مدل کیفی کسب ارزش در حوزه فناوری اطلاعات مبتنی بر اقتصاد نوآوری با رویکرد داده بنیاد
الموضوعات :علی علی آبادیان 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , عباس خمسه 3 , مهرداد حسینی شکیب 4
1 - گروه مدیریت تکنولوژی و مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران
الکلمات المفتاحية: کسب ارزش, کسب و کارهای دانشبنیان, فناوری اطلاعات, اقتصاد نوآوری,
ملخص المقالة :
زمینه: اقتصاد نوآوری مولد ارزش است، ارزشی که از کسب و کارهای مبتنی بر این نوع اقتصاد در حوزههای مرتبط با تکنولوژی ایجاد میشود و بر کارآفرینی و نوآوری تأکید دارد.هدف: این پژوهش کیفی با مرور ادبیات و پیشینهی واژگان کلیدی موضوع پژوهش در تحقیقهای داخلی و خارجی و همچنین مصاحبه با خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و با بهرهگیری از نظریه داده بنیاد، به شناسایی و تبیین ابعاد و مولفهها و ارائه مدل کیفی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات پرداخته است.روشها: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی است که با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. دادههای جمع آوری شده از ادبیات و پیشینه پژوهش و مصاحبهها به وسیله فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA18 ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتاً مدل کیفی تبیین گردید.یافته ها: یافتههای پژوهش به شناسایی 7 بعد (کد محوری) و 22 مولفه (مقوله) انجامید. سپس با توجه به نتایج بدست آمده شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، راهبردها، شرایط مداخلهگر و پیامدها به روش نظریه داده بنیاد استخراج گردیدهاند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مهمترین ابعاد شناسایی شده به ترتیب اهمیت عبارتند از: ابعاد کسب ارزش، منابع فناوری اطلاعات، نوآوری در فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات، کسب و کار بازار، اقتصاد نوآوری و امنیت و قوانین.
_||_