فهرس المقالات روح اله کریمی


  • المقاله

    1 - بررسی تأثیر استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی بر میزان خطاهای دارویی بخش های بستری در مرحله نسخه پیچی در مرکز آموزشی- درمانی شهید مطهری مرودشت :1392
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 10 , السنة 4 , تابستان 1391
    مقدمه: خطاهای دارویی، یکی از شایع‌ترین اشتباهات نظام‌های بهداشتی است که می‌تواند نتایج بسیار بد و مرگباری به دنبال داشته باشد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی بر میزان خطاهای دارویی بخش‌های بستری در مرحله نسخه‌پیچی در مرکز آموزشی - درمانی أکثر
    مقدمه: خطاهای دارویی، یکی از شایع‌ترین اشتباهات نظام‌های بهداشتی است که می‌تواند نتایج بسیار بد و مرگباری به دنبال داشته باشد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی بر میزان خطاهای دارویی بخش‌های بستری در مرحله نسخه‌پیچی در مرکز آموزشی - درمانی شهید مطهری مرودشت صورت گرفته است. روش پژوهش: در پژوهش توصیفی - تحلیلی حاضر، در مجموع تعداد 600 نسخه بستری در دو مقطع زمانی قبل و بعد از استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد بررسی قرار گرفت. خطاهای اتفاق افتاده در مرحله نسخه‌پیچی از طریق چک لیست تدوین شده توسط پژوهشگر جمع‌آوری و داده‌ها با استفاده از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بیشترین خطا در بخش‌های بستری قبل از استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی مربوط به خطای خواندن علامات اختصاری با میانگین 57/0 و بعد از استقرار مربوط به عدم تطابق نوع نسخه پیچیده شده با دستور پزشک با میانگین 24/0 بود. هم‌چنین میزان خطاهای دارویی برحسب تعداد اقلام دارویی به طور معناداری بعد از استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی کاهش یافته است. نتیجه‌گیری: با توجه به اثر سیستم اطلاعات بیمارستانی بر میزان خطاهای دارویی می‌توان با گسترش این سیستم و استفاده از انواع پیشرفته آن از جمله سیستم ثبت کامپیوتری دستورات پزشک گام بزرگی در جهت کاهش خطاهای دارویی و در نتیجه افزایش ایمنی بیمار برداشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مولفه‌های موثر در استقرار بیمه پایه سلامت در ایران
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 10 , السنة 4 , تابستان 1391
    مقدمه: چرخه اصلاح نظام بیمه درمانی، مشابه دیگر چرخه‌های تصمیم‌گیری در مسائل اساسی کشور است. لذا مناسب آن است که مشکلات و زیرساخت‌های لازم جهت استقرار از ابتداء ریشه‌یابی شده و نقشه علمی آن جهت دستیابی به پوشش فراگیر بیمه سلامت ترسیم گردد. این پژوهش نیز با هدف تعیین مؤلف أکثر
    مقدمه: چرخه اصلاح نظام بیمه درمانی، مشابه دیگر چرخه‌های تصمیم‌گیری در مسائل اساسی کشور است. لذا مناسب آن است که مشکلات و زیرساخت‌های لازم جهت استقرار از ابتداء ریشه‌یابی شده و نقشه علمی آن جهت دستیابی به پوشش فراگیر بیمه سلامت ترسیم گردد. این پژوهش نیز با هدف تعیین مؤلفه‌های موثر در استقرار بیمه پایه سلامت در سال شش ماهه اول سال 1392 انجام گردیده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر در بین 30 نفر از خبرگان عرصه بیمه سلامت کشور از سازمان‌های بیمه‌گر اصلی انجام گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و توسط نرم‌افزار spss19 و آزمون تی تک نمونه‌ای مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‎ها: اجباری بودن پوشش جمعیت، ایجاد بانک اطلاعات جامع بیمه‌شدگان، پیش‌رونده بودن تأمین‌مالی، اجرای کامل طرح پزشک خانواده، تعریف دقیق بسته خدمات و نظارت بر کیفیت خدمات ارائه‌شده، 6 مؤلفه‌ موثر بوده‌اند. نتیجه‎گیری: بر اساس نتایج حاصل، ایجاد پوشش همگانی بیمه سلامت در کشور، نیازمند ایجاد بدنه خبره در طراحی برنامه‌ای بلندمدت و نظام‌مند در جهت رفع موانع در استقرار و برقراری تعامل بین سازمان‌های بیمه‌ای در کشور خواهد بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - عوامل موثر بر اجرای گایدلاین شناسایی صحیح بیماران در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مرودشت: 1392
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 13 , السنة 5 , پاییز 1393
    مقدمه: شناسایی اشتباه‌ بیماران، یکی از علل ریشه‌ای خطاهای پزشکی در بخش سلامت می‌باشد. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر اجرای گایدلاین شناسایی صحیح بیماران در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مرودشت می‌باشد. روش پژوهش: این مطالعه‌ توصیفی - تحلیلی به ‌صورت مقطعی در ب أکثر
    مقدمه: شناسایی اشتباه‌ بیماران، یکی از علل ریشه‌ای خطاهای پزشکی در بخش سلامت می‌باشد. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر اجرای گایدلاین شناسایی صحیح بیماران در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مرودشت می‌باشد. روش پژوهش: این مطالعه‌ توصیفی - تحلیلی به ‌صورت مقطعی در بهمن ماه ‌سال 92 در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مرودشت انجام شد. حجم نمونه ‌شامل 50 نفر از پرسنل شاغل در بخش‌های بستری و نوزادان بود که‌ به‌ روش سرشماری وارد مطالعه‌ شدند و نظرات آنها از طریق پرسشنامه، مشتمل بر 15 سوال 5 گزینه‌ای در مقیاس لیکرت جمع‌آوری گردید. اعتبار پرسشنامه‌ به ‌روش اعتبار محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (78/0) تایید شد. داده‌ها با استفاده ‌از تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه‌ و تحلیل گردید. یافته‌ها: ‌عوامل موثر بر اساس بار عاملی در 5 دسته‌عوامل مربوط به ‌سیستم با بارعاملی 709/0، پرسنل با بارعاملی 734/0، بیمار با بارعاملی 763/0، فرایند و روش کار با بارعاملی 675/0، تجهیزات و تکنولوژی با بارعاملی 823/0 طبقه‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: ارائه ‌خدمات ایمن، منوط به‌کاهش خطاهای شناسایی بیمار می‌باشد. این امر توجه‌ مدیران بخش سلامت را به ‌اتخاذ رویکرد مناسب جهت استقرار فرهنگ ایمنی بیمار، ایجاد فرایندهای نظارت، استقرار مدیریت خطر، تشویق در گزارش وقایع، ارتقای فرایند یادگیری و بهینه‌سازی تجهیزات در مراکز درمانی جهت مطابقت بیشتر با استانداردها جلب می‌نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی عوامل تسهیل‌کننده نظام پیشنهادات در شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 19 , السنة 7 , بهار 1395
    مقدمه: مشارکت فعال کارکنان درانجام امور یکی از عوامل موفقیت سازمان‌ها است و به نظر می‌رسد نظام پیشنهادات به عنوان یکی از روش‌های سبک مدیریت مشارکتی مهم‌ترین راهکار جلب مشارکت کارکنان می‌باشد که علاوه بر جلب همکاری در افزایش انگیزه آنان نیز موثر است. هدف این پژوهش تعیین أکثر
    مقدمه: مشارکت فعال کارکنان درانجام امور یکی از عوامل موفقیت سازمان‌ها است و به نظر می‌رسد نظام پیشنهادات به عنوان یکی از روش‌های سبک مدیریت مشارکتی مهم‌ترین راهکار جلب مشارکت کارکنان می‌باشد که علاوه بر جلب همکاری در افزایش انگیزه آنان نیز موثر است. هدف این پژوهش تعیین عوامل تسهیل‌کننده استقرار نظام پیشنهادات در شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد است. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی و از لحاظ زمانی یک پژوهش مقطعی می‌باشد .جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران عالی، میانی و سرپرستان شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد تشکیل می‌دهد و نمونه آماری برابر با جامعه آماری به تعداد 50 نفر است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته شامل 13 سوال است که اعتبار آن به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (80/.) تایید گردید. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش‌های آماری توصیفی، تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون در نرم‌افزار آماری SPSS استفاده گردیده است. یافته‌ها: در این پژوهش مشخص شد که آموزش کارکنان سازمان، اطلاع‌رسانی و ارائه بازخورد در موفقیت نظام پیشنهادها موثر بوده و استقرار آن را با سهولت بیشتری میسر خواهد کرد. نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش استقرار نظام پیشنهادات راهکار موثر جهت مشارکت فعال کارکنان در امور سازمان است که با اطلاع‌رسانی مناسب، آموزش کارکنان و بازخورد دادن به نظرات و ایده‌های آنها می‌توان به این هدف دست یافت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی عوامل اثرگذار بر روش امتیازدهی اعتباربخشی بیمارستانی در ایران
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 27 , السنة 9 , بهار 1397
    مقدمه: اعتباربخشی یک مدل حمایتی و جامع جهت بررسی عملکرد بیمارستان است. پژوهش حاضر مطالعه کیفی با هدف بررسی روش امتیازدهی