رتبه بندی و مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاه های گردشگری سدهای استان خوزستان (مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون)
الموضوعات :
مدیریت بازاریابی
محمد امین ایزدجو
1
,
مریم درویشی
2
,
محمد همتی
3
,
قنبر امیرنژاد
4
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحدسمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
4 - دانشیار،گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 16 السبت , شوال, 1444
تاريخ التأكيد : 17 الأربعاء , ذو الحجة, 1444
تاريخ الإصدار : 09 الجمعة , جمادى الثانية, 1445
الکلمات المفتاحية:
کسب و کار پایدار,
استان خوزستان,
اقامتگاههای گردشگری سدها,
مدلسازی ساختاری تفسیری,
کسب و کار نوآورانه,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش رتبهبندی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان - مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون میباشد. این موضوع با بررسی اینکه چگونه نوآوری مدل کسب و کار ممکن است به پایداری در زمینه خاص گردشگری و مهماننوازی کمک کند، غنا می بخشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نوع تحقیق ترکیبی (کیفی-کمی) هست. ابتدا عوامل مؤثر با بررسی ادبیات و تحلیل محتوای مصاحبه های مرحله کیفی این پژوهش استخراج گردید. سپس از تکنیک های FAHP و ISM جهت تأیید مدل استخراجی از بخش کیفی مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس نظرات خبرگان دانشگاهی و اجرایی، روابط بین عوامل مختلف تعیین و تحلیل شد .ابزار گردآوری داده جدول ماتریسی محقق ساخته و واحد تحلیل نیز مضمون مستخرج از مرحله کیفی است.
یافتهها: بر اساس این یافتهها ابعاد مدل کسب و کار پایدار و نوآورانه برای اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان شامل مشتری شناسی، آمیخته ارتباطی، درآمدزایی، خلق ارزش، فعالیتهای کلیدی، منابع کلیدی، مدیریت ذینفعان، شرکای کلیدی، هزینه یابی، پایداری، مسئولیت اجتماعی و نوآوری شناسایی و تأیید گردید.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که عوامل کسب وکار پایدار و نوآورانه میتواند کارایی کسب و کار اقامتگاههای گردشگری را افزایش داده و علاوه بر این، انتظارات گردشگران را برآورده کرده و پایدارتر شوند.
المصادر:
نابع
باپیری، جعفر، قادری، اسماعیل، محمودزاده، مجتبی (1401)، طراحی چارچوب مدل کسبوکار پایدار اقامتگاههای بومگردی با استفاده از روش فراترکیب، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 11(40)،186-161.
جهرمی، امین پژوهش (1396)، نوآوری در مدل کسب وکار (عامل جدید مزیت رقابتی). بررسیهای بازرگانی، 8(12)، 1-20.
دشت لعلی، زهرا، علیقلی، منصوره، نوربخش، سیدکامران (1399)، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر گردشگری هوشمند در کشور ایران) مورد مطالعه: شهر اصفهان، فصلنامه مدیریت کسب و کار، 47، 196-212.
دولتی، مهین، حسینی،میرزا حسن، وظیفه دوست، حسین، عدالتیان شهریاری، جمشید (1399)، فصلنامه مدیریت کسب و کار، 48، 213-232.
رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد (1395)، شناخت گردشگری، تهران، انتشارات چهارباغ.
قهفرخی، وحید؛ محمدی نسب، علی؛ مهدی زاده، الهه (1395)، کاوشی بر تأثیر سکون سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط با تأکید بر نقش نوآوری مدل کسب وکار و نوآوری باز»، مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(4)، 1111-1136.
کلابی، امیر محمد (1399). مدل سازی عوامل موثر بر پایداری مدل های کسب و کار، پژوهشهای مدیریت عمومی، 13(48)،134 –
نصرت آبادی و درژریس؛ (2016)جامعه شناسی سفر و گردشگری (با رویکرد توسعه پایدار).
