فهرس المقالات افسانه اژدری


  • المقاله

    1 - پیش بینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی در پرستاران بیمارستان‌های پذیرنده بیماران کرونا
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , العدد 7 , السنة 2 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی در پرستاران بود. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شهر تهران با جمعیت 3500 نفری بوده است که در بخش بیماران أکثر
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی در پرستاران بود. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شهر تهران با جمعیت 3500 نفری بوده است که در بخش بیماران کرونایی در بیمارستان مشغول به کار بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تنیدگی شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتونو پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی کوئین دام استفاده شد. نتایج رگرسیون هم‌زمان نشان داد کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی می‌توانند عملکرد شغلی را پیش‌بینی کنند. با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی پرستاران بر میزان تنیدگی شغلی آنان تأثیرگذار است. با در نظر گرفتن قدرت پیش‌بینی کنندگی مهارت‌های ارتباطی در رابطه با تنیدگی شغلی، می‌توان چنین مهارت‌هایی را به پرستاران آموزش داد تا از تنیدگی و استرس شغلی‌شان کاسته شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - رابطه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی با کارکردهای اجرای: نقش واسطه‌ای دشواری‌های بین فردی
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی) با متغیر میانجی دشواری‌های بین فردی در دانش آموزان دبیرستان انجام شد.
    روش: روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش‌شنا أکثر
    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی) با متغیر میانجی دشواری‌های بین فردی در دانش آموزان دبیرستان انجام شد.
    روش: روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش‌شناسی توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان دبیرستان‌های پسرانه منطقه دو آموزش پرورش تهران بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 300 دانش‌آموز پسر دبیرستانی بود که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل (1)؛ پرسشنامه کارکردهای اجرایی (2) و پرسشنامه مشکلات بین فردی (3). داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط نرم‌افزارهای SPSS و Lisrel و با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد.
    یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی و کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی) با متغیر میانجی دشواری‌های بین فردی رابطه معناداری وجود دارد (05/0 < P).
    نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های پژوهش که ارزیابی و تحلیل عوامل زمینه‌ساز و تداوم‌بخش در اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی می باشد، لذا توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت سبب می شود تا بحران های هویتیکاهش یافته و محور های شخصیت شناسی همچون و همبستگی اجتماعی در دانش آموزان بهبود شایان داشته است و می توان ابعاد شناسایی شده در این پژوهش را چهارچوب توسعه استفاده از فنآوری های نوین ارتباطی میانند شبکه های اجتماعی دانست. تفاصيل المقالة