فهرس المقالات محمد رستمی


  • المقاله

    1 - تحلیل ساختاری نقش مؤلفه‌های موثر بر توانمندی کارآفرینان روستایی استان همدان با تاکید بر نقش مولفه های آموزشی – تروریجی
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1400
    هدف این پژوهش تحلیل ساختاری نقش مؤلفه‌های موثر بر توانمندی کارآفرینان روستایی استان همدان با تاکید بر نقش مولفه های آموزشی تروریجی می‌باشد. برای دست‌یابی به این هدف، از فن پیمایش استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارآفرینان روستایی استان همدان بودند که با استفاده از ر أکثر
    هدف این پژوهش تحلیل ساختاری نقش مؤلفه‌های موثر بر توانمندی کارآفرینان روستایی استان همدان با تاکید بر نقش مولفه های آموزشی تروریجی می‌باشد. برای دست‌یابی به این هدف، از فن پیمایش استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارآفرینان روستایی استان همدان بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری ساده تصادفی نمونه آماری انتخاب و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری گردید، به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای SPSSWin22 و Amos Graphicsاستفاده شد. با توجه یافته‌های تحقیق در بخش استنباطی و مدل ساختاری زیرمقیاس های شرایط خانوادگی فرد کارآفرین، سطح دانش و آموزش و میزان دسترسی به نهاده های تولید، بیشترین تاثیر را بر میزان توانمندی کارآفرینان مورد مطالعه داشته است. با توجه به این ضرایب، کمترین میزان تأثیرپذیری مربوط به متغیرهای روانشناختی بوده و بیشترین تأثیرپذیری ها نیز مربوط به متغیرهای آموزشی هستند. براین اساس توصیه می گردد سازمان‌های مربوطه بخصوص، بخش ترویج و آموزش کشاورزی با شناسایی کارآفرینان پیشرو و رهبران محلی و استفاده از دانش آنان در تطبیق با شراسط طبیعی سبب انتقال آن به کارآفرینان شوند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بر بهره‌وری کارشناسان شاغل در پروژه‌های کشاورزی
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1397
    هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بر بهره‌وری مروجان شاغل در پروژه‌های کشاورزی استان است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی می باشد که برای جمع‌آوری داده ها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را مروجان ش أکثر
    هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بر بهره‌وری مروجان شاغل در پروژه‌های کشاورزی استان است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی می باشد که برای جمع‌آوری داده ها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را مروجان شاغل در پروژه‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها برابر با 125 نفر بود. اطلاعات موردنیاز با استفاده از دو پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای قیصری (1392) و بهره‌وری نیروی انسانی جبار زاده (1393) به روش سرشماری جمع‌آوری گردید. روایی ابزار اندازه‌گیری از طریق مصاحبه صاحب‌نظران موضوعی مورد تائید قرار گرفت. پایایی ابزار اندازه‌گیری نیز از طریق یک آزمون مقدماتی و ارزیابی مقدار آلفای کرونباخ سؤالات پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت که مقدار آن برای قسمت‌های مختلف پرسشنامه بالاتر از 71/0 =α به دست آمد که نشان از قابلیت پایایی پرسشنامه دارد، نتایج بررسی تأثیر مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای بر بهره‌وری نیروی انسانی نشان داد که مؤلفه‌های مسئولیت پذیری مدیران، صداقت مدیران، احترام مدیران به دیگران و رعایت و احترام مدیران نسبت به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی بر بهره‌وری مروجان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی تهران اثر مثبت و مؤلفة رقابت‌طلبی و برتری جویی مدیران بر بهره‌وری این مروجان اثر معنی‌دار منفی داشته است. تفاصيل المقالة


  • المقاله

    4 - ارزیابی رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران از نظر مطابقت با معیارهای عمومی و تخصصی
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1391
    هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایرانانجام شده است و رابط کاربر این کتابخانه را از نظر معیارهای عمومی و تخصصی ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتال کودکان و نوجوانان ارزیابی می‌کند. روش: این پژوهش از روش کتابخانه‌ای و روش ارزیابانه اس أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایرانانجام شده است و رابط کاربر این کتابخانه را از نظر معیارهای عمومی و تخصصی ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتال کودکان و نوجوانان ارزیابی می‌کند. روش: این پژوهش از روش کتابخانه‌ای و روش ارزیابانه استفاده کرده است؛ متونی که به ارزیابی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال کودکان دنیا پرداخته بودند بررسی شدند و معیارهای تخصصی ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتال کودکان استخراج شد. در نهایت، رابط کاربر کتابخانه مذکور از نظر معیارهای فوق مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: این پژوهش نشان می‌دهد که مطابقت رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران با معیارهای عمومی به طور کلی 28/62 و میزان این مطابقت با معیارهای تخصصی ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتال حوزه کودک، 91/90 درصد است. نتیجه‌گیری: با تلفیق نتایج به دست آمده در ارزیابی رابط کاربر از نظر معیارهای عمومی و تخصصی ارزیابی، رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران مناسب عمل کرده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - شناسایی رابطه‌ی رضایت شغلی کتابداران و میزان رضایت کاربران در کتابخانه‌های عمومی (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان زنجان)
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1395
    هدف: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و باهدف شناسایی رابطه رضایت شغلی کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانه‌های عمومی در استان زنجان انجام‌گرفته است. روش:روش پژوهش، پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی محقق ساخته است. در رابطه با جامعه آماری کتابداران، تمام جامعه أکثر
    هدف: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و باهدف شناسایی رابطه رضایت شغلی کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانه‌های عمومی در استان زنجان انجام‌گرفته است. روش:روش پژوهش، پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی محقق ساخته است. در رابطه با جامعه آماری کتابداران، تمام جامعه موردبررسی و مطالعه قرار گرفتند که تعداد 123 پرسشنامه توزیع شد و برای انتخاب نمونه از جامعه 50 هزارنفری کاربران، روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد و تعداد 384 پرسشنامه توزیع گردید. آزمون‌های آماری مورداستفاده پیرسون، اسپیرمن و... بود و داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله نرم‌افزار spss تجزیه‌وتحلیل گردید. یافته‌ها:یافته‌های پژوهش بیانگر این است که سطح رضایت کتابداران در بُعد رابطه‌ی شیوه اداره و سرپرستی، منزلت اجتماعی، آموزش و فعالیت‌های فوق‌برنامه، حقوق و مزایا با میزان رضایت شغلی در سطح اطمینان 99 درصد تأیید می‌شود و در بُعد نوع فرهنگ‌سازمانی و رابطه‌ی تأثیر رضایت کتابداران و رضایت کاربران مورد تأیید واقع نمی‌شود. درنتیجه رضایت شغلی کتابداران در ارتباط با 5 مؤلفه موردمطالعه پژوهش (فرهنگ‌سازمانی، شیوه‌ی اداره و سرپرستی، آموزش و فعالیت‌های فوق‌برنامه، محتوا و منزلت اجتماعی شغل، سیستم حقوق و مزایا) در سطح پایینی است و میزان رضایت شغلی کتابداران تأثیری چندانی بر میزان رضایت کاربران کتابخانه‌ها ندارد. نتیجه‌گیری: رضایت شغلی کتابداران در ارتباط با 5 مؤلفه موردمطالعه پژوهش در سطح پایینی است و میزان رضایت شغلی کتابداران تأثیری چندانی بر میزان رضایت کاربران کتابخانه‌ها ندارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - رابطه سبک مدیریت و تسهیم دانش در کتابخانههای شهر تهران
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1392
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه سبک مدیریت و تسهیم دانش در کتابخانه‌های شهر تهران انجام شده‌‌است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش، کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ صنعتی‌شریف، دانشگاه ‌علوم پزشکی و خدمات بهد أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه سبک مدیریت و تسهیم دانش در کتابخانه‌های شهر تهران انجام شده‌‌است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش، کتابداران و مدیران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ صنعتی‌شریف، دانشگاه ‌علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، کتابخانه ملی ایران و کتابخانه مرکز اسناد و اطلاع‌رسانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌باشد که با توجه به حجم جامعه، 219 نفر با استفاده از فرمول کوکران به صورت نمونه انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، یک پرسشنامه 3 بخشی محقق‌ساخته (تسهیم دانش؛ گرایش به تسهیم دانش؛ و سبک مدیریت، بنابر نظریه لیکرت) بوده است که از میان پرسشنامه‌های توزیع شده، 209 نفر به پرسشنامه‌ها پاسخ داده‌اند. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده‌است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که سبک مدیریت حاکم بر کتابخانه‌ها، سبک آمرانه- خیرخواهانه لیکرت بوده‌است. میزان تسهیم دانش در بین کارکنان کتابخانه‌ها، در سطح نسبتاً نامطلوبی و میزان گرایش کارکنان به تسهیم دانش در حد نسبتاً مطلوبی قرار دارد و نیز بین کلیه مؤلفه‌های سبک مدیریت با تسهیم دانش ارتباط مثبت و معنا‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: کتابداران و مدیران به یکدیگر اعتماد دارند و احساس مسئولیت برای تحقق اهداف سازمان دیده می‌شود و نیز دانش و تجربه بین آنان توزیع و جذب شده است. به نظر می‌رسد برای افزایش تسهیم دانش بین کارکنان نیاز به ارتقای سبک مدیریت ضروری است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - عملکرد نشانی اینترنتی در بهبود ربط نتایج بازیابی اطلاعات توسط کاربران رشته‌های فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد در استانداری همدان
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1392
    هدف: پژوهش حاضر به مقایسه میزان ربط نتایج حاصل از محدودسازی عبارت جستجو به نشانی اینترنتی توسط کاربران رشته‌های موضوعی گروه‌های فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد در بین کارشناسان استانداری همدان و همچنین مقایسه میزان حضور کلیدواژه‌های مورد جستجو در نشانی اینترنتی وب‌سایت‌ه أکثر
    هدف: پژوهش حاضر به مقایسه میزان ربط نتایج حاصل از محدودسازی عبارت جستجو به نشانی اینترنتی توسط کاربران رشته‌های موضوعی گروه‌های فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد در بین کارشناسان استانداری همدان و همچنین مقایسه میزان حضور کلیدواژه‌های مورد جستجو در نشانی اینترنتی وب‌سایت‌های گروه‌های فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد می‌پردازد. روش: جامعه آماری این پژوهش90 نفر از کارشناسان خبره استانداری همدان در سه گروه فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد هستند که در حال انجام پروژه‌های تحقیقاتی و گزارش‌های آماری بودند آنان با استفاده از قسمت جستجوی پیشرفته موتورکاوش گوگل، کلیدواژه‌های (یک و چندواژه‌ای) مورد نظر خود را در قسمت نشانی اینترنتی صفحات وب جستجو کردند و میزان ربط نتایج بازیابی‌شده را در سیاه‌های وارسی که به همین منظور تهیه شده بود، تعیین نمودند. برای دسته‌بندی و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد با افزایش تعداد کلیدواژه‌های مورد جستجو میزان هم‌خوانی نشانی اینترنتی کاهش می‌یابد و موتورهای کاوش با افزایش وزن‌دهی به کلیدواژه‌های موجود در نشانی اینترنتی می‌توانند نتایج مرتبط‌تری را رتبه‌بندی کرده و در اختیار کاربران قرار دهند. تفاصيل المقالة