زمینه: اقتصاد نوآوری مولد ارزش است، ارزشی که از کسب و کارهای مبتنی بر این نوع اقتصاد در حوزههای مرتبط با تکنولوژی ایجاد میشود و بر کارآفرینی و نوآوری تأکید دارد.هدف: این پژوهش کیفی با مرور ادبیات و پیشینهی واژگان کلیدی موضوع پژوهش در تحقیقهای داخلی و خارجی و همچنین أکثر
زمینه: اقتصاد نوآوری مولد ارزش است، ارزشی که از کسب و کارهای مبتنی بر این نوع اقتصاد در حوزههای مرتبط با تکنولوژی ایجاد میشود و بر کارآفرینی و نوآوری تأکید دارد.هدف: این پژوهش کیفی با مرور ادبیات و پیشینهی واژگان کلیدی موضوع پژوهش در تحقیقهای داخلی و خارجی و همچنین مصاحبه با خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و با بهرهگیری از نظریه داده بنیاد، به شناسایی و تبیین ابعاد و مولفهها و ارائه مدل کیفی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات پرداخته است.روشها: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی است که با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. دادههای جمع آوری شده از ادبیات و پیشینه پژوهش و مصاحبهها به وسیله فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA18 ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتاً مدل کیفی تبیین گردید.یافته ها: یافتههای پژوهش به شناسایی 7 بعد (کد محوری) و 22 مولفه (مقوله) انجامید. سپس با توجه به نتایج بدست آمده شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، راهبردها، شرایط مداخلهگر و پیامدها به روش نظریه داده بنیاد استخراج گردیدهاند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مهمترین ابعاد شناسایی شده به ترتیب اهمیت عبارتند از: ابعاد کسب ارزش، منابع فناوری اطلاعات، نوآوری در فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات، کسب و کار بازار، اقتصاد نوآوری و امنیت و قوانین.
تفاصيل المقالة
زمینه : سیستم های ایمنی خودرو به عنوان یکی از مهم ترین بخش های صنعت خودرو یرای بهبود کیفیت وآماده شدن برای آینده نیازمند شناسایی تکنولوژی های روز و روش های مناسب انتقال آن ها می باشد. هدف : هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای بهبود توانمندیهای انتقالتکنولوژی در سیستم أکثر
زمینه : سیستم های ایمنی خودرو به عنوان یکی از مهم ترین بخش های صنعت خودرو یرای بهبود کیفیت وآماده شدن برای آینده نیازمند شناسایی تکنولوژی های روز و روش های مناسب انتقال آن ها می باشد. هدف : هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای بهبود توانمندیهای انتقالتکنولوژی در سیستمهای ایمنی خودرو و تحلیل روابط میان آنها با رویکردی به پروژه های آینده انتقال تکنولوژی میباشد. روشها : این مطالعه از نوع مطالعات کاربردی و توصیفی پیمایشی و مبتنی بر مدل سازی ریاضی با سیستم استنتاج فازی می باشد. با استفاده از مطالعه ادبیات و تحقیقات پیشین و مصاحبه با 11 نفر از خبرگان شرکت های سازنده سیستم های ایمنی خودرو، شاخص ها شناسایی و دستهبندی گردید و برای تحلیل روابط میان عوامل ، رویکرد استنتاج فازی با نرم افزار Matlab مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها : تعداد 20 شاخص شناسایی و در4 مولفه دستهبندی گردید. مولفه بومی سازی و استقرار تکنولوژی با اخذ رتبه اول و معیار وزنی 38/34 درصد با اهمیت ترین متغیر در بین مولفه های چهارگانه مؤثر بر بهبود توانمندی های انتقال تکنولوژی است و مولفه شناسایی و انتخاب تکنولوژی با معیار وزنی 56/19 در رتبه آخر قرار گرفت.نتیجه گیری : توانمندی بومی سازی و استقرار تکنولوژی نقش مهمی در توسعه تکنولوژیکی سیستم ایمنی خودرو دارد و میتواند در افزایش ظرفیت جذب شرکتهای مرتبط نقش ویژه ای ایفا نماید. لذا مدیران ارشد و تصمیم گیران خودروساز بایستی توجه ویژهای به شاخصهای بعد توانمندی بومی سازی و استقرار تکنولوژی داشته باشند.
