مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
العدد61,السنة
16
,
زمستان
1402
پژوهش حاضر باهدف واکاوی شاخصهای مدل حکمرانی شهر هوشمند در راستای بهبود توسعه اجتماعی بر اساس عدالت شهری با رویکرد مشارکت الکترونیکی انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش، مدیران شهرداری و برنامه ریزان شهریباسابقه تدریس حداقل 15سال و دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر بوده أکثر
پژوهش حاضر باهدف واکاوی شاخصهای مدل حکمرانی شهر هوشمند در راستای بهبود توسعه اجتماعی بر اساس عدالت شهری با رویکرد مشارکت الکترونیکی انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش، مدیران شهرداری و برنامه ریزان شهریباسابقه تدریس حداقل 15سال و دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر بودهاند. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک سابقه تدریس در دوره تحصیلی ابتدایی انجام گردید. نمونهگیری با مشارکت 18 نفر از صاحبنظران و خبرگان صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو بخش، 1-بررسی و کنکاش اسناد بالادستی، اسناد برنامه ریزی شهری در بخش کتابخانهای، 2- مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود که مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکتکنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل مضمون براساس الگوی آتراید-استرلینگ استفاده شد. به منظور حصول اطمینان از روایی،سؤالات مصاحبه مورد تائید 3 نفر از صاحب نظران باتجربه مدیریت و برنامه ریزی شهری که 1 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و 2 نفر دارای مدرک دکتری بودند قرار گرفت. و به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کریپندورفاستفاده گردید که مورد تائید قرار گرفت. در قسمت تحلیل مضمون از نرم افزار ATLASTI استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان میدهد که از میان 176 شاخص (گویه) موجود، 33 مضمون پایه قابل شناسایی است و 9 دسته مضمون سازنده به دست آمده است .9 مضمون سطح اول شناسایی شده عبارتند از:
تفاصيل المقالة
در دنیای امروزمحیط نامطمئن و رقابت زیاد بازار موجب اهمیت پیدا کردن چابکی با توجه به لزوم سرعت عمل و پاسخگویی به نیازهای بازار روز به روز افزایش پیدا کرده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر استفاده از روش دیمتل جهت بررسی روابط علی و معلولی عوامل موثر بر چابکی سازمان در صنایع ت أکثر
در دنیای امروزمحیط نامطمئن و رقابت زیاد بازار موجب اهمیت پیدا کردن چابکی با توجه به لزوم سرعت عمل و پاسخگویی به نیازهای بازار روز به روز افزایش پیدا کرده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر استفاده از روش دیمتل جهت بررسی روابط علی و معلولی عوامل موثر بر چابکی سازمان در صنایع تولیدات فلزی شهرک صنعتی کاوه است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان ارشد صنایع تولیدات فلزی شهرک صنعتی کاوه است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 25 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در بخش کیفی از تحلیل تم و در بخش کمی از روش دیمتل استفاده گردید. با استفاده از تحلیل تم هشت مقوله رضایت مشتری، پاسخگویی، تغییر سازمانی،چابکی، رهبری تحول آفرین، فناوری اطلاعات، سازمان یادگیرنده و انعطاف پذیری برای چابکی مشخص شد. و به کمک روش دیمتل چهار متغیر رهبری تحول آفرین، فناوری اطلاعات، سازمان یادگیرنده و انعطاف پذیری به عنوان متغیرهای تأثیرگذار شناسایی شد. رهبری تحول آفرین بیشترین تأثیر و چابکی سازمان بیشترین نفوذ پذیری و اثرپذیرترین را به خود اختصاص داده است.
تفاصيل المقالة
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل تولید ناب، تولید چابک، زنجیره تامین پایدار و تاب آوری تولید بر تولید پایدار در صنعت خودروهای سنگین در ایران می باشد. پژوهش مذکور از لحاظ هدف بنیادی و از نظر روش انجام پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. در پژوهش حاضر با مروری بر ادبیات ن أکثر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل تولید ناب، تولید چابک، زنجیره تامین پایدار و تاب آوری تولید بر تولید پایدار در صنعت خودروهای سنگین در ایران می باشد. پژوهش مذکور از لحاظ هدف بنیادی و از نظر روش انجام پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. در پژوهش حاضر با مروری بر ادبیات نظری پژوهش و همچنین مصاحبه با خبرگان، مهترین ابعاد و معیارهای پایداری اثرگذار در تولید در شرکت انجام و مدلسازی گردید. در این پژوهش جامعه آماری، مدیران وکارشناسان یکی از کارخانههای حاضر در صنعت خودروسازی سنگین (ایران خودرودیزل) است. همچنین در انجام شبیه سازیهای پژوهش حاضر با نرم افزار ونسیم، یک افق زمانی 5 ماهه در نظر گرفته شد و مقادیر و روابط کمی بین متغیرها نیز با استفاده از یک مصاحبه نیمه ساختار یافته، تعیین گردید که چهار عامل تولید ناب، تولید چابک، زنجیره تامین پایدار و سبز و همچنین تاب آوری تولید به عنوان عوامل اصلی و موثر بر بر تولید پایدار در صنعت خودروهای سنگین شناخته شدند که در مدل شبیهسازی، بررسی و تاثیرات آنها ارزیابی و سنجش شده است.
تفاصيل المقالة
تعالی منابع انسانی
,
العدد2,السنة
2
,
تابستان
1400
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر بلوغ مدیریت دانش بر عملکرد کسب و کارهای هوشمند در شرکت های کوچک و متوسط فن اوری اطلاعات استان فارس انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکتهای فناوری اطلاعات در 90 شرکت بوده که از این تعداد، 40 شرکت به طور تصادفی ساد أکثر
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر بلوغ مدیریت دانش بر عملکرد کسب و کارهای هوشمند در شرکت های کوچک و متوسط فن اوری اطلاعات استان فارس انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکتهای فناوری اطلاعات در 90 شرکت بوده که از این تعداد، 40 شرکت به طور تصادفی ساده مورد شناسایی و انتخاب قرار گرفتند. درابتدا با استفاده از پرسشنامه سازمان بهره وری آسیایی با 65 سوال، جمعا تعداد 80 پرسشنامه میان جامعه آماری توزیع و تعداد 78 پرسشنامه تکمیل شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس با استفاده از روش دلفی، مصاحبه با 6 نفر از خبرگان انجام شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون فرض های آماری"کای دو" ، "دی سامرز" و " رگرسیون" استفاده گردید. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که میزان عملکرد معیارهای هفت گانه مدیریت دانش، به ترتیب، نتایج مدیریت دانش،6/45 درصد، فرآیندهای دانشی،5/44 درصد، رهبری،6/50 درصد، فرآیندها،6/44 درصد، افراد،6/50 درصد، فناوری، 26 درصد، یادگیری و نوآوری،6/52 درصد بوده است. در زمینه طراحی الگوی بلوغ مدیریت دانش و کسب و کار هوشمند با رویکرد عملکرد سازمانی در شرکت های مورد مطالعه، مواردی همچون تقویت و بکارگیری شاخص های ارزیابی تأثیر ابتکارات دانشی، بهینه سازی هزینه های عملیاتی تولید و خدمات، ایجاد فرهنگ دیدگاه انتقادی، یادگیری فرآیندهای جدید و طراحی سیستم ها و فرایندهای کلیدی در جهت خلق ارزش برای مشتریان و دستیابی به تعالی عملکرد، نیزمورد تایید قرار گرفته است.
تفاصيل المقالة
مطالعات کمی در مدیریت
,
العدد2,السنة
14
,
تابستان
1402
صنعت خودرو یکی از صنایع مهم و پیشرو در کشور است که نقش مهمی در تولید درآمد و رشد اقتصادی کشور دارد. بنابراین، وجود سیستمهای پایدار به منظور تولید به هنگام و باکیفیت از ضرورت خاصی در صنعت خودروسازی برخوردار می باشد. مدلهای مختلفی در صنایع خودروسازی بر پایه سیستمهای تو أکثر
صنعت خودرو یکی از صنایع مهم و پیشرو در کشور است که نقش مهمی در تولید درآمد و رشد اقتصادی کشور دارد. بنابراین، وجود سیستمهای پایدار به منظور تولید به هنگام و باکیفیت از ضرورت خاصی در صنعت خودروسازی برخوردار می باشد. مدلهای مختلفی در صنایع خودروسازی بر پایه سیستمهای تولید غیرپایدار ارائه شده اند که هر یک محدودیتها و مزایایی خاص خود را دارند. با توجه به اینکه مدیران تمایلی به بکارگیری سیستمهای پایدار به دلیل پیچیدگی آنها ندارند اما این سیستمها نیازمند یک تحول اساسی در صنایع بنیادی همچون صنعت خودروسازی می باشد. تاکنون روشی که بتواند ضرورت سیستم تولید پایدار خودروهای تجاری کشور در شرایط تحریم را به وسیله پویا شناسی سیستم بررسی نماید ارائه نگردیده است.در این مقاله علاوه بر مدلسازی روشهای مختلف سیستم تولید پایدار، نقش و اهمیت این سیستم، عوامل موثر بر سیستم در شرایط تحریم با ارائه یک مدل پویایی تولید پایدار در صنعت خودروسازی مورد بررسی قرار گرفته است. جهت دستیابی به هدف مدنظر لازم است که مولفهها و متغیرهای اصلی این الگو شناسایی شده و سپس مورد آزمون قرارگیرند، تحقیقهای صورت گرفته از نظر هدف گیری و جهت تحقیق به دستههای کاربردی، تحقیق و توسعه، قابل تقسیمبندی میباشند، ماهیت این پژوهش ، ماهیت بنیادی کاربردی می باشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد1,السنة
15
,
بهار
1402
امروزه با پیچیدهتر شدن پروژهها، عدم قطعیت در پروژهها نیز بیشتر میشود. ریسک پروژه در برگیرنده تهدیدهایی بر اهداف پروژه است. مدیریت ریسک از قسمتهای اصلی مدیریت استراتژیک هر پروژه به شمار میرود و شامل فرایندهایی است که از طریق آن میتوان به صورت روشمند خطرهای مرتبط أکثر
امروزه با پیچیدهتر شدن پروژهها، عدم قطعیت در پروژهها نیز بیشتر میشود. ریسک پروژه در برگیرنده تهدیدهایی بر اهداف پروژه است. مدیریت ریسک از قسمتهای اصلی مدیریت استراتژیک هر پروژه به شمار میرود و شامل فرایندهایی است که از طریق آن میتوان به صورت روشمند خطرهای مرتبط با فعالیتها را شناسایی کرد. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل ریسک بر اساس رویکرد تلفیقی PMBOK و RFMEA در پروژههای صنعت پتروشیمی میباشد. جامعه آماری شامل کارفرما، مدیریت پیمان، مشاور مهندسی و پیمانکاران شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه می باشد. از این جامعه 10 نفر برای بخش کیفی و 248 برای بخش کمی (تحلیل رگرسیون) انتخاب شدند. پرسشنامه بین افراد انتخاب شده توزیع شد. 220 پرسشنامه تکمیل و به صورت قابل قبول برگشت داده شد. در نتیجه مجموعاً 22 ریسک بهعنوان ریسک بحرانی (با RPN 1) شناسایی شد و نقش عوامل مدیریتی، سازمانی و محیطی در مدیریت ریسک مورد بررسی قرار گرفت.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش، بررسی نقش فینتکها بر حفظ مشتریان با میانجیگری رضایت مشتریان می-باشد و از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر روابط میان متغیرها همبستگی است. جامعه آماری شامل دو بخش مشتریان و کارکنان شعب بانک ملی ایران در شهر تهران بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از روش نم أکثر