نیازی، محسن، حسین پناهی، حلیمه، بایزدی، رحیم (1401)، مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر مهاجرت منابع انسانی از ایران، مجله مدیریت فرهنگی، 16(55)، 22-1.
نیرومند، پورانداخت، رنجبر، محبوبه، اعرابی، سیدمحمد، حاج صادقی، بهناز (1392)، ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب و کار، مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 284-267.
Afauh, A., & Tucci, C. L.(2004). Internet business models and strategies: text and cases. MacGraw-Hill/Irwin.
Afuah ,A., Tucci, C.(2003). Internet Business Models and Strategies. McGraw-Hill,New York.
Bocken, B., and Viktor, F. (2014).Business model innovation in alliances: Successful configurations. Journal of Business Research 69( 9): 3584-3590.
Bocken, N.(2017). Business-led sustainable consumption initiatives: impacts and lessons learned. Journal of Management Development, 36 (1), 81–96.
Casadesus-Masanell, R., Zhu, F.(2019). Business model innovation and competitive imitation: The case of sponsor-based business models. Strategic Management Journal. 34 (4): 464–482.
Dolnicar, S., Laesser, C., & Yanamandram, V. K. (2018). Factors driving sustainable and innovative tourism accommodation. Journal of Sustainable Tourism, 26(10), 1703-1720.
Fortuny,M,. Soler,R,. Cánovas,C.,Sánchez,A.(2016).Technical approach for a sustainable tourism development. Case in the Balearic Islands, Journal of Cleaner ProductionVolume 16(7), 860–869.
Global Sustainable Tourism Council (GSTC). (2021). Global Sustainable Tourism Criteria for Accommodations. Retrieved from, https://www.gstcouncil.org/gstc-criteria/gstc-accommodations-criteria.
Hardy, A.; Beeton, R.J.S., & Pearson, L.(2002). Sustainable Tourism: An Overview of the Concept and Its Position in Relation to Conceptualisations of Tourism. J. Sustain. Tour. 10, 475–496.
Hawkins, R.; Middleton, V.T.C. (1998).Sustainable Tourism: A Marketing Perspective; Butterworth-Heinemann: Oxford, UK, 1998.
Høgevold, N.M.; Svensson, G., & Padin, C. A.(2015). sustainable business model in services: An assessment and validation. Int. J. Qual. Serv. Sci, 7, 17–33
Hung Lee, A., Fen-Hauh Jan, B., Jui-Tu, L.(2021).Developing an indicator framework for assessing sustainable tourism: Evidence from a Taiwan ecological resort Ecological Indicators 125 (20) 107-1027.
Hunter, C.& Green, H.( 1995). Tourism and the Environment: A Sustainable Relationship? Routledge: London, UK, 212.
Kujala, S., Karlos, A., Pertti, A., and Virpi, (2010). Business models in project-based firmsTowards a typology of solution-specific business models. International Journal of Project Management 28(2), 96-106.
Lizarraga, O.(2019). Impacts of US Residential Tourism in Northwest Mexican Coastal Destinations: The Cases of Mazatlán, Sinaloa; Cabo San Lucas, Baja California Sur and Puerto Peñasco, Sonora. Rev. Lat. Am. Tur. 5, 1–14
Presenza, A., Messeni Petruzzelli, A., & Natalicchio, A.(2019). Business Model Innovation for Sustainability. Highlights from the Tourism and Hospitality Industry , Sustainability, 11(212), 1-5.
Sarkar, R., & Sinha, A. (2015). The village as a social entrepreneur: Balancing conservation and livelihoods. Tour. Manag. Perspect. 16, 100–106.
Scheepens, A.E., Vogtländer, J.G., & Brezet, J.C.(2016). Two life cycle assessment (LCA) based methods to analyse and design complex (regional) circular economy systems. Case: Making water tourism more sustainable. J. Clean. Prod, 114, 257–268.
Singh, M., Maitra, R.(2022). Design and Delivery of the Rural Tourism Experience:A Case Study of Two Models Around Bangalore, See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/331645505
Souto, J.E. (2015). Business model innovation and business concept innovation as the context of incremental innovation and radical innovation. Tour. Manag. 51, 142–155.
