بنیان های حکمی-فلسفی هنر ایرانی
,
العدد4,السنة
2
,
تابستان
1402
عدم موفقیت بسیاری از پروژههای عمرانی و تصمیمات از نوع حکمرانی ناشی از عدم فهم مقیاس در طراحی و برنامه ریزی میباشد. قیاس شاخصهای فعال در محیط و فهم میزان تاثیرگذاری آنها مقیاس را بهدست میدهد؛ در عرصه معماری و حکمرانی شهری "مقیاس" کمیتها وکیفیتهای مختلف و ناهمسان أکثر
عدم موفقیت بسیاری از پروژههای عمرانی و تصمیمات از نوع حکمرانی ناشی از عدم فهم مقیاس در طراحی و برنامه ریزی میباشد. قیاس شاخصهای فعال در محیط و فهم میزان تاثیرگذاری آنها مقیاس را بهدست میدهد؛ در عرصه معماری و حکمرانی شهری "مقیاس" کمیتها وکیفیتهای مختلف و ناهمسان را شامل میشودکه احصا و فهم آنها بسیار مشکل و این سوال مطرح میشود: ادراک گستره قیاسهای کمیوکیفی محیط طراحی که بازتاب آنها مقیاس پروژه را آشکار میکند برای یک طراح چگونه فهم میآید، بهگونهای که طراح بر برد، نفوذ وکارایی خط خود، در طول عملیات طراحی مسلط باشد؟ عمدتا خطای مقیاس در طی انتقال ادراکی در فاصله مابین تصویر ذهنی طراح و یا طرح او بر روی کاغذ تا ابعاد واقعی بنا در محیط بیرون اتفاق میافتد؛ در واقع طراح ( معمار، شهرساز، سیاستگذار) با تصمیم خودکه به سادگی آن را روی کاغذ ترسیم مینماید، در محیط خارجی در حال دخل و تصرف و ایجاد تغییرات غیر قابل برگشت است و میتواند محیط و ویژگیهایش را تخریب یا تقویت نماید. این موضوع نیازمند یک مطالعه فلسفی است درخصوص اینکه رابطه فهم محدود انسان، چگونه با جهان نامحدود بیرون به طور صحیح برقرار میشود. مقاله حاضر تفکر سوبژکتویسم را برای ادراک محیط ناقص میداند و در مقابل بهکارگیری روش هرمنوتیک در فهم را به عنوان طریق ادراک محیط و مقیاس معرفی مینماید. روش این تحقیق کیفی و از منظر هدف کاربردی است و سعی دارد با فراهم آوردن گفتمان هرمنوتیک و مقیاس به شیوه استدلال منطقی نتایج خود را بیان نماید.
تفاصيل المقالة
Space Ontology International Journal
,
العدد4,السنة
10
,
تابستان
2021
This research is a primary part of a trilogy study with the purpose to establish a pheno-pragmatic mythology for architectural education. In this research the goal was to attract the subconscious interest of students’ learning curve in a limited educational timeli أکثر
This research is a primary part of a trilogy study with the purpose to establish a pheno-pragmatic mythology for architectural education. In this research the goal was to attract the subconscious interest of students’ learning curve in a limited educational timeline. To do so we have composed a pheno-pragmatic method to evaluate the conscious experience of students during a semester. Therefore, to achieve the quality of education needed in this method self-efficient education tools were required. Writing was considered as a subsequent tool to gain the proper outcome of this method. Firstly, a total of 318 students from two major universities in Isfahan were selected by random; two theory classes and one studio class, to participate in this study. The questions surrounding this study are; how does a written diary transpire as a pheno-pragmatic tool in architecture education? And can a diary establish a basic understanding of theory and practice for students? To reach the necessary outcome of this study quantitate data were gathered by processed questionnaires to establish a fundamental conclusion to this method. According to the data gathered around 25 percent of the students agreed with the theory and more than 57 percent accepted this method as both a theoretical and practical learning tool.
تفاصيل المقالة
توانمندی و پتانسیل نهفته و آشکار در فرم و کالبد معماری دغدغه اصلی این پژوهش است؛ این پدیده که قادر است با حس-ارتباط مخاطب پیوند عمیقی کند، در ارتباطات متقابل با بستر موجود و ارائه مفاهیم نهفته درآن بهشدت عجین است. در این مقاله در نظر است معرفی عوامل مذکور از زاویهای أکثر
توانمندی و پتانسیل نهفته و آشکار در فرم و کالبد معماری دغدغه اصلی این پژوهش است؛ این پدیده که قادر است با حس-ارتباط مخاطب پیوند عمیقی کند، در ارتباطات متقابل با بستر موجود و ارائه مفاهیم نهفته درآن بهشدت عجین است. در این مقاله در نظر است معرفی عوامل مذکور از زاویهای جدید مورد تبیین قرار گیرد، بنابراین از "نظریه دادهبنیاد" که یکی از روش-های پژوهش کیفی است، استفاده شده است. برای اثبات کارایی این روش نیز دانشکده معماری یزد بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شد تا شرح گام به گام مراحل اجرای این پژوهش را تبیین نماید. شرکتکنندگان در این پژوهش متشکل از 20 نفر از معماران فارغالتحصیل از دانشکده معماری یزد بود که با استناد به روش گلوله برفی"، نمونهگیری نظری و انتخاب شدند. تجزیه تحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی (گزینشی) انجام شد.. یافتههای حاصل از این پژوهش در مرحله نهایی در الگوی پارادایمی به شرح زیر سازماندهی شد: 1. متغیرهای علی 2. متغیرهای زمینهای 3. متغیرهای مداخلهگر 4.پدیده یا مقوله محوری 5. راهبردها 6. پیامدها و نتایج . نتایج این پژوهش حاکی از این است که با نزدیک کردن اهداف آموزش آکادمیک به معماری اجرایی از یکسو و بازشناسی ارزشهای هویتساز درنگاه ارزیابانه به مکان از سوی دیگر میتوان به تلفیق درست قابلیتهای پیدا و پنهان کالبد آموزشی در راستای تربیت معمار سرزمینی بهعنوان مهمترین پیامد این پژوهش نائل گشت.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications