مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) با متغیر میانجی دشواریهای بین فردی در دانش آموزان دبیرستان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روششنا
أکثر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) با متغیر میانجی دشواریهای بین فردی در دانش آموزان دبیرستان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روششناسی توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه منطقه دو آموزش پرورش تهران بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 300 دانشآموز پسر دبیرستانی بود که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل (1)؛ پرسشنامه کارکردهای اجرایی (2) و پرسشنامه مشکلات بین فردی (3). دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزارهای SPSS و Lisrel و با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی و کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) با متغیر میانجی دشواریهای بین فردی رابطه معناداری وجود دارد (05/0 < P).
نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش که ارزیابی و تحلیل عوامل زمینهساز و تداومبخش در اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی می باشد، لذا توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت سبب می شود تا بحران های هویتیکاهش یافته و محور های شخصیت شناسی همچون و همبستگی اجتماعی در دانش آموزان بهبود شایان داشته است و می توان ابعاد شناسایی شده در این پژوهش را چهارچوب توسعه استفاده از فنآوری های نوین ارتباطی میانند شبکه های اجتماعی دانست.
تفاصيل المقالة