فهرس المقالات سیدرضا صالحی امیری


  • المقاله

    1 - طراحی مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی در سازمان های فرهنگی ایران
    مدیریت فرهنگی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1401
    مقدمه و هدف پژوهش: ارتقای سطح تصمیم گیری و ایجاد انسجام درفرایند سیاستگذاری با تعیین مناسب مراحل و گام‌های این فرایند، چارچوب اساسی در مهندسی فرهنگی کشور است که پویایی فرهنگی برای تحقق سیاست‌های فرهنگی را فراهم می‌کند. هدف پژوهش، تدوین مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی برای أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: ارتقای سطح تصمیم گیری و ایجاد انسجام درفرایند سیاستگذاری با تعیین مناسب مراحل و گام‌های این فرایند، چارچوب اساسی در مهندسی فرهنگی کشور است که پویایی فرهنگی برای تحقق سیاست‌های فرهنگی را فراهم می‌کند. هدف پژوهش، تدوین مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی برای سازمان‌های فرهنگی ایران است.روش پژوهش: از دیدگاه ساختاری، یک پژوهش بنیادی و کاربردی و از دیدگاه روش شناسی یک تحقیق توصیفی و تحلیلی است. دراین تحقیق از دو روش کتابخانه ای و کیفی استفاده شده، در روش اول مراحل و گام‌های فرایند سیاستگذاری از ادبیات تحقیق استخراج و در روش دوم از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 15 نفراز خبرگان فرهنگی وتحلیل محتوای مصاحبه‌ها با بکارگیری سیستم استنباط فازی مدل فرایندی پیشنهادی سیاستگذاری فرهنگی طراحی و روایی پژوهش از طریق اخذ نظرات وپایایی نیز از طریق راهبرد بازخورد نظرمشارکت کنندگان تایید شد.یافته‌های پژوهش: شناسایی و تایید مراحل و گام‌های سیاستگذاری و تعامل وارتباط مناسب بین مراحل دستورگذاری، تنظیم، تصویب، اجرا، ارزیابی و بازخورد و گام‌های هر مرحله درمدل طراحی شده از یافته‌های تحقیق است. نتیجه گیری: دستاورد این پژوهش، مدلی براساس الگوی فرایندی و سیستمی‌برای سازمان‌های فرهنگی است که نه فقط کمبودهای مشخص شده در مدل‌های موجود بلکه مکانیسمی‌را برای بهبود فرایند سیاستگذاری فرهنگی درسازمان‌های فرهنگی ارائه می‌کند تا آنها بتوانند با بکارگیری تیم‌های تحلیل گر و تشکیل کمیته‌های خبرگی، مراحل و گام‌های فرایند سیاستگذاری فرهنگی در مدل پیشنهادی را سرلوحه کار خود قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه الگوی مدیریت توسعه فرهنگی کلانشهرتهران
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1397
    مفهوم توسعه فرهنگی عبارتست از نوعی دگرگونی که از طریق تراکم برگشت ناپذیر عناصر فرهنگی در جامعه ای معین صورت می گیرد و جامعه بر اثر آن بطور مؤثرتری از محیط طبیعی و اجتماعی مراقبت می کند. فرآیند توسعه‌ی فرهنگی محصول ساز و کارهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی است که به أکثر
    مفهوم توسعه فرهنگی عبارتست از نوعی دگرگونی که از طریق تراکم برگشت ناپذیر عناصر فرهنگی در جامعه ای معین صورت می گیرد و جامعه بر اثر آن بطور مؤثرتری از محیط طبیعی و اجتماعی مراقبت می کند. فرآیند توسعه‌ی فرهنگی محصول ساز و کارهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی است که به تدریج شکل می‌گیرد و به تدریج هم تغییر می‌یابد و یا از بین می‌رود. این پژوهش توصیفی است، از نظر هدف کاربردی و از نظر عمق در زمره پژوهش های ژرفانگر قرار می گیرد. روش پژوهش از نوع "روش کیفی" است و با "تکنیک دلفی" اجرا شده است. جمعیت آماری این پژوهش متخصصان و خبرگان مدیریت فرهنگی و علوم اجتماعی هستند. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده و داده‌ها با SPSS تجزیه و تحلیل گردیده است. شاخص های سنجش مدیریت توسعه فرهنگی در کلانشهر تهران در قالب هشت بعد اصلی، 18 مولفه و 60 گویه طبقه بندی شده اند. یافته‌های حاصل از این پژوهش بطور خلاصه نشان داد مدیریت توسعه فرهنگی کلانشهر تهران بر عواملی مانند مبادلات فرهنگی، توسعه گردشگری، همسو سازی فعالیت های سازمان ها و نهاد های فرهنگی، آموزش های فرهنگی و انجام پژوهش های کاربردی تاکید دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارایه الگوی توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران با رویکرد گرندد تئوری
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400
    هدف اصلی این تحقیق،ارایه الگوی توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران با رویکرد گرندد تئوری می باشد.روش تحقیق از نوع کیفی می باشد. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه خبرگان و اساتید دانشگاهی و مدیران شرکت های بیمه می باشند.از آنجائیکه گرندد تئوری به دنبال نظریه جهانی یا کلی نیست و أکثر
    هدف اصلی این تحقیق،ارایه الگوی توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران با رویکرد گرندد تئوری می باشد.روش تحقیق از نوع کیفی می باشد. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه خبرگان و اساتید دانشگاهی و مدیران شرکت های بیمه می باشند.از آنجائیکه گرندد تئوری به دنبال نظریه جهانی یا کلی نیست و ادعای تعمیم نظریه را ندارد از این رو از نمونه گیری به شیوه کمی استفاده نشده است. بلکه نمونه گیری قضاوتی (نظری) برگزیده شده است. البته در گام نخست تعداد 25 نفر مشخص شده اند. لیکن در طول اجرای مصاحبه ها در تعداد 17 نفر به اشباع نظری رسید که از ادامه انجام مصاحبه خودداری و جمعبندی نهایی صورت پذیرفت.همچنین با توجه به رویکرد انتخاب شده با تاکید بر شیوه گلیزرو با توجه به عمیق بودن مصاحبه تنها به ذکر سوال اصلی مرتبط با عنوان رساله اکتفا شده است.نتایج حاصل از ارائه مدل کیفی نهایی نشان می دهد شرایط علی موثر بر مدل شامل: اعتماد / شیوه مدیریت /رهبری/ سیاستگذاری/ شبکه خبرگان می باشند.و مهمترین راهبردهای بهبود فرهنگ بیمه شامل: بازاریابی/ ارتباط نظامند با ذینفعان / تبلیغات / آگاهی بخشی.در نهایت پیامدها حاصل بکارگیری الگوی احصاء شده عبارتند از: طراحی و ارائه الگوی توسعه فرهنگ بیمه زندگی در ایران که منحر به (تقویت سهم بیمه زندگی در سبد بیمه ها در کشور/ تسهیم دانش بین افراد جامعه بیمه ای کشور / افزایش سرعت تصمیم گیری/ خدمات مطلوب تر به بیمه شوندگان بیمه زندگی/ بهبود عملکرد شرکتهای بیمه ای) می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد
    پژوهش های جامعه شناختی , العدد 62 , السنة 17 , زمستان 1402
    چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد با تاکید بر تولید محتوا در فضای مجازی انجام شد.پژوهش ازنظرهدف،کاربردی و ازنظر داده‌ها،آمیخته همزمان بود.جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حوزه مشارکتهای فرهنگی، سازمانهای مردم نهاد و فضای مج أکثر
    چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد با تاکید بر تولید محتوا در فضای مجازی انجام شد.پژوهش ازنظرهدف،کاربردی و ازنظر داده‌ها،آمیخته همزمان بود.جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حوزه مشارکتهای فرهنگی، سازمانهای مردم نهاد و فضای مجازی بود.نمونه‌گیری به روش گلوله برفی انجام و تا حد اشباع نظری با 18 نفر مصاحبه انجام شده است.برای دستیابی به مدل مطلوب مشارکت فرهنگی از روش طراحی الگوی مطلوب استفاده شد.برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه و فن دلفی استفاده شده است.برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای کدگذاری، تحلیل محتوا، تحلیل ماتریس متقاطع و تحلیل سوات استفاده گردید.نتایح بدست آمده نشان داد مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد در تولید محتوا فرهنگی در فضای مجازی دارای 78 کد باز و 37 کد محوری است. بر اساس نتایج بدست آمده، شرایط علی مدل شامل سطوح مشارکت،تکنیکهای مشارکت و انواع مشارکت؛ شرایط زمینه ای شامل فرایند سازمانی، ارتباطات سازمانی، کیفیت محتوا و دانش سازمانی؛ شرایط مداخله گر شامل تهدیدات امنیتی، توسعه زیرساختهای فناورانه، انگیزه مالی، تنوع سلیقه و تخصیص بودجه دولتی؛ راهبردهای مدل شامل ارتقاء خود آگاهی فردی و اجتماعی، مشارکت آزادانه، تغییر نگرش مردم نسبت به دولت، تغییر نگرش اقتدارگرایانه دولت مردان و باور کردن مردم، اجتناب از تمرکزگرایی در سیاستگذاری فرهنگی، بسیج منابع و اثربخش کردن مشارکت و پیامدهای حاصل ازاجرای مدل شامل قانونمند شدن فعالیتهای فرهنگی، بومی شدن در فعالیتها، تناسب فعالیت‌های فرهنگی با نیازهای کنونی و بالفعل،مشارکت مردمی در تمام فرایند فعالیتهای فرهنگی و اجرا و ارزیابی و سنجش فعالیتها بوده است. تفاصيل المقالة