تفاصيل المقالة
علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
العدد2,السنة
23
,
بهار
1400
زمینه و هدف: امروزه به دلیل آگاهیهای رو به افزایش محیط زیستی، اغلب تولید کنندگان صنایع مختلف، از جمله صنعت خودرو توسط مصرف کنندگان، قوانین و الگوهای رقابت جهانی صنایع در سرتاسر جهان تحت فشار قرار گرفته اند و به دلیل افزایش این محرک ها، نوآوری سبز به یکی از ابزارهای است أکثر
زمینه و هدف: امروزه به دلیل آگاهیهای رو به افزایش محیط زیستی، اغلب تولید کنندگان صنایع مختلف، از جمله صنعت خودرو توسط مصرف کنندگان، قوانین و الگوهای رقابت جهانی صنایع در سرتاسر جهان تحت فشار قرار گرفته اند و به دلیل افزایش این محرک ها، نوآوری سبز به یکی از ابزارهای استراتژیک مهم در جهت کسب توسعه پایدار در این صنعت تبدیل شده است. این امر در صنعت خودرو مستلزم تمرکز بر شناسائی و چگونگی توسعه توانایی های نوآوریهای سبز و اجرای ابتکارات و شیوه های نوآورانه سبز است. از این رو هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل و شاخصهای کلیدی مؤثر بر ارتقای تواناییهای نوآوری سبز در صنعت خودرو است.روش بررسی: پژوهش حاضر که در سال 1399 انجام گرفته، از حیث هدف کاربردی بوده و در پژوهشهای کیفی- کمی دستهبندی میگردد. جهت شناسایی عوامل کلیدی موثر بر ارتقای توانایی نوآوری سبز در صنعت خودرو با استفاده از مرور جامع ادبیات و پیشینه پژوهش و روش دلفی، از نظرات اساتید دانشگاه حوزه مدیریت تکنولوژی و نوآوری، مدیران و کارشناسان خبره صنعت خودروسازی کشور استفاده شده است. همچنین برای بررسی برازش مدل نظری پژوهش، روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS مورد استفاده قرار گرفته است.یافته ها: در این پژوهش 47 شاخص در قالب 12 عامل کلیدی در زمینه ارتقای تواناییهای نوآوری سبز در صنعت خودرو شناسائی و تأیید گردید.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشاندهنده آن است که عوامل کلیدی فشار ذینفعان و الزامات قانونی، تحقیق و توسعه سبز، نوآوری محصول سبز و همکاریهای شبکهای پایدار به ترتیب بیشترین تاثیر را در ارتقای توانایی های نوآوری سبز در صنعت خودرو داشته که مدیران ارشد و سیاست گذاران صنعت خودرو می بایست به این دسته از توانایی ها توجه ویژه ای نمایند و در جهت تقویت این عوامل بکوشند.
تفاصيل المقالة
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت روزافزون مسائل زیست محیطی در سازمان¬ها، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فشارهای محیط خارجی و انگیزه¬های درونی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی پذیرش زنجیره تامین سبز و تدارکات سبز پرداخته است.
روش بررسی: این پژوهش، از نظر هدف، کاربرد أکثر
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت روزافزون مسائل زیست محیطی در سازمان¬ها، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فشارهای محیط خارجی و انگیزه¬های درونی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی پذیرش زنجیره تامین سبز و تدارکات سبز پرداخته است.
روش بررسی: این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان شرکت قالب¬های صنعتی ایران¬خودرو تشکیل می¬دهد که تعداد آن¬ها 331 نفر بوده است. حجم نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران، به تعداد 178 نفر محاسبه شده است. جهت نمونه¬گیری، از روش نمونه¬گیری در دسترس استفاده شده و گردآوری داده¬ها توسط پرسشنامه محقق¬ساخته انجام شده است. روايی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پايايی آن، توسط آلفای کرونباخ مورد تايید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬های پژوهش، از روش مدل معادلات ساختاری و نرم¬افزار Amos استفاده شده است. یافته ها: یافته¬های پژوهش حاکی از آن است که فشارهای محیط خارجی با نقش میانجی پذیرش مدیریت زنجیره تامین سبز و تدارکات سبز، بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین، تاثیر انگیزه¬های درونی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی پذیرش مدیریت زنجیره تامین سبز مورد تایید قرار گرفته است.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته¬ها می¬توان گفت اقدامات سازمان¬ جهت سازگاری با محیط زیست و رعایت الزامات محیطی، راهی برای تمایز از رقبا محسوب می¬شود و بکارگیری زنجیره تأمین سبز، علاوه بر بهره¬مندی سازمان از مزایای ناشی از صرفه¬جویی، می¬تواند با ایجاد نوآوری در طراحی و تولید محصولات سازگار با محیط زیست، سبب حداکثر شدن سودآوری سازمان نیز گردد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications