-
المقاله
1 - تنظیم هیجان در نوجوانان: نقش پیش بینی کننده کارکرد خانواده و دلبستگیاندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1398واژه تنظیم هیجان به اعمالی اطلاق می گردد که به منظور تغییر یا تعدیل یک حالت هیجانی به کار گرفته می شود. در متون روانشناسی، این مفهوم اغلب برای توصیف فرآیند تعدیل عاطفه منفی به کار گرفته شده است و مستلزم مجموعه ای از مهارت های ضروری و مهم است که همه افراد برای گذراندن أکثرواژه تنظیم هیجان به اعمالی اطلاق می گردد که به منظور تغییر یا تعدیل یک حالت هیجانی به کار گرفته می شود. در متون روانشناسی، این مفهوم اغلب برای توصیف فرآیند تعدیل عاطفه منفی به کار گرفته شده است و مستلزم مجموعه ای از مهارت های ضروری و مهم است که همه افراد برای گذراندن زندگی روزمره خود باید تا حدی آن ها را یاد بگیرند. هدف این پژوهش، بررسی نقش دلبستگی به پدر، مادر، همسال و کارکرد خانواده و خرده مقیاس های آن در پیش بینی مهارت های تنظیم هیجان در نوجوانان بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 350 دختر دانش آموزان 14 تا 17 ساله به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر کارکرد کلی خانواده، دلبستگی به مادر، پدر، همسال و تنظیم هیجانی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل نشان داد که کارکرد کلی خانواده در پیش بینی ثبات هیجانی، خودآگاهی در ابراز هیجانات، تناسب موقعیتی ابراز هیجان، انعطاف پذیری هیجانی،کنترل و مدیریت هیجانات سهم معناداری دارد. کنترل رفتار و ارتباطات نیز علاوه بر کارکرد خانواده در پیش بینی خرده مقیاس سهم معناداری داشتند. به نظر میرسد که کارکرد سالم خانواده در شکل گیری مهارت تنظیم هیجان در دوران نوجوانی نقش بزرگی دارد و توجه به سلامت آن می تواند از بروز بسیاری از مشکلات دوران نوجوانی پیشگیری کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - طراحی و اعتباریابی پرسشنامۀ رهبری توزیعشده مدارس متوسطهدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , تابستان 1402مقدمه و هدف: رهبری توزیعشده یکی از نظریههای رایج و پرطرفدار امروزی در محیطهای آموزشگاهی است. این نظریه تأثیر زیادی بر بهبود و عملکرد مدارس، اثربخشی معلمان و در نتیجه بازدههای دانش آموزان دارد؛ با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مق أکثرمقدمه و هدف: رهبری توزیعشده یکی از نظریههای رایج و پرطرفدار امروزی در محیطهای آموزشگاهی است. این نظریه تأثیر زیادی بر بهبود و عملکرد مدارس، اثربخشی معلمان و در نتیجه بازدههای دانش آموزان دارد؛ با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای مطالعه در زمینه رهبری توزیعشده در مدارس متوسطه بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گرداوری داده ها توصیفی – همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس- کوواریانس است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران متوسطه در استان کردستان بود که در مرحله اول تعداد 377 نفر و 6 ماه بعد تعداد 321 نفر به روش نمونهگیری تصادفی از مناطق متفاوت مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها در مرحله اول با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، با روش تحلیل مؤلفههای اصلی از نوع چرخش ابلیمین مستقیم با نرمافزار spss 23 انجام شد. در مرحله دوم دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و از طریق نرمافزار AMOS 23 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که پرسشنامه مورد نظر برای مطالعه رهبری توزیعشده دارای یک ساختار چهار عاملی شامل: بهبود مدرسه و توسعۀ حرفهای معلمان، تعامل مبتنی بر اعتماد، دموکراسی، حمایت همهجانبه است که با استفاده از 25 گزاره مورد سنجش قرار میگیرند. این پرسشنامه تحت عنوان «مقیاس رهبری توزیعشده مدارس متوسطه» نام گزاری شد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج بهدستآمده، مقیاس ساختهشده دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی برای استفاده در پژوهشهای آموزشی در زمینه رهبری آموزشی است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - مدیران مدارس: شایستگی، دانش، توانایی و مهارتها و ارائه مدلدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 11 , پاییز 1399هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگی، دانش، توانایی و مهارتهای مدیران مدارس و طراحی مدل جهت استفاده در کانون ارزیابی بود. در این پژوهش آمیخته با استفاده از یافته های بهدستآمده از مطالعه اکتشافی مؤلفههای شایستگی مشخصشده و از طریق معادلات ساختاری آزمون شد. جامعه پژوهش أکثرهدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگی، دانش، توانایی و مهارتهای مدیران مدارس و طراحی مدل جهت استفاده در کانون ارزیابی بود. در این پژوهش آمیخته با استفاده از یافته های بهدستآمده از مطالعه اکتشافی مؤلفههای شایستگی مشخصشده و از طریق معادلات ساختاری آزمون شد. جامعه پژوهش در بخش دلفی، کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه منابع انسانی در آموزشوپرورش بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی با 25 نفر از صاحبنظران مصاحبه شد. جامعه آماری در مرحله کمی کلیه مدیران آموزش و پرورش شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 462 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحله کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تحلیل یافتههای بهدستآمده از روش دلفی، از روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد و مولفه های الگوی شایستگی مدیران آموزش و پرورش جهت استفاده در کانون ارزیابی عبارتند از: شایستگی دانشی (دانش عمومی مدیریت، دانش بروز در زمینه مدیریت آموزشی، دانش در زمینه آموزش و تدریس، دانش محیطی، شناخت قوانین اجرایی مرتبط و دانش فناوری اطلاعات)، حرفه ای (اخلاق حسنه، التزام به ارزشها، صداقت و راستگویی، انعطاف پذیری، سعه صدر و مهربانی، مشتری مداری و مدیریت تعارض)، ویژگی های شخصیتی (الگو بودن، مسئولیتپذیری، تعهد، مشارکت پذیری، یادگیرندگی، کمالجویی، خود ارتقایی، خود مدیریتی و اعتماد به نفس) اجرایی (مدیریت اطلاعات، ریسک پذیری، مدیریت منابع، بازخورد به موقع، برنامه ریزی عملیاتی و مهارت تصمیم گیری) رهبری (انگیزه بخشی، توسعه افراد و تواناسازی، کار تیمی و تیم سازی، نفوذ گذاری و تاثیر، مدیریت استعداد، جانشین پروری و الهام بخشی) ارتباطات (مهارت های شنیدن، اخلاق و رفتار حسنه، توانایی ارتباط با کارکنان، فهم و درک دیدگاه های دیگران، توانایی برقراری ارتباط روشن و آشکار، توانایی ارتباط با مدیران مدارس و توانایی تعامل با والدین دانش آموزان) ادراکی (خلاقیت، نوآوری، تفکر منطقی و بصیرت).
تفاصيل المقالة