ارایه الگوی توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران با رویکرد گرندد تئوری
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایراناسماعیل دلفراز 1 , عباسعلی قیومی 2 , سیدرضا صالحی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار مدیریت مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - دانشیار مدیریت مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, بیمه زندگی, الگو, فرهنگ بیمه,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این تحقیق،ارایه الگوی توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران با رویکرد گرندد تئوری می باشد.روش تحقیق از نوع کیفی می باشد. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه خبرگان و اساتید دانشگاهی و مدیران شرکت های بیمه می باشند.از آنجائیکه گرندد تئوری به دنبال نظریه جهانی یا کلی نیست و ادعای تعمیم نظریه را ندارد از این رو از نمونه گیری به شیوه کمی استفاده نشده است. بلکه نمونه گیری قضاوتی (نظری) برگزیده شده است. البته در گام نخست تعداد 25 نفر مشخص شده اند. لیکن در طول اجرای مصاحبه ها در تعداد 17 نفر به اشباع نظری رسید که از ادامه انجام مصاحبه خودداری و جمعبندی نهایی صورت پذیرفت.همچنین با توجه به رویکرد انتخاب شده با تاکید بر شیوه گلیزرو با توجه به عمیق بودن مصاحبه تنها به ذکر سوال اصلی مرتبط با عنوان رساله اکتفا شده است.نتایج حاصل از ارائه مدل کیفی نهایی نشان می دهد شرایط علی موثر بر مدل شامل: اعتماد / شیوه مدیریت /رهبری/ سیاستگذاری/ شبکه خبرگان می باشند.و مهمترین راهبردهای بهبود فرهنگ بیمه شامل: بازاریابی/ ارتباط نظامند با ذینفعان / تبلیغات / آگاهی بخشی.در نهایت پیامدها حاصل بکارگیری الگوی احصاء شده عبارتند از: طراحی و ارائه الگوی توسعه فرهنگ بیمه زندگی در ایران که منحر به (تقویت سهم بیمه زندگی در سبد بیمه ها در کشور/ تسهیم دانش بین افراد جامعه بیمه ای کشور / افزایش سرعت تصمیم گیری/ خدمات مطلوب تر به بیمه شوندگان بیمه زندگی/ بهبود عملکرد شرکتهای بیمه ای) می شود.
_||_