مدل کیفی کسب ارزش در حوزه فناوری اطلاعات مبتنی بر اقتصاد نوآوری با رویکرد داده بنیاد
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی علی آبادیان 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , عباس خمسه 3 , مهرداد حسینی شکیب 4
1 - گروه مدیریت تکنولوژی و مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران
کلید واژه: کسب ارزش, کسب و کارهای دانشبنیان, فناوری اطلاعات, اقتصاد نوآوری,
چکیده مقاله :
زمینه: اقتصاد نوآوری مولد ارزش است، ارزشی که از کسب و کارهای مبتنی بر این نوع اقتصاد در حوزههای مرتبط با تکنولوژی ایجاد میشود و بر کارآفرینی و نوآوری تأکید دارد.هدف: این پژوهش کیفی با مرور ادبیات و پیشینهی واژگان کلیدی موضوع پژوهش در تحقیقهای داخلی و خارجی و همچنین مصاحبه با خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و با بهرهگیری از نظریه داده بنیاد، به شناسایی و تبیین ابعاد و مولفهها و ارائه مدل کیفی کسب ارزش مبتنی بر اقتصاد نوآوری در کسب و کارهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات پرداخته است.روشها: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی است که با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. دادههای جمع آوری شده از ادبیات و پیشینه پژوهش و مصاحبهها به وسیله فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA18 ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتاً مدل کیفی تبیین گردید.یافته ها: یافتههای پژوهش به شناسایی 7 بعد (کد محوری) و 22 مولفه (مقوله) انجامید. سپس با توجه به نتایج بدست آمده شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، راهبردها، شرایط مداخلهگر و پیامدها به روش نظریه داده بنیاد استخراج گردیدهاند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مهمترین ابعاد شناسایی شده به ترتیب اهمیت عبارتند از: ابعاد کسب ارزش، منابع فناوری اطلاعات، نوآوری در فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات، کسب و کار بازار، اقتصاد نوآوری و امنیت و قوانین.
Background: The innovation economy is value-generating, the value that arises from businesses based on this type of economy created in fields related to technology and emphasizes entrepreneurship and innovation.Purpose: This qualitative research by reviewing the literature and the background of key words of the research subject in domestic and foreign researches As well as interviews with IT experts and using the Grounded theory, To identify and explain the dimensions and components Has presented a Qualitative model of value acquisition based on innovation economy in knowledge-based businesses in the field of information technology.Methods: The present study is a qualitative research that has been done using an exploratory approach. Data collected from the literature and research background and interviews were analyzed by open, axial and selective coding process using MAXQDA18 software and finally, the Qualitative model was xplained.Findings: Findings led to the identification of 7 dimensions (pivotal code) and 22 components (category). Then according to the results obtained Causal conditions, pivotal Phenomenon, background conditions, strategies, interventional conditions and outcomes are extracted.Conclusion: The results of the present study showed the most important detected dimensions in order of importance are: Dimensions of value acquisition, IT resources, IT innovation, IT, market business, innovation economy and security and laws.
_||_