مدلی برای جمع سپاری شرکتهای دانشبنیان در بانکها
الموضوعات :سید یوسف حاجی اصغری 1 , وحیدرضا میرابی 2 , حسن مهرمنش 3 , میر فیض فلاح شمس 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز ی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بانکها, شرکتهای دانشبنیان, جمع سپاری,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف پژوهش: یک نیروی بالقوه برای جمع سپاری در زمینههای مختلف وجود دارد. جمع سپاری برمبنای هوش عمومی بنا شده است و قادر به جمعآوری اطلاعات و نیز کاهش زمان و هزینه است. جمع سپاری تنها از طریق تکنولوژی فناوری اطلاعات امکانپذیر است و نیازمند مشارکت فعال و مداوم، تعامل ذینفعان و بازخورد شفاف است. از این رو هدف پژوهش حاضر طراحی مدلی برای جمع سپاری شرکتهای دانش بنیان در بانکها انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر با توجه به نحوه جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز جهت تحلیل، ترکیبی از پژوهش کمی و کیفی و به عبارت دیگر پژوهش آمیخته است. از نظر نوع هدف، کاربردی بوده روش گردآوری نمونه توصیفی و از نظر نحوه گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایشی میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل ایجاد کننده جمع سپاری 6/88 درصد تغییرات مربوط به عوامل زمینهساز جمع سپاری، 5/91 درصد تغییرات مربوط به پدیده جمع سپاری و 96 درصد تغییرات مربوط به عوامل تسریع کننده و یا کند کننده جمع سپاری را به طور مستقیم تبیین میکنند. بر اساس نتایج پژوهش اثرگذاری تمامی مؤلفههای ابعاد مورد تأیید قرار میگیرد. مؤلفه عوامل بافت بیرونی بیشترین تأثیر را بر سایر عوامل دارد. عوامل ایجاد کننده جمع سپاری 6/88 درصد تغییرات مربوط به عوامل زمینه ساز جمع سپاری، 5/91 درصد تغییرات مربوط به پدیده جمع سپاری و 96 درصد تغییرات مربوط به عوامل تسریع کننده و کند کننده جمع سپاری را تبیین میکنند که این عوامل خود به ترتیب 64/0، 6/72 و 2/61 درصد تغییرات مربوط به راهکارهای توسعه دهنده جمع سپاری را تبیین می کنند که در نهایت راهکارهای توسعه دهنده جمع سپاری 3/96 درصد تغییرات مربوط به نتایج حاصل از جمع سپاری را به طور مستقیم تبیین میکند.
_||_