فهرس المقالات محمد محمدی پور


  • المقاله

    1 - اثربخشی آموزش برنامۀ پیشگیری از قلدری مبتنی بر روش الویوز برکاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش‌آموزان پسر زورگو
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 23 , بهار 1401
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش برنامۀ پیشگیری از قلدری مبتنی بر روش الویوز بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش‌آموزان زورگو بود. در این پژوهش از روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد و جامعۀ آماری آن را دانش‌آموزان پسر پایۀ نهم متوسطۀ أکثر
    هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش برنامۀ پیشگیری از قلدری مبتنی بر روش الویوز بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش‌آموزان زورگو بود. در این پژوهش از روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد و جامعۀ آماری آن را دانش‌آموزان پسر پایۀ نهم متوسطۀ اول شهر بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 700 نفر تشکیل دادند که پس از تکمیل پرسشنامۀ قلدری(Illinois,2009) و نظرسنجی دبیران و مشاور مدرسه، دانش‌آموزان قلدر شناسایی و از میان آن‌ها 30 نفر به ‌صورت تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جای‌ گرفتند. برای هر دو گروه پیش‌آزمون، شامل پرسشنامۀ پرخاشگری Buss,1992)&(Perry و پرسشنامۀ تکانشگری (Barratt,1995) به اجرا در آمد و گروه آزمایش به مدت 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای تحت برنامۀ پیشگیری از قلدری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. برای هر دو گروه مجدداً پس‌آزمون تکمیل گردید و نتایج از طریق تحلیل کواریانس مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد، آموزش برنامۀ پیشگیری از قلدری بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش‌آموزان زورگو تأثیر معناداری دارد(05/0>P). نتیجۀ این پژوهش نشان می‌دهد که می‌توان از این برنامه در کاهش پرخاشگری و تکانشگری کودکان زورگو در مدارس استفاده نمود. بر همین اساس پیشنهاد می‌شود مشاوران مدارس از این روش آموزشی در کاهش رفتارهای منفی دانش‌آموزان استفاده نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - پیش بینی نوموفوبیا بر اساس طرحواره های هیجانی در دانشجویان
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , العدد 3 , السنة 1 , پاییز 1400
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی نوموفوبیا بر اساسطرحواره‌های هیجانی در بین دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال اول تحصیلی 1399-1400بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تعداد 350 نفر (2 أکثر
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی نوموفوبیا بر اساسطرحواره‌های هیجانی در بین دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال اول تحصیلی 1399-1400بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تعداد 350 نفر (214 نفر دختر و 136 نفر پسر)بر اساس فرمول کوکران از بین دانشجویان 18 تا 25 سال به طور در دسترس انتخاب شدند و سپس با توجه به شرایط بیماری کووید 19، پرسشنامه‌های نوموفوبیا (NMP-Q) از بیلدریم و کوریا (2015)و طرحواره‌های هیجانی (LESS) ازلیهی (2002) به شکل مجازی روی آنها اجرا شد. تحلیل داده‌ها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم‌افزار SPSSنسخه 25 انجام شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که بیشترین همبستگی بین مؤلفه کنترل (0.527-=r) و کمترین همبستگی بین ابراز هیجانات وجود دارد(0.007=r). همچنین مؤلفه‌های کنترل، نشخوارگری و احساس شرم و گناه به میزان 17 درصد از واریانس نوموفوبیا را تبیین می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت که ویژگی‌های روانشناختی عمیقی مانند طرحواره‌ها و هیجانات افراد می‌تواند در تشدید یا تسکین علائم نوموفوبیا مؤثر واقع شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - پیش بینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی در پرستاران بیمارستان‌های پذیرنده بیماران کرونا
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی , العدد 7 , السنة 2 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی در پرستاران بود. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شهر تهران با جمعیت 3500 نفری بوده است که در بخش بیماران أکثر
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی در پرستاران بود. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شهر تهران با جمعیت 3500 نفری بوده است که در بخش بیماران کرونایی در بیمارستان مشغول به کار بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تنیدگی شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتونو پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی کوئین دام استفاده شد. نتایج رگرسیون هم‌زمان نشان داد کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی می‌توانند عملکرد شغلی را پیش‌بینی کنند. با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت کیفیت زندگی کاری و مهارت‌های ارتباطی پرستاران بر میزان تنیدگی شغلی آنان تأثیرگذار است. با در نظر گرفتن قدرت پیش‌بینی کنندگی مهارت‌های ارتباطی در رابطه با تنیدگی شغلی، می‌توان چنین مهارت‌هایی را به پرستاران آموزش داد تا از تنیدگی و استرس شغلی‌شان کاسته شود. تفاصيل المقالة