Telfer, D. J., & Sharpley, R. (2015). Tourism and development in the developing world. Routledge.
(2018). Indicators of Sustainable Development for Tourist Destinations—A Guidebook; WTO: Geneva, Switzerland, 507p.
Yang, Y., Wani, G.A., Nagaraj, V., Haseeb, M., Sultan, S., Hossain, M.E., Kamal, M., & Shah, S.M.R.(2023). Progress in Sustainable Tourism Research: An Analysis of the Comprehensive Literature and Future Research Directions. Sustainability, 15, 2755.1-15.
Zhang, Y, Shukuan Zhao, and Xiaobo Xu.(2016).Business model innovation: an integrated approach based on elements and functions.” Information Technology and Management 17,(3)303-310.
Zhang, Y., Haseeb, M., Hossain, M.E., Hu, M., & Li, Z.(2022). Study on the Coupling and Coordination Degree between Urban Tourism Development and Habitat Environment in the Yangtze River Delta in China. Environ. Sci. Pollut. Res.
_||_نابع
باپیری، جعفر، قادری، اسماعیل، محمودزاده، مجتبی (1401)، طراحی چارچوب مدل کسبوکار پایدار اقامتگاههای بومگردی با استفاده از روش فراترکیب، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 11(40)،186-161.
جهرمی، امین پژوهش (1396)، نوآوری در مدل کسب وکار (عامل جدید مزیت رقابتی). بررسیهای بازرگانی، 8(12)، 1-20.
دشت لعلی، زهرا، علیقلی، منصوره، نوربخش، سیدکامران (1399)، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر گردشگری هوشمند در کشور ایران) مورد مطالعه: شهر اصفهان، فصلنامه مدیریت کسب و کار، 47، 196-212.
دولتی، مهین، حسینی،میرزا حسن، وظیفه دوست، حسین، عدالتیان شهریاری، جمشید (1399)، فصلنامه مدیریت کسب و کار، 48، 213-232.
رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد (1395)، شناخت گردشگری، تهران، انتشارات چهارباغ.
قهفرخی، وحید؛ محمدی نسب، علی؛ مهدی زاده، الهه (1395)، کاوشی بر تأثیر سکون سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط با تأکید بر نقش نوآوری مدل کسب وکار و نوآوری باز»، مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(4)، 1111-1136.
کلابی، امیر محمد (1399). مدل سازی عوامل موثر بر پایداری مدل های کسب و کار، پژوهشهای مدیریت عمومی، 13(48)،134 –
نصرت آبادی و درژریس؛ (2016)جامعه شناسی سفر و گردشگری (با رویکرد توسعه پایدار).
نیازی، محسن، حسین پناهی، حلیمه، بایزدی، رحیم (1401)، مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر مهاجرت منابع انسانی از ایران، مجله مدیریت فرهنگی، 16(55)، 22-1.
نیرومند، پورانداخت، رنجبر، محبوبه، اعرابی، سیدمحمد، حاج صادقی، بهناز (1392)، ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب و کار، مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 284-267.
Afauh, A., & Tucci, C. L.(2004). Internet business models and strategies: text and cases. MacGraw-Hill/Irwin.
Afuah ,A., Tucci, C.(2003). Internet Business Models and Strategies. McGraw-Hill,New York.
Bocken, B., and Viktor, F. (2014).Business model innovation in alliances: Successful configurations. Journal of Business Research 69( 9): 3584-3590.
Bocken, N.(2017). Business-led sustainable consumption initiatives: impacts and lessons learned. Journal of Management Development, 36 (1), 81–96.
Casadesus-Masanell, R., Zhu, F.(2019). Business model innovation and competitive imitation: The case of sponsor-based business models. Strategic Management Journal. 34 (4): 464–482.
Dolnicar, S., Laesser, C., & Yanamandram, V. K. (2018). Factors driving sustainable and innovative tourism accommodation. Journal of Sustainable Tourism, 26(10), 1703-1720.
Fortuny,M,. Soler,R,. Cánovas,C.,Sánchez,A.(2016).Technical approach for a sustainable tourism development. Case in the Balearic Islands, Journal of Cleaner ProductionVolume 16(7), 860–869.
Global Sustainable Tourism Council (GSTC). (2021). Global Sustainable Tourism Criteria for Accommodations. Retrieved from, https://www.gstcouncil.org/gstc-criteria/gstc-accommodations-criteria.
Hardy, A.; Beeton, R.J.S., & Pearson, L.(2002). Sustainable Tourism: An Overview of the Concept and Its Position in Relation to Conceptualisations of Tourism. J. Sustain. Tour. 10, 475–496.
Hawkins, R.; Middleton, V.T.C. (1998).Sustainable Tourism: A Marketing Perspective; Butterworth-Heinemann: Oxford, UK, 1998.
Høgevold, N.M.; Svensson, G., & Padin, C. A.(2015). sustainable business model in services: An assessment and validation. Int. J. Qual. Serv. Sci, 7, 17–33
Hung Lee, A., Fen-Hauh Jan, B., Jui-Tu, L.(2021).Developing an indicator framework for assessing sustainable tourism: Evidence from a Taiwan ecological resort Ecological Indicators 125 (20) 107-1027.
Hunter, C.& Green, H.( 1995). Tourism and the Environment: A Sustainable Relationship? Routledge: London, UK, 212.
Kujala, S., Karlos, A., Pertti, A., and Virpi, (2010). Business models in project-based firmsTowards a typology of solution-specific business models. International Journal of Project Management 28(2), 96-106.
Lizarraga, O.(2019). Impacts of US Residential Tourism in Northwest Mexican Coastal Destinations: The Cases of Mazatlán, Sinaloa; Cabo San Lucas, Baja California Sur and Puerto Peñasco, Sonora. Rev. Lat. Am. Tur. 5, 1–14
Presenza, A., Messeni Petruzzelli, A., & Natalicchio, A.(2019). Business Model Innovation for Sustainability. Highlights from the Tourism and Hospitality Industry , Sustainability, 11(212), 1-5.
Sarkar, R., & Sinha, A. (2015). The village as a social entrepreneur: Balancing conservation and livelihoods. Tour. Manag. Perspect. 16, 100–106.
Scheepens, A.E., Vogtländer, J.G., & Brezet, J.C.(2016). Two life cycle assessment (LCA) based methods to analyse and design complex (regional) circular economy systems. Case: Making water tourism more sustainable. J. Clean. Prod, 114, 257–268.
Singh, M., Maitra, R.(2022). Design and Delivery of the Rural Tourism Experience:A Case Study of Two Models Around Bangalore, See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/331645505
Souto, J.E. (2015). Business model innovation and business concept innovation as the context of incremental innovation and radical innovation. Tour. Manag. 51, 142–155.
Telfer, D. J., & Sharpley, R. (2015). Tourism and development in the developing world. Routledge.
(2018). Indicators of Sustainable Development for Tourist Destinations—A Guidebook; WTO: Geneva, Switzerland, 507p.
Yang, Y., Wani, G.A., Nagaraj, V., Haseeb, M., Sultan, S., Hossain, M.E., Kamal, M., & Shah, S.M.R.(2023). Progress in Sustainable Tourism Research: An Analysis of the Comprehensive Literature and Future Research Directions. Sustainability, 15, 2755.1-15.
Zhang, Y, Shukuan Zhao, and Xiaobo Xu.(2016).Business model innovation: an integrated approach based on elements and functions.” Information Technology and Management 17,(3)303-310.
Zhang, Y., Haseeb, M., Hossain, M.E., Hu, M., & Li, Z.(2022). Study on the Coupling and Coordination Degree between Urban Tourism Development and Habitat Environment in the Yangtze River Delta in China. Environ. Sci. Pollut. Res.