رابطه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی با کارکردهای اجرای: نقش واسطهای دشواریهای بین فردی
الموضوعات :
ابوالفضل بخشی پور
1
,
افسانه اژدری
2
1 - استادیار گروه مشاوره ، واحد بجنورد ،دانشگاه آزاد اسلامی ،بجنورد ،ایران
2 - دانشجوی دکتری ، گروه مشاوره ،دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد،ایران
تاريخ الإرسال : 30 الخميس , رجب, 1443
تاريخ التأكيد : 25 الأحد , رمضان, 1444
تاريخ الإصدار : 01 الجمعة , شوال, 1444
الکلمات المفتاحية:
کارکردهای اجرایی,
اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی,
دشواریهای بین فردی,
ملخص المقالة :
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) با متغیر میانجی دشواریهای بین فردی در دانش آموزان دبیرستان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روششناسی توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه منطقه دو آموزش پرورش تهران بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 300 دانشآموز پسر دبیرستانی بود که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل (1)؛ پرسشنامه کارکردهای اجرایی (2) و پرسشنامه مشکلات بین فردی (3). دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزارهای SPSS و Lisrel و با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی و کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) با متغیر میانجی دشواریهای بین فردی رابطه معناداری وجود دارد (05/0 < P).
نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش که ارزیابی و تحلیل عوامل زمینهساز و تداومبخش در اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی می باشد، لذا توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت سبب می شود تا بحران های هویتیکاهش یافته و محور های شخصیت شناسی همچون و همبستگی اجتماعی در دانش آموزان بهبود شایان داشته است و می توان ابعاد شناسایی شده در این پژوهش را چهارچوب توسعه استفاده از فنآوری های نوین ارتباطی میانند شبکه های اجتماعی دانست.
المصادر:
References
1- Khajeahmadi M, Pooladi S, Bahreini M. Design and assessment of psychometric properties of the addiction to mobile questionnaire based on social networks. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 2017, 4(4), 43-51. [Persian].
2- Nejati V. Cognitive abilities questionnaire: Development and evaluation of psychometric properties. 2013. [Persian].
3- Barkham M, Hardy GE, Startup M. The IIP‐32: A short version of the Inventory of Interpersonal Problems. British Journal of Clinical Psychology, 1996, 35(1), 21-35.
4- Di Z, Gong X, Shi J, Ahmed HO, Nandi AK. Internet addiction disorder detection of Chinese college students using several personality questionnaire data and support vector machine. Addictive behaviors reports, 2019, 10, 100200.
5- Barat Dastjerdi N, Sayadi S. Relationship between using social networks and internet addiction and depression among students. Journal of Research in Behavioural Sciences, 2013, 10(5), 332-341.
6- Mousavi SVA. Prevalence of Internet addiction and the Status of the use of virtual social networks in Iranian Teenagers and Youths in 2018. Journal Mil Med, 2020, 22(3), 281-288.[Persian].
7- Chen HC, Wang JY, Lin YL, Yang SY. Association of internet addiction with family functionality, depression, self-efficacy and self-esteem among early adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020, 17(23), 8820.
8- Young KS, De Abreu CN. (Eds.). Internet addiction in children and adolescents: Risk factors, assessment, and treatment. Springer Publishing Company. 2017.
9- Bakhtiary Javan S, Farrokhi NA, Bakhtiary Javan S, Sadeghi R. Predicting internet addiction through executive functions; emphasizing on the components of inhibition, working memory and cognitive flexibility among students of Allameh Tabataba'i University. Shenakht journal of psychology & psychiatry, 2020, 7(5), 80-91.[Persian].
10- Liu J, Esmail F, Li L, Kou Z, Li W, Gao X, ... Zhou S. Decreased frontal lobe function in people with Internet addiction disorder. Neural regeneration research, 2013, 8(34), 3225-3232.
11- Dong G, Hu Y, Lin X, Lu Q. What makes Internet addicts continue playing online even when faced by severe negative consequences? Possible explanations from an fMRI study. Biological psychology, 2013, 94(2), 282-289.
12- Dong G, Hu Y, Lin X. Reward/punishment sensitivities among internet addicts: Implications for their addictive behaviors. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 2013, 46, 139-145.
13- Goldstein Goldstein S, Naglieri JA, Princiotta D, Otero TM. Introduction: A history of executive functioning as a theoretical and clinical construct. In Handbook of executive functioning (pp. 3-12). Springer, New York, NY. 2014.
14- Zhou Z, Yuan G, Yao J. Cognitive biases toward Internet game-related pictures and executive deficits in individuals with an Internet game addiction. PloS one, 2012, 7(11), e48961.
15- Zhou Z, Zhu H, Li C, Wang J. Internet addictive individuals share impulsivity and executive dysfunction with alcohol-dependent patients. Frontiers in behavioral neuroscience, 2014, 8, 288.
16- Brand M, Young KS, Laier C. Prefrontal control and Internet addiction: a theoretical model and review of neuropsychological and neuroimaging findings. Frontiers in human neuroscience, 375. 2014.
17- Wu JY, Ko HC, Wong TY, Wu LA, Oei TP. Positive Outcome Expectancy Mediates the Relationship Between Peer Influence and Internet Gaming Addiction Among Adolescents in Taiwan. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2016 Jan; 19(1):49-55. doi: 10.1089/cyber.2015.0345. Epub 2015 Dec 30. PMID: 26716791.
18- Tang CSK, Koh YYW. Online social networking addiction among college students in Singapore: Comorbidity with behavioral addiction and affective disorder. Asian journal of psychiatry, 2017, 25, 175-178.
19- Firouzkouhi Berenjabadi M, Pourhosein M, Ghasemi Argene M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Interpersonal Difficulties and Internet Addiction among High School Students. Journal of Applied Psychological Research, 2021, 12(2), 283-301. [Persian].
20- Cabral L, Duarte J, Oliveira A, Neves L, Fonseca M, Marques S, Gonçalves A. The impact of Internet addiction on the mental health of college students from the central area of Portugal. Atención Primaria, 2016, 48(Espec Cong 1), 253-258.
21- Tosifian N, Ghaderibagejan M, Mahmoodi A, Khaledian M. Structural modeling of early maladaptive schemas and executive functions of people diagnosed with MS emphasizing on the role of the sense of loneliness factor. Neuropsychology, 2018, 3(10), 93-108. [Persian].
22- Fath N, Azad Fallah P, Tabatabaei RZ, Kazem S, Rahimi C. Validity and reliability of the inventory of interpersonal problems (IIP-32). Journal of clinical psychology, 2013, 5(3), 69-80. [Persian].
23- Preacher KJ, Hayes AF. Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior research methods, 2008, 40(3), 879-891.
24- Cudo A, Zabielska-Mendyk E. Cognitive functions in Internet addiction–a review. Psychiatr Pol, 2019, 53(1), 61-79.
25- Choi JS, Park SM, Roh MS, Lee JY, Park CB, Hwang JY, ... Jung HY. Dysfunctional inhibitory control and impulsivity in Internet addiction. Psychiatry research, 2014, 215(2), 424-428.
26- Mohebi M, Asadzade H, Farrokhi N. Modeling the structural relationships of internet addiction based on executive functions and problems interpersonal: the mediating role of Alexithymia. Shenakht journal of psychology & psychiatry, 2020, 7(3), 150-165. [Persian].
27- Tripathi A. Impact of internet addiction on mental health: An integrative therapy is needed. Integrative Medicine International, 2017, 4(3-4), 215-222.
28- Koc M. Internet addiction and psychopathology. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 2011, 10(1), 143-148.
29- Basharpoor S, Ahmadi S, Heidari F. Modeling internet addiction based on interpersonal sensitivity and parents’ marital conflict with the mediating role of effortful control in students of Ardabil city in the 2020 academic year: A descriptive study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 2021, 19(10), 1053-1070. [Persian].
30- Newcomer KE, Hatry HP, Wholey JS. Conducting semi-structured interviews. Handbook of practical program evaluation, 492, 492.2015.
31- Leyland A, Emerson LM, Rowse G. Testing for an effect of a mindfulness induction on child executive functions. Mindfulness, 2018, 9(6), 1807-1815.
32- Chen R, Liu J, Cao X, Duan S, Wen S, Zhang S, ... Lu J. The relationship between mobile phone use and suicide-related behaviors among adolescents: the mediating role of depression and interpersonal problems. Journal of affective disorders, 2020, 269, 101-107.
33- Hosseini Akbarnezhad H, Javaheri Arasteh M. Criminal Protection of Children against Online Abuses in Iran and UK Regulations and International Documents. Journal of Legal Research, 2020, 19(44), 107-132.[Persian].
34- GHASEM ZL, Shahrarai M, Moradi A. The extent of internet addiction and its relation to loneliness and self esteem among Tehran high school students. 2007. [Persian].
35- Nie J, Zhang W, Chen J, Li W. Impaired inhibition and working memory in response to internet-related words among adolescents with internet addiction: A comparison with attention-deficit/hyperactivity disorder. Psychiatry research, 236, 28-34. 2016.
_||_