فهرس المقالات علی عباس آبادی


  • المقاله

    1 - بزهکاری ظاهری و قانونی سایبری در فقه و حقوق با تاکید بر حریم خصوصی
    پژوهش های فقه و حقوق اسلامی , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه‌ای به بررسی بزهکاری ظاهری و قانونی سایبری در فقه و حقوق با تاکید بر حریم خصوصی می‌پردازد با این ضرورت که مطالعه آثار ظهور فناورى‌هاى نوین اطلاعاتى و ارتباطى؛ چون اینترنت وفضای سایبر، درفرآیند شکل گیرى جرائم جدید موثر ا أکثر
    این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه‌ای به بررسی بزهکاری ظاهری و قانونی سایبری در فقه و حقوق با تاکید بر حریم خصوصی می‌پردازد با این ضرورت که مطالعه آثار ظهور فناورى‌هاى نوین اطلاعاتى و ارتباطى؛ چون اینترنت وفضای سایبر، درفرآیند شکل گیرى جرائم جدید موثر است و با این هدف که این شناخت می‌تواند موجب ایجاد پیش زمینه مناسب برای تدوین قانون نوین و متناسب با مقتضیات جامعه گردد و حداقل کاهش جرائم سایبری را در پی خواهد داشت. بستر سایبر بواسطه ویژگی های خاص خود، شناساییِ بزهکار و کشف بزه را دشوار ساخته است. بخش زیادی از این جرائم به دلیل هویت ناشناخته مرتکبین و عدم پیگیری بزه‌دیده، خصوصا در جرایمی که بزه دیده زن بوده است، به وضوح دیده می شود. البته جرایمی مانند قاچاق انسان‌ها و قاچاق مواد مخدر و پورنوگرافی نیز در بستر دارک نت حائز اهمیت است. از نتایج این مقاله بیان ممنوعیت تجسس، تحسس و تفتیش، ممنوعیت ورود به منازل بدون استیذان، ممنوعیت استراق سمع و استراق بصر، ممنوعیت سوءظن، نمیمه و غیبت، ممنوعیت سب، هجو و قذف، فحشا و هتک سِتر، و ممنوعیت خیانت در امانت می‌باشد که از قواعد فقهی_ حقوقی حمایت از حریم خصوصی در فضای مجازی است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی دیدگاه ملاصدرا در مورد عوالم پیشین به مثابه‌ی نقطه‌ی عطف سیر تطور تاریخی نظریات و مقایسه‌ی تطبیقی آن با روایات شیعی
    مطالعات تاریخی قرآن و حدیث , العدد 5 , السنة 27 , زمستان 1400
    نظریه‌ی صدرالمتألهین در مورد عوالم پیش از دنیا برای خلقت انسان، نقطه‌ی عطف مهمی است. وی با پذیرش اصل کینونتِ پیشین انسان، آن را به هویت‌های مستقل عقلی‌ای بر می‌گرداند که در موقفی پیش از جهان ماده، از علت‌های عقلی‌شان استخراج شده و در برابر ربوبیت پروردگار، به زبان حال ا أکثر
    نظریه‌ی صدرالمتألهین در مورد عوالم پیش از دنیا برای خلقت انسان، نقطه‌ی عطف مهمی است. وی با پذیرش اصل کینونتِ پیشین انسان، آن را به هویت‌های مستقل عقلی‌ای بر می‌گرداند که در موقفی پیش از جهان ماده، از علت‌های عقلی‌شان استخراج شده و در برابر ربوبیت پروردگار، به زبان حال اقرار کرده‌اند. از سوی دیگر در روایات معتبر، دست‌کم سه موقفِ عالم ارواح، عالم ذرّ اول و عالم ذرّ دوم قابل ردیابی است که با شدت و ظهور کاملی، به حضور انسان‌ها در این مواقف و اقرار ایشان اشاره می‌کند. با روش توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانه‌ای، نتیجه گرفته می‌شود که نظریه‌ی صدرالمتألهین می‌تواند این روایات را بر اساس ساختار حکمت متعالیه توضیح دهد و اولاً اصل وجود عوالم پیشین را با نگاه فلسفی بپذیرد و ثانیاً به اشکالات وارد بر نظریات ظاهرگرایانه دچار نشود؛ اما از جهت تأویلی و غیرحقیقی دانستن روایات و نیز عدم توجیه مناسب برای تعدّد مواقف، نارسایی دارد. تفاصيل المقالة