هدف این پژوهش، بررسی نقش فینتکها بر حفظ مشتریان با میانجیگری رضایت مشتریان می-باشد و از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر روابط میان متغیرها همبستگی است. جامعه آماری شامل دو بخش مشتریان و کارکنان شعب بانک ملی ایران در شهر تهران بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و در دسترس، 384 نفر برای مشتریان و 248 نفر برای کارکنان بانک ملی برآورد گردید. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS وSMARTPLS3 تحلیل گردید. نتایج نشان داد اثرات مستقیم بین متغیرها یعنی اثر فین-تکهای مالی بر رضایت مشتریان، فینتکهای مالی بر حفظ مشتریان و اثر رضایت مشتریان بر حفظ مشتریان، از لحاظ آماری معنادار بوده و فرضیههای فرعی تأیید میشوند. در این مدل قویترین اثر مربوط به ضریب رضایت مشتریان بر حفظ مشتریان و به میزان 772/0 و ضعیفترین اثر نیز مربوط به ضریب فینتکهای مالی بر حفظ مشتریان به میزان 152/0 است. نتایج آزمون سوبل نشان داد اثر غیرمستقیم رضایت مشتریان بر حفظ مشتریان معنادار بوده و فرضیه اصلی این پژوهش نیز تأیید گردید، میزان اثر غیرمستقیم متغیر رضایت شغلی در رابطه میان فینتکهای مالی و حفظ مشتریان حدود 21/0 است.
تفاصيل المقالة
زمینه و هدف پژوهش: یک نیروی بالقوه برای جمع سپاری در زمینههای مختلف وجود دارد. جمع سپاری برمبنای هوش عمومی بنا شده است و قادر به جمعآوری اطلاعات و نیز کاهش زمان و هزینه است. جمع سپاری تنها از طریق تکنولوژی فناوری اطلاعات امکانپذیر است و نیازمند مشارکت فعال و مداوم، ت أکثر
زمینه و هدف پژوهش: یک نیروی بالقوه برای جمع سپاری در زمینههای مختلف وجود دارد. جمع سپاری برمبنای هوش عمومی بنا شده است و قادر به جمعآوری اطلاعات و نیز کاهش زمان و هزینه است. جمع سپاری تنها از طریق تکنولوژی فناوری اطلاعات امکانپذیر است و نیازمند مشارکت فعال و مداوم، تعامل ذینفعان و بازخورد شفاف است. از این رو هدف پژوهش حاضر طراحی مدلی برای جمع سپاری شرکتهای دانش بنیان در بانکها انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر با توجه به نحوه جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز جهت تحلیل، ترکیبی از پژوهش کمی و کیفی و به عبارت دیگر پژوهش آمیخته است. از نظر نوع هدف، کاربردی بوده روش گردآوری نمونه توصیفی و از نظر نحوه گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایشی میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل ایجاد کننده جمع سپاری 6/88 درصد تغییرات مربوط به عوامل زمینهساز جمع سپاری، 5/91 درصد تغییرات مربوط به پدیده جمع سپاری و 96 درصد تغییرات مربوط به عوامل تسریع کننده و یا کند کننده جمع سپاری را به طور مستقیم تبیین میکنند. بر اساس نتایج پژوهش اثرگذاری تمامی مؤلفههای ابعاد مورد تأیید قرار میگیرد. مؤلفه عوامل بافت بیرونی بیشترین تأثیر را بر سایر عوامل دارد. عوامل ایجاد کننده جمع سپاری 6/88 درصد تغییرات مربوط به عوامل زمینه ساز جمع سپاری، 5/91 درصد تغییرات مربوط به پدیده جمع سپاری و 96 درصد تغییرات مربوط به عوامل تسریع کننده و کند کننده جمع سپاری را تبیین میکنند که این عوامل خود به ترتیب 64/0، 6/72 و 2/61 درصد تغییرات مربوط به راهکارهای توسعه دهنده جمع سپاری را تبیین می کنند که در نهایت راهکارهای توسعه دهنده جمع سپاری 3/96 درصد تغییرات مربوط به نتایج حاصل از جمع سپاری را به طور مستقیم تبیین میکند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications