-
المقاله
1 - رتبه بندی و مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاه های گردشگری سدهای استان خوزستان (مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون)مدیریت بازاریابی , العدد 5 , السنة 18 , زمستان 1402مقدمه: هدف از انجام این پژوهش رتبهبندی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان - مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون میباشد. این موضوع با بررسی اینکه چگونه نوآوری مدل کسب و کار ممکن است به پایداری در زم أکثرمقدمه: هدف از انجام این پژوهش رتبهبندی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان - مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون میباشد. این موضوع با بررسی اینکه چگونه نوآوری مدل کسب و کار ممکن است به پایداری در زمینه خاص گردشگری و مهماننوازی کمک کند، غنا می بخشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نوع تحقیق ترکیبی (کیفی-کمی) هست. ابتدا عوامل مؤثر با بررسی ادبیات و تحلیل محتوای مصاحبه های مرحله کیفی این پژوهش استخراج گردید. سپس از تکنیک های FAHP و ISM جهت تأیید مدل استخراجی از بخش کیفی مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس نظرات خبرگان دانشگاهی و اجرایی، روابط بین عوامل مختلف تعیین و تحلیل شد .ابزار گردآوری داده جدول ماتریسی محقق ساخته و واحد تحلیل نیز مضمون مستخرج از مرحله کیفی است. یافتهها: بر اساس این یافتهها ابعاد مدل کسب و کار پایدار و نوآورانه برای اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان شامل مشتری شناسی، آمیخته ارتباطی، درآمدزایی، خلق ارزش، فعالیتهای کلیدی، منابع کلیدی، مدیریت ذینفعان، شرکای کلیدی، هزینه یابی، پایداری، مسئولیت اجتماعی و نوآوری شناسایی و تأیید گردید. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که عوامل کسب وکار پایدار و نوآورانه میتواند کارایی کسب و کار اقامتگاههای گردشگری را افزایش داده و علاوه بر این، انتظارات گردشگران را برآورده کرده و پایدارتر شوند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Designing the Evaluation Model of Proportionalization Policies Administrative System Formations in Iranian National Oil CompanyJournal of System Management , العدد 1 , السنة 10 , زمستان 2024The purpose of this research is to design a model for evaluating the policies of proportionalization of administrative system formations in Iranian National Oil Company. In this regard, the research method was a combination of qualitative and quantitative methods and to أکثرThe purpose of this research is to design a model for evaluating the policies of proportionalization of administrative system formations in Iranian National Oil Company. In this regard, the research method was a combination of qualitative and quantitative methods and tools with an applied orientation along with survey strategy and inductive approach. The qualitative part of the research included a review of the records and background of the research and conducting library studies based on the content analysis and meta-composition methods and the Delphi technique, and in the quantitative part, several techniques and tools were used, including interpretive structural modeling and structural equations, factor analysis, pairwise comparison matrix, and questionnaire tools. By carrying out the qualitative stage and refining and screening and verifying the achievements in the quantitative stage, finally 89 indicators in the form of 11 dimensions and 35 components, under the four main concepts of "policy evaluation", "proportionalization", "administrative system formations" and "macro environment" were counted and classified. In the next step, by identifying the relationship and mutual effect of the identified factors, the evaluation model of the design policy and finally the validity and reliability of the model was put into the test and approved. The issue of the optimal size of the government and the public policies related to it has been discussed and debated among political and economic experts for about three decades in the documents of the government and the ruling space of the country with different expressions such as "downsizing", "privatization" and "rationalization". Following the studies conducted in this research, with the premise that on one hand, the correct and scientific evaluation of public policies has an undeniable role in the successful implementation of policies, and on the other hand, in our country, the issue of evaluating public policies has always been like a missing link in the space that governs this territory and better management of resources in Iranian National Oil Company. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - ارائه مدل تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان ایلام)مدیریت بهرهوری , العدد 66 , السنة 17 , پاییز 1402هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق، عبارت از خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده أکثرهدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق، عبارت از خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده متغیرها) و تمامی مدیران سازمانها (جهت پاسخگویی به پرسشنامه کمی) است. تعداد خبرگان 52 نفر و تعداد مدیران 3489 نفر برآورد گردیده است. روش نمونهگیری بخش کیفی، قضاوتی هدفمند بود که 32 نفر برای شناسایی عوامل، انتخاب و اقدام به انجام مصاحبه ساختار یافته از طریق پرسشنامه باز شد که براساس اصل کفایت نظری از طریق مصاحبه با 13 نفر اطلاعات مورد نیاز تکمیل گردید. نتایج آنها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل و عوامل سازندۀ اعتماد سازمانی و انطباقپذیری سازمانی، تعیین و براساس آن پرسشنامۀ کمی طراحی شد. 346 نفر از کارکنان به روش تصادفی- طبقهای برای پاسخگویی به پرسشنامۀ مذکور، انتخاب شدند. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای مربوط تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای نرمال بودن و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد سازمانی و چهار بعد آن، شامل بعد اعتماد نهادی، عمودی، افقی و محیطی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - Evaluation of marketing resources for hotels in the world's second-largest religious metropolis during the COVID-19 pandemicپژوهشگر , العدد 1 , السنة 7 , زمستان 2022The negative impact of the COVID-19 pandemic on the survival and income of many businesses, especially those active in the hospitality industry, is very evident. The tourism industry has been severely affected by this crisis. Religious tourism has also faced a major cri أکثرThe negative impact of the COVID-19 pandemic on the survival and income of many businesses, especially those active in the hospitality industry, is very evident. The tourism industry has been severely affected by this crisis. Religious tourism has also faced a major crisis due to the closure of many hotels in the world's religious cities. Therefore, in such a situation, it is necessary to pay attention to the factors that lead to the creation of competitive advantage and hotels survival. One of the most important of these factors is marketing resources. Marketing resources improve business performance by creating competitive advantage. The purpose of this study is to rank marketing resources for hotels in the world's second-largest religious metropolis (Mashhad in Iran) during the COVID-19 pandemic. five attractive marketing resources were selected for this purpose. To determine the weight of marketing resources and rank them, the fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) and the fuzzy analytic network process (FANP) techniques have been used. According to the obtained results, market innovation capabilities have the first priority among other resources during the COVID-19 pandemic. This finding indicates the great importance of innovation capabilities and the provision of unique new services by hotels during the COVID-19 era. The results of this study can be considered to improve the performance of hotels in the religious city of Mashhad during the COVID-19 pandemic and similar crises. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - Using Multi-objective Algorithm (NSGA-II) in Selecting Optimal Portfolio in Tehran Stock Exchangeپژوهشگر , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 2014In financial matters, portfolio can be interpreted as a combination or a series of investments hold by an institution or a person. Portfolio optimization is one of the most important concerns of investors for maximizing the portfolio in financial markets. The formation أکثرIn financial matters, portfolio can be interpreted as a combination or a series of investments hold by an institution or a person. Portfolio optimization is one of the most important concerns of investors for maximizing the portfolio in financial markets. The formation of portfolio is a vital and critical decision for the companies. In fact, the selection of portfolio is to specify the capital between different shares. So, selecting a portfolio by high returns rate and controlled risk is a matter noted by many researchers. The present ways of optimization the portfolio have not sufficient adequacy. Therefore, so many innovative algorithms are considered and used. Genetic algorithm can solve many optimization problems of portfolio efficiently. The aim of this research is to completely explain genetic algorithm when using it to optimize portfolio matters. The researcher tries to develop an approach based on a multi-objective algorithm known as NSGA-II to form a portfolio. 30 superior companies listed in Tehran stock Exchange are selected as the population and their data are used during 2007-2011. The results indicate that genetic algorithm designed is an efficient and appropriate means to help the investors to select a portfolio تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - Comparison of Distance-Based Fuzzy MCDM Techniques to Evaluate Marketing Strategies for Tourism-Pilgrimage Hotels During a PandemicFuzzy Optimization and Modeling Journal , العدد 4 , السنة 3 , تابستان 2022In the last two years (2020 and 2021), many businesses, especially in the tourism and pilgrimage sectors, suffered severe recession during the COVID-19 pandemic. The closure of many hotels in the world's religious cities has posed a major threat to religious tourism. Me أکثرIn the last two years (2020 and 2021), many businesses, especially in the tourism and pilgrimage sectors, suffered severe recession during the COVID-19 pandemic. The closure of many hotels in the world's religious cities has posed a major threat to religious tourism. Meanwhile, Mashhad hotels in Iran, which are demanded by many tourists and pilgrims from neighboring countries of Iran, were the most affected by this pandemic. Therefore, attracting tourists by observing health protocols for prosperity Industry is very important. Given the complexity of the issue, creativity and the use of decision-making techniques to prioritize marketing strategies are particularly important. This study aims to prioritize marketing strategies using the FMCDM techniques and compare their results together for hotels in the world's second-largest religious metropolis during the COVID-19 pandemic. Therefore, two approaches were applied using the combination of the FAHP technique with distance-based FMCDM methods. Distance-based techniques including FTOPSIS and FVIKOR were used. Based on the FTOPSIS, a strategy with an emphasis on focused differentiation was selected as the most appropriate marketing strategy. By applying the FVIKOR method, three strategies were selected as the best strategies. Two of these three strategies emphasize focused differentiation and the other emphasizes differentiation. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - مدلسازی عوامل الگوی انطباقپذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد با استفاده از رویکرد ساختاری – تفسیریتحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی , العدد 3 , السنة 1 , پاییز 1401چکیدهتحقیق حاضر به مدلسازی عوامل الگوی انطباقپذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد با استفاده از رویکرد ساختاری – تفسیری میپردازد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است که از لحاظ هدف کاربردی – بنیادی بوده و روشی آمیخته (کیفی - کمی) دارد. جامعه آماری تحقیق خبرگان س أکثرچکیدهتحقیق حاضر به مدلسازی عوامل الگوی انطباقپذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد با استفاده از رویکرد ساختاری – تفسیری میپردازد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است که از لحاظ هدف کاربردی – بنیادی بوده و روشی آمیخته (کیفی - کمی) دارد. جامعه آماری تحقیق خبرگان سازمانهای دولتی استان ایلام بوده که13 نفر از آنان پرسشنامه ISM را پاسخ گفتند. سازههای دو متغیر انطباقپذیری و اعتماد سازمانی ابتدا از طریق مصاحبه با خبرگان و تحلیل نظرات آنان با استفاده از آزمون تحلیل محتوا تعیین و سپس با استفاده از آزمون دلفی تخلیص گردید. بدین ترتیب برای متغیر انطباقپذیری و اعتماد سازمانی به ترتیب 16 و 13 عامل که سازههای این متغیرها هستند، شناسایی شد. عوامل مذکور از طریق آزمون ساختاری – تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا ارتباط درونی و اولویت اهمیت میان آنها تعیین گردد. نتایج نشان داد که 16 سازه انطباقپذیری در 4 سطح و 13 سازه اعتماد سازمانی در 3 سطح از روابط در قالب عوامل مستقل، وابسته و ارتباطی نسبت به هم قرار میگیرند.واژگان کلیدی: محیط؛ انطباقپذیری؛ اعتماد؛ مدلسازی ساختاری – تفسیری. تفاصيل المقالة