رتبه بندی و مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاه های گردشگری سدهای استان خوزستان (مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون)
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
محمد امین ایزدجو
1
(دانشجوی دکتری،گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران)
مریم درویشی
2
(استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران)
محمد همتی
3
(دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحدسمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران)
قنبر امیرنژاد
4
(دانشیار،گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: کسب و کار پایدار, استان خوزستان, اقامتگاههای گردشگری سدها, مدلسازی ساختاری تفسیری, کسب و کار نوآورانه,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش رتبهبندی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان - مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون میباشد. این موضوع با بررسی اینکه چگونه نوآوری مدل کسب و کار ممکن است به پایداری در زمینه خاص گردشگری و مهماننوازی کمک کند، غنا می بخشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نوع تحقیق ترکیبی (کیفی-کمی) هست. ابتدا عوامل مؤثر با بررسی ادبیات و تحلیل محتوای مصاحبه های مرحله کیفی این پژوهش استخراج گردید. سپس از تکنیک های FAHP و ISM جهت تأیید مدل استخراجی از بخش کیفی مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس نظرات خبرگان دانشگاهی و اجرایی، روابط بین عوامل مختلف تعیین و تحلیل شد .ابزار گردآوری داده جدول ماتریسی محقق ساخته و واحد تحلیل نیز مضمون مستخرج از مرحله کیفی است. یافتهها: بر اساس این یافتهها ابعاد مدل کسب و کار پایدار و نوآورانه برای اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان شامل مشتری شناسی، آمیخته ارتباطی، درآمدزایی، خلق ارزش، فعالیتهای کلیدی، منابع کلیدی، مدیریت ذینفعان، شرکای کلیدی، هزینه یابی، پایداری، مسئولیت اجتماعی و نوآوری شناسایی و تأیید گردید. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که عوامل کسب وکار پایدار و نوآورانه میتواند کارایی کسب و کار اقامتگاههای گردشگری را افزایش داده و علاوه بر این، انتظارات گردشگران را برآورده کرده و پایدارتر شوند.
نابع
_||_
نابع