طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد
الموضوعات :امیرحمزه بزرگی نیا 1 , محمد مهدی مظاهری تهرانی 2 , ابراهیم حاجیانی 3 , سیدرضا صالحی امیری 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استادیار دانشگاه علوم وتحقیقات واحد تهران
3 - دانشیار جامعه شناسی.مدیرگروه پژوهشهایفرهنگی اجتماعی پژوهشکده تحقیقات راهبردی
4 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه علوم و تحقیقات ,واحدتهران
الکلمات المفتاحية: مشارکت فرهنگی, سازمانهای مردم نهاد, محتوای فرهنگی, فضای فضای مجازی,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد با تاکید بر تولید محتوا در فضای مجازی انجام شد.پژوهش ازنظرهدف،کاربردی و ازنظر دادهها،آمیخته همزمان بود.جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حوزه مشارکتهای فرهنگی، سازمانهای مردم نهاد و فضای مجازی بود.نمونهگیری به روش گلوله برفی انجام و تا حد اشباع نظری با 18 نفر مصاحبه انجام شده است.برای دستیابی به مدل مطلوب مشارکت فرهنگی از روش طراحی الگوی مطلوب استفاده شد.برای جمعآوری دادهها از مصاحبه و فن دلفی استفاده شده است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای کدگذاری، تحلیل محتوا، تحلیل ماتریس متقاطع و تحلیل سوات استفاده گردید.نتایح بدست آمده نشان داد مدل راهبردی ارتقای مشارکت فرهنگی سازمانهای مردم نهاد در تولید محتوا فرهنگی در فضای مجازی دارای 78 کد باز و 37 کد محوری است. بر اساس نتایج بدست آمده، شرایط علی مدل شامل سطوح مشارکت،تکنیکهای مشارکت و انواع مشارکت؛ شرایط زمینه ای شامل فرایند سازمانی، ارتباطات سازمانی، کیفیت محتوا و دانش سازمانی؛ شرایط مداخله گر شامل تهدیدات امنیتی، توسعه زیرساختهای فناورانه، انگیزه مالی، تنوع سلیقه و تخصیص بودجه دولتی؛ راهبردهای مدل شامل ارتقاء خود آگاهی فردی و اجتماعی، مشارکت آزادانه، تغییر نگرش مردم نسبت به دولت، تغییر نگرش اقتدارگرایانه دولت مردان و باور کردن مردم، اجتناب از تمرکزگرایی در سیاستگذاری فرهنگی، بسیج منابع و اثربخش کردن مشارکت و پیامدهای حاصل ازاجرای مدل شامل قانونمند شدن فعالیتهای فرهنگی، بومی شدن در فعالیتها، تناسب فعالیتهای فرهنگی با نیازهای کنونی و بالفعل،مشارکت مردمی در تمام فرایند فعالیتهای فرهنگی و اجرا و ارزیابی و سنجش فعالیتها بوده است.