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه روی دیگر ‌این سکه (فرا أکثر
    امروزه بسیاری از مطالعات پژوهشگران علم مدیریت در راستای افزایش اثربخشی و کارآیی فعالیت‌های سازمان به‌سمت تیم‌های کاری سوق یافته است. به‌نحوی که همواره در ادبیات سازمان‌های متعالی مبحث کار تیمی ‌جایگاه ویژه‌ای به‌خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه روی دیگر ‌این سکه (فرار از کار تیمی) ‌می‌باشد که به‌نظر می‌رسد در پژوهش‌ها کمتر به‌ آن پرداخته شده است. از ‌این رو، این پژوهش با هدف شناسایی روابط علی و معلولی و همچنین اثر گذاری و اثر پذیری عوامل احصاء شده فرار از کار تیمی‌ در ادبیات نظری پژوهش های مختلف انجام شده است. در این پژوهش از تکنیک دیمتل فازی استفاده گردید. برای گردآوری داده ها از نظرمشارکت کنندگان که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده شد. پس از شناسایی عوامل مؤثر بر فرار از کار تیمی از دل پیشینه موضوع، برای تحلیل وضعیت روابط علّی و معلولی و همچنین تشخیص میزان اثر گذاری و اثر پذیری میان این عوامل از فن دیمتل فازی بهره گیری شد.نتایج حاصل از خروجی دیمتل فازی نشان داد که در بین مولفه های احصاء شده در این پژوهش فقدان نظام آموزشی به روز و کاربردی از بیشترین تاثیر گذاری بر خوردار است و همچنین ضعف در فرهنگ کار تیمی از بیشترین تاثیر پذیری و تعامل بیشتری برخوردار است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - معماری فرایند مدیریت استراتژیک استعداد کارکنان در سازمان‌های دولتی ، کاربست رویکرد دلفی
    تعالی منابع انسانی , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1399
    در عصر حاضر زیرساخت های تکنولوژیکی و اقتصادی تنها مزیت رقابتی سازمان ها به شمار نمی روند. دارا بودن افراد با استعداد می تواند زمینه توسعه و رشد پایدار سازمان ها را تضمین نماید. نقش مدیریت استراتژیک استعداد در سازمان های دولتی در رشد مهارت های شغلی کارکنان امری حیاتی و ض أکثر
    در عصر حاضر زیرساخت های تکنولوژیکی و اقتصادی تنها مزیت رقابتی سازمان ها به شمار نمی روند. دارا بودن افراد با استعداد می تواند زمینه توسعه و رشد پایدار سازمان ها را تضمین نماید. نقش مدیریت استراتژیک استعداد در سازمان های دولتی در رشد مهارت های شغلی کارکنان امری حیاتی و ضروری به شمار می رود و بدون وجود مدیریت استعداد اثربخش در سازمان ، ما شاهد اتلاف منابع سازمانی خواهیم بود. سازمان دولتی به دلیل نداشتن فرایند مشخص و مبتنی بر رقابت عموما از لحاظ مدیریت استعداد در سطج بسیار پایینی قرار دارند. همین امر طراحی مدلی که به بررسی عوامل موثر بر مدیریت استعداد کارکنان را مورد بررسی قرار دهد از اهمیت به سزایی برخوردار است. جهت حصول به این امر این تحقیق به بررسی مدیریت استعداد کارکنان در سازمان های دولتی ایران پرداخته است. روش انجام پژوهش به روش کیفی و روش دلفی صورت گرفته است پژوهش حاضر، همانند هر تحقیق دیگر، مرور ادبیات موضوع مرتبط، به صورت کتابخانه ای بوده و همچنین مدیریت استعداد کارکنان در راستای طبقه بندی و ارائه ساختار بر اساس تحقـیقات گذشته انجام شده است. برای بررسی و پاسخ به سوال پژوهش، به مصاحبه‌ با مجمـوعه خبرگان پرداخته می‌شود. بر اساس روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی، انتخاب خواهند شد. شاخص کفایت تعداد مصاحبه‌ها، اشباع نظری است که بر اساس آن، پژوهشگر بدین نتیجه برسد که مصاحبه ‌های بیشتر، اطلاعات بیشتری به اندوخته ‌های فعلی مصاحبه ‌ها اضافه نخواهد کرد و در نهایت مدل کیفی نهایی براساس عوامل علی، راهبردی، مداخله گر، بستر ساز و پیامد به عنوان عوامل نهایی ارئه گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی رابطه بین آگاهی از حقوق شهروندی و فرهنگ شهروندی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان)
    دستاوردهای نوین در حقوق عمومی , العدد 1 , السنة 1 , بهار 1401
    پرورش شهروند فعال و موثر، مستلزم عزم و اراده برای تعلیم، تربیت و برنامه ریزی مناسب در این راستاست. به طورخاص، آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی می تواند مبنای تعهد آنان به انجام رفتارهای اجتماعی و تکالیف شهروندی و به عبارت بهتر، فرهنگ شهروندی باشد. براین اساس پژوهش حاضر با أکثر
    پرورش شهروند فعال و موثر، مستلزم عزم و اراده برای تعلیم، تربیت و برنامه ریزی مناسب در این راستاست. به طورخاص، آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی می تواند مبنای تعهد آنان به انجام رفتارهای اجتماعی و تکالیف شهروندی و به عبارت بهتر، فرهنگ شهروندی باشد. براین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آگاهی از حقوق شهروندی و فرهنگ شهروندی انجام شده است. قلمرو مکانی این تحقیق، دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان به تعداد تقریبی 4500 نفر بود که از این تعداد 351 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. دو پرسشنامه استاندارد در میان نمونه توزیع و در نهایت 310 پرسشنامه برگشتی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری در قالب نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین میزان آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی(حقوق شهروندی سیاسی، اجتماعی و مدنی) و فرهنگ شهروندی آنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی تطبیقی الگوی حکمرانی خوب از دیدگاه حضرت علی (ع) با الگوی های رایج حکمرانی خوب: یک مطالعه مفهوم سازی داده بنیاد
    دستاوردهای نوین در حقوق عمومی , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1401
    حکمرانی خوب از جمله مباحث تاز ه ایست که در دو دهه اخیر توجه محافل علمی و بین المللی جهان را به خود معطوف نموده است. اما با توجه به پیچیدگی مبحث حکمرانی این ضرورت وجود دارد که با نگاهی کلان به این مقوله پرداخته و به جای ارائه فهرست های گوناگون از ویژگی های حکمرانی خوب به أکثر
    حکمرانی خوب از جمله مباحث تاز ه ایست که در دو دهه اخیر توجه محافل علمی و بین المللی جهان را به خود معطوف نموده است. اما با توجه به پیچیدگی مبحث حکمرانی این ضرورت وجود دارد که با نگاهی کلان به این مقوله پرداخته و به جای ارائه فهرست های گوناگون از ویژگی های حکمرانی خوب به طراحی الگوهایی مبادرت گردد که جنبه های گوناگون این پدیده چند بعدی را تبیین نماید. در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام شده است اما آنچه بیان می گردد این است که متناسب با شرایط وضعی کشورها (مانند عوامل سیاسی، فرهنگی و مذهبی) الگوی حکمرانی خوب توسعه می یابد. این پژوهش با رویکردی کیفی، با استفاده از استراتژی داده بنیاد به بررسی شاخص های حکمرانی خوب از دیدگاه حضرت علی (ع) در قالب خطبه ها و نامه ها ی ارائه شده در نهج البلاغه به عنوان ماخذی دینی و اسلامی پرداخته و سپس با ارائه الگویی جدید در این زمینه، آن را با الگوهای رایج حکمرانی خوب مقایسه می کند. بدین ترتیب متن نهج البلاغه در سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رفتار فاضله به عنوان پدیده محوری و در تعامل با عوامل دیگر به وجود آورنده الگوی حکمرانی خوب از دیدگاه حضرت امیر (ع) (پیامد) می گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - طراحی الگوی ذهنی مدیران در خصوص رهبری کوانتومی با استفاده از روش کیو
    منابع انسانی تحول آفرین , العدد 1 , السنة 1 , بهار 1401
    زمینه و هدف: مدیران سازمان ها، عقاید متفاوتی در خصوص رهبری کوانتومی دارند که هر کدام معرف الگوی ذهنی آنها می باشد. این نظرات متفاوت فضای گفتمان را شکل می دهند که در این فضا، می توان الگوهای ذهنی مدیران را آشکار و راهکارهایی در جهت اصلاح در برنامه ریزی ها ارائه داد. هدف أکثر
    زمینه و هدف: مدیران سازمان ها، عقاید متفاوتی در خصوص رهبری کوانتومی دارند که هر کدام معرف الگوی ذهنی آنها می باشد. این نظرات متفاوت فضای گفتمان را شکل می دهند که در این فضا، می توان الگوهای ذهنی مدیران را آشکار و راهکارهایی در جهت اصلاح در برنامه ریزی ها ارائه داد. هدف پژوهش، طراحی الگوی ذهنی مدیران بانک ملی در خصوص رهبری کوانتومی با استفاده از روش کیو می باشد. روش بررسی: تحقیق حاضر از لحاظ هدف، اکتشافی است و از حیث نتیجه، کاربردی است و در دو فاز طراحی شد. در فاز اول از روش تحلیل مضمون برای تحلیل کیو در جهت شناسایی، تحلیل و گزارش الگوها و مضامین موجود استفاده گردید. در فاز دوم با استفاده از روش کیو، ادراکات مدیران شناسایی و به دسته‌بندی گروه‌ها پرداخته شد. با استفاده از روش کیو، ذهنیت های متفاوت در تالار گفتمان شناسایی و 74 عامل به دست آمد که با ارزیابی این گزاره ها در نهایت 59 عامل عبارات کیو را شکل دادند. این گزاره ها به صورت جداگانه روی 59 کارت مجزا نوشته شد و 42 مدیر بانک ملی، این کارتها را بر روی نمودار کیو با دستورالعمل مشخص مرتب کردند.یافته ها: با تحلیل نتایج، سه الگوی ذهنی شناسایی گردید: سفیران تحول، پیشگامان محافظ، سکانداران ثبات. نتیجه گیری: شناسایی گونه تفکرات مدیریتی در مکانیزم های کاری آنها می تواند بسیار متفاوت باشد و بنظر می رسد هر سه ترکیب این گونه ذهنی می تواند در ساختارهای مدیریتی بانک ملی ایران کارآمد باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - طراحی الگوی حسابرسی منابع انسانی با رویکرد استراتژی‌های سطح وظیفه‌ای و کلان با استفاده از روش نگاشت شناختی در سازمان تامین اجتماعی
    منابع انسانی تحول آفرین , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1401
    زمینه و هدف: حسابرسی منابع انسانی به ارزیابی نقش عملکرد منابع انسانی در برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان کمک کرده و در فرموله کردن مؤثر استراتژی‌های منابع انسانی برای اینکه با استراتژی‌های کلان سازمان در یک راستا باشند، کمک می‌کند. هدف این تحقیق طراحی الگوی حسابرسی منابع ان أکثر
    زمینه و هدف: حسابرسی منابع انسانی به ارزیابی نقش عملکرد منابع انسانی در برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان کمک کرده و در فرموله کردن مؤثر استراتژی‌های منابع انسانی برای اینکه با استراتژی‌های کلان سازمان در یک راستا باشند، کمک می‌کند. هدف این تحقیق طراحی الگوی حسابرسی منابع انسانی با رویکرد استراتژی‌های سطح وظیفه‌ای و کلان با استفاده از روش نگاشت شناختی در سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد.روش بررسی: در این پژوهش، از روش کیفی تحلیل محتوا و همچنین دلفی فازی تک مرحله‌ای و نگاشت شناختی استفاده شد. جامعه آماری، خبرگان منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی بودند که از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم-افزارهای SPSS ,Netdraw ,Ucinet ,MaxQda2020 و Excel استفاده شد. یافته ها: با استفاده از پرسش‌نامه ماتریسی متقاطع که در اختیار خبرگان منابع انسانی قرار گرفت و روش نگاشت شناختی، الگوی مورد نظر طراحی شد. این الگو شامل مقوله های توانائی‌های فکری و ذهنی، توانائی‌های روحی و روانی، توانائی‌های علمی، مهارت تعامل، مهارت تخصیص، مهارت سازمان‌دهی، مهارت نظارت، مهارت‌های تفکر، مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های فردی، مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های استراتژیک و مهارت‌های مدیریتی می باشند. نتیجه گیری: الگوی حسابرسی منابع انسانی، علاوه بر شناسایی شکاف‌ها و ضعف‌های موجود در سازمان، به راهکارهایی برای اقدامات اصلاحی و بهبود توانائی‌های نیروی انسانی در اجرای استراتژی‌های سازمان در سطح کلان و وظیفه‌ای منجر خواهد شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - تحلیل عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از روش دیمتل
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1399
    تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و روند آینده آن از مسائل مهمی است که عدم شناخت و توجه به عوامل موثر بر آن می تواند پیامدهای مخربی برای جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از روش دیمتل فازی انجام أکثر
    تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و روند آینده آن از مسائل مهمی است که عدم شناخت و توجه به عوامل موثر بر آن می تواند پیامدهای مخربی برای جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از روش دیمتل فازی انجام گرفته است. برای گردآوری داده ها از نظر خبرگان که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده شد. پس از شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دل پیشینه موضوع، برای تحلیل وضعیت روابط علّی میان این عوامل از فن دیمتل فازی بهره گیری شد. نتایج نشان داد که از میان 13 عامل استخراج شده از ادبیات، 6 عامل تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می شود و ایجاد تغییرات سازنده در آن می تواند به تحولات جدی تری در جهت بهبود سند منجر شود. شاخص برنامه‌های اجرایی آموزش و پرورش دارای بیشترین میزان اثرگذاری بر دیگر عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. شاخص کارآمد بودن روند ارزشیابی معلمان و دبیران دارای بیشترین میزان اثرپذیری از دیگر عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. این طور استنباط می شود که برنامه های اجرایی آموزش و پرورش و کارآمد بودن روند ارزشیابی معلمان و دبیران بنیادی ترین عامل از عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می شود و ایجاد تغییرات سازنده در آن می تواند به تغییرات جدی تر و اثرگذارتری در بهبود تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منجر شود. تفاصيل المقالة