نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد1,السنة
5
,
بهار
1395
هدف: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و باهدف شناسایی رابطه رضایت شغلی کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانههای عمومی در استان زنجان انجامگرفته است. روش:روش پژوهش، پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته است. در رابطه با جامعه آماری کتابداران، تمام جامعه أکثر
هدف: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و باهدف شناسایی رابطه رضایت شغلی کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانههای عمومی در استان زنجان انجامگرفته است. روش:روش پژوهش، پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته است. در رابطه با جامعه آماری کتابداران، تمام جامعه موردبررسی و مطالعه قرار گرفتند که تعداد 123 پرسشنامه توزیع شد و برای انتخاب نمونه از جامعه 50 هزارنفری کاربران، روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد و تعداد 384 پرسشنامه توزیع گردید. آزمونهای آماری مورداستفاده پیرسون، اسپیرمن و... بود و دادههای جمعآوریشده بهوسیله نرمافزار spss تجزیهوتحلیل گردید. یافتهها:یافتههای پژوهش بیانگر این است که سطح رضایت کتابداران در بُعد رابطهی شیوه اداره و سرپرستی، منزلت اجتماعی، آموزش و فعالیتهای فوقبرنامه، حقوق و مزایا با میزان رضایت شغلی در سطح اطمینان 99 درصد تأیید میشود و در بُعد نوع فرهنگسازمانی و رابطهی تأثیر رضایت کتابداران و رضایت کاربران مورد تأیید واقع نمیشود. درنتیجه رضایت شغلی کتابداران در ارتباط با 5 مؤلفه موردمطالعه پژوهش (فرهنگسازمانی، شیوهی اداره و سرپرستی، آموزش و فعالیتهای فوقبرنامه، محتوا و منزلت اجتماعی شغل، سیستم حقوق و مزایا) در سطح پایینی است و میزان رضایت شغلی کتابداران تأثیری چندانی بر میزان رضایت کاربران کتابخانهها ندارد. نتیجهگیری: رضایت شغلی کتابداران در ارتباط با 5 مؤلفه موردمطالعه پژوهش در سطح پایینی است و میزان رضایت شغلی کتابداران تأثیری چندانی بر میزان رضایت کاربران کتابخانهها ندارد.
تفاصيل المقالة
نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد1,السنة
4
,
بهار
1394
هدف: در این دوران توجه مدیران سازمانها به مقولههایی همچون دانش و خلاقیت بیشتر جلب شده است و در پی آن، انسانهای دانشگرا نسبت به انسانهای عملگرا اهمیت بیشتری پیدا کردهاند. از این رو این پژوهش سعی دارد به شناسایی نگرش کارمندان شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انر أکثر
هدف: در این دوران توجه مدیران سازمانها به مقولههایی همچون دانش و خلاقیت بیشتر جلب شده است و در پی آن، انسانهای دانشگرا نسبت به انسانهای عملگرا اهمیت بیشتری پیدا کردهاند. از این رو این پژوهش سعی دارد به شناسایی نگرش کارمندان شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی نسبت به کاربرد مدیریت دانش بپردازد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و در اجرای آن از روش تحقیق پیمایشی - تحلیلی استفاده شده است. جامعه پژوهش را 11424 نفر از کارکنان 13 شرکت پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی میباشد که بر اساس جدول مورگان 370 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و اساتید تائید گردید و برای تعیین پایایی آن از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شد و پایایی آن 91/0 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از آزمونهای توصیفی (فراوانی، درصد میانگین، انحراف معیار) و آزمونهای استنباطی(اسپیرمن، پیرسون، من ویت نی، کروسکال والیس) در نرم افزار SPSS21 انجام شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که نگرش کارکنان نسبت به کاربرد مدیریت دانش مثبت است. همبستگی مثبت و معنا داری بین متغیرهای جنس، سن، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت با نگرش کارکنان وجود دارد. علاوه بر این بر اساس یافتهها تفاوت معنادرای بین این متغیرها و نگرش کارکنان نسبت به کار برد مدیریت دانش در سازمان وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر برافزایش درک وجود دانش و مدیریت دانش در سازمان، تصمیمگیریهای مؤثر و دقیق در سایه اشتراک دانش تأکید دارد.
تفاصيل المقالة
هدف: هدف این پژوهش دستیابی به میزان رضایت کاربران از کتابخانه های دانشگاهی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانه ای و توصیفی-تحلیلی قرار می گیرد. داده ها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پ أکثر
هدف: هدف این پژوهش دستیابی به میزان رضایت کاربران از کتابخانه های دانشگاهی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانه ای و توصیفی-تحلیلی قرار می گیرد. داده ها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز 864/0 گزارش شد و بر این اساس تایید شد. کاربران کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه های دولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری تلفیقی متوالی استفاده و 60 پرسشنامه میان کاربران توزیع شد. به منظور پاسخگویی به سوالات، از آماره های توصیفی (میانگین و فراوانی) و آزمون تی تک نمونه استفاده شد. نرم افزار spss به منظور تحلیل توصیفی داده ها مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافته ها نشان داد که کاربران تا حد بسیار کمی (85/1) از منابع کتابخانه، تا حد کمی (5/2) از ساختمان و تجهیزات کتابخانه، تا حد کمی (72/2) از کتابداران کتابخانه، و همچنین تا حد کمی (24/2) از خدمات کتابخانه رضایت دارند. همچنین با توجه به مقادیر معناداری (000/0) و (003/0) می توان مدعی شد که میان وضع موجود و وضع مطلوب رضایت کاربران از منابع، ساختمان و تجهیزات، کتابداران، و خدمات کتابخانه های دانشگاهی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: به طور کلی، می توان مدعی شد که کاربران تا حد کمی از کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه های دولتی رضایت دارند. بنابراین نیاز است تحولی همه جانبه در راستای ارتقاء و بهبود وضعیت کتابخانه های دانشگاهی رخ دهد.
تفاصيل المقالة
هدف: عوامل انسانی و فکری در هر سازمانی جزء لاینفک و بسیار ارزشمندی محسوب می شوند. در کتابخانه نیز که سازمانی خدماتی است، کتابدار را می توان سرمایه ای دارای جایگاه ویژه تلقی کرد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان صلاحیت های کتابداران کتابخانه های دانشگاهی انجام شده است. أکثر
هدف: عوامل انسانی و فکری در هر سازمانی جزء لاینفک و بسیار ارزشمندی محسوب می شوند. در کتابخانه نیز که سازمانی خدماتی است، کتابدار را می توان سرمایه ای دارای جایگاه ویژه تلقی کرد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان صلاحیت های کتابداران کتابخانه های دانشگاهی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانه ای و توصیفی-پیمایشی قرار می گیرد. داده ها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز .84% گزارش شد و بر این اساس تایید شد. کتابداران کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه های دولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری تلفیقی متوالی استفاده و 60 پرسشنامه میان کتابداران توزیع شد. به منظور پاسخگویی به سوالات، از آماره های توصیفی(میانگین و فراوانی) استفاده شد. نرم افزار spss به منظور تحلیل توصیفی داده ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که صلاحیت های مدیریتی با میانگین(4/3) در حد متوسط، صلاحیت های جستجوی اطلاعات با میانگین(16/4) در وضعیت خوب، صلاحیت های فناوری اطلاعات با میانگین(02/3) در وضعیت متوسط، صلاحیت های پژوهشی با میانگین(17/1) در وضعیت بسیار بد، صلاحیت های ارتباطی با میانگین(87/3) در وضعیت متوسط، و صلاحیت های فردی و اخلاقی با میانگین(48/3) در وضعیت متوسطی قرار دارند. نتیجه گیری: به طور کلی، می توان مدعی شد که صلاحیت های کتابداران با میانگین 18/3 در وضعیت متوسط قرار دارد. نیاز است مسئولان و متولیان امر با برگزاری دوره های مختلف، صلاحیت های کتابداران را ارتقاء داده و بهبود بخشند.
تفاصيل المقالة
هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان مانعیت موانع نظریه پردازی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. در حقیقت در این تحقیق به دنبال آن هستیم که بدانیم هر کدام از موانع نظریه پردازی چه میزان مانعیت دارد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظ أکثر
هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان مانعیت موانع نظریه پردازی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. در حقیقت در این تحقیق به دنبال آن هستیم که بدانیم هر کدام از موانع نظریه پردازی چه میزان مانعیت دارد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانه ای و توصیفی-پیمایشی قرار می گیرد. داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های ایران، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش روش نمونه گیری تلفیقی متوالی بود. پرسشنامه میان 60 نفر از اعضای هیات علمی رشته مزبور توزیع شد. از مجموع 60 پرسشنامه توزیع شده، تعداد 37 پرسشنامه عودت داده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. به منظور پاسخگویی به سوالات تحقیق، از آزمون تی تک نمونه استفاده شد. نرم افزار SPSS به منظور تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج آزمون تی تک نمونه نشان داد موانع فردی، آموزشی، فرهنگی و مدیریتی تا حد بسیار زیاد، موانع اقتصادی و اجتماعی تا حد زیاد مانع نظریه پردازی در علم اطلاعات و دانش شناسی می شوند. در میان موانع مزبور، موانع آموزشی با میانگین 18/4 بیشترین و موانع سیاسی با میانگین 66/3 کمترین مانعیت را دارند. اصالت/ارزش: تاکنون موانع نظریه پردازی علم اطلاعات و دانش شناسی با رویکرد کمی مورد تحلیل قرار نگرفته است لذا تحقیق حاضر از نظر موضوع و شیوه تحلیل دارای اصالت است.
تفاصيل المقالة
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین میزان صلاحیت های کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانه های دانشگاه های دولتی تهران انجام شده است. روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در زمره پژوهش های توصیفی-همبستگی قرار می گیرد. از دو پرسشنامه برای سنجش میز أکثر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین میزان صلاحیت های کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانه های دانشگاه های دولتی تهران انجام شده است. روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در زمره پژوهش های توصیفی-همبستگی قرار می گیرد. از دو پرسشنامه برای سنجش میزان صلاحیت کتابداران و میزان رضایت کاربر استفاده شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کتابداران و کاربران کتابخانه های دانشگاه های دولتی تهران بود که از میان آنها 60 کتابدار و 60 کاربر که به روش نمونه گیری تلفیقی متوالی انتخاب شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های صلاحیت کتابدار و رضایت کاربر از کتابخانه استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و درصد) و آمار استنباطی(آزمون همبستگی پیرسون) و از نرم افزار25 اس پی اس اس استفاده شد. یافته ها: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که میان صلاحیت های مدیریتی کتابداران و رضایت کار، صلاحیت های جستجوی اطلاعات کتابداران و رضایت کاربر و همچنین، میان صلاحیت های ارتباطی کتابداران و رضایت کاربر رابطه ای مثبت، ضعیف و معنادار مشاهده می شود. برخلاف صلاحیت های فوق که رابطه ای ضعیف با رضایت کاربر از کتابخانه دارند، صلاحیت فناوری اطلاعات رابطه ای مثبت، معنادار و قوی با رضایت کاربر از کتابخانه دارد. این در حالی است که میان صلاحیت های فردی و اخلاقی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه و همچنین میان صلاحیت های پژوهشی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه رابطه ای وجود ندارد. نتیجهگیری: یافته ها نشان میدهد رابطه ی معنادار و مثبت میان رضایت کاربر از کتابخانه و صلاحیت های کتابداران وجود دارد. به بیانی دیگر، اینکه رابطه ی مستقیم بین این دو متغیر وجود دارد، با افزایش میزان صلاحیت کتابداران، میزان رضایت کاربر نیز از کتابخانه افزایش می یابد و بالعکس.
تفاصيل المقالة
هدف: این پژوهش با هدف، میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از قابلیتهای وب ۲ در محیط کار انجام شده است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، از نوع پیمایشی – توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی(32 استان) است. طبق گزارش آماری واحد منابع أکثر
هدف: این پژوهش با هدف، میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از قابلیتهای وب ۲ در محیط کار انجام شده است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر، از نوع پیمایشی – توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی(32 استان) است. طبق گزارش آماری واحد منابع انسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، تعداد کتابداران تا پایان سال 1390 (4921 نفر ) می باشند. که از بین آنان 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده ای که بر اساس مرور متون و منابع مرتبط و مشاهده های پژوهشگران از ابزارهای وب ۲، طراحی و استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالها و فرضیههای پژوهش از روش های آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و آزمونهای استنباطی( آزمون t تک گروهی، تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی دانکن) استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان می دهد که میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای عمومی باامکانات و قابلیت های وب۲ در حد کم (44 درصد)، و به همان نسبت میزان استفاده کتابداران از امکانات و قابلیت های وب۲ جهت خدمت رسانی به مراجعین در حد کم (48 درصد) است. بیشترین توانایی کتابداران کتابخانههای عمومی در استفاده از پست الکترونیکی و وبلاگ بوده و کمترین توانایی نیز در زمینه استفاده از فلیکر و ویکی است.
نتیجهگیری: میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از وب 2 در محیط کار در سطح پایینی است. برگزاری دورههای بازآموزی و حین خدمت با موضوع وب، ترغیب کتابداران نسبت به شناخت وب و بکارگیری آن در خدمات کتابخانهای، از مواردی است که لازم است به آنها پرداخته شود.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان ایران و ارائه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور نسبت به پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان ایران و ارائه چارچوب برای تدوین نظامنامه نهایی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی کشور تحت پوشش وزارت علوم می باشد. از آنجائیکه جامعه آماری از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی بر خوردار است از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد، با استفاده از این روش کتابخانه مرکزی دانشگاه های دولتی 7 استان کشور ( تهران، مشهد، کرمانشاه، تبریز، مازندران، شیراز، اصفهان) که در مجموع شامل 33 دانشگاه دولتی با تعداد 480 کتابدار دانشگاهی می باشد به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامه بر مبنای پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای تدوین شده از سوی انجمن کتابداران و اطلاع رسانان ایران ( شاخه قم) طراحی و تدوین شده است. لازم به ذکر است این پیش نویس بر اساس نظامنامه اخلاقی مدون و مکتوب انجمن کتابداری 38 کشور موجود در سایت ایفلا تدوین و به صورت کتاب منتشر شده است. از آزمون u من ویتنی و کروسکال والیس برای تأیید یا رد فرضیات پژوهش استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد، بین دیدگاه کتابداران دانشگاهی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به تجربه کاری، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، جنسیت، سمت سازمانی، نوع استخدام آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد زیرا سطح معنی داری در تمامی موارد ذکر شده از05/0بزرگتراست، اما بین دیدگاه کتابداران دانشگاهی به اصول اخلاق حرفه ای با توجه به سن آنان اختلاف معنی داری وجود دارد، زیرا سطح معنی داری از05/0 p<کوچکتر است. از آزمون فریدمن برای پاسخگویی به سوأل پژوهش استفاده شد، نتایج این آزمون نشان می دهد مسوولیت در قبال خود با میانگین رتبه 13/4 در بالاترین سطح و مسوولیت در قبال حرفه با میانگین رتبه 77/2 در پایین ترین سطح قرار گرفت، بنابراین اولویت بندی اصول اخلاق حرفه ای از دیدگاه کتابداران دانشگاهی با توجه به نتایج آزمون فریدمن به ترتیب، مسوولیت در قبال: خود، جامعه، استفاده کننده، همکار، متخصصان سایر رشته ها، سازمان و حرفه می باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications