پیش بینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارتهای ارتباطی در پرستاران بیمارستانهای پذیرنده بیماران کرونا
الموضوعات :محمد محمدی پور 1 , افسانه اژدری 2
1 - دانشیار گروه روانشناسی / واحد قوچان / دانشگاه آزاد اسلامی / قوچان / ایران
2 - دانشجوی دکتری ،گروه مشاوره ،واحد بجنورد ، دانشگاه آزاد اسلامی ،بجنورد،ایران
الکلمات المفتاحية: مهارتهای ارتباطی, کیفیت زندگی کاری, تنیدگی شغلی, پرستاران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارتهای ارتباطی در پرستاران بود. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شهر تهران با جمعیت 3500 نفری بوده است که در بخش بیماران کرونایی در بیمارستان مشغول به کار بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنیدگی شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتونو پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام استفاده شد. نتایج رگرسیون همزمان نشان داد کیفیت زندگی کاری و مهارتهای ارتباطی میتوانند عملکرد شغلی را پیشبینی کنند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت کیفیت زندگی کاری و مهارتهای ارتباطی پرستاران بر میزان تنیدگی شغلی آنان تأثیرگذار است. با در نظر گرفتن قدرت پیشبینی کنندگی مهارتهای ارتباطی در رابطه با تنیدگی شغلی، میتوان چنین مهارتهایی را به پرستاران آموزش داد تا از تنیدگی و استرس شغلیشان کاسته شود.
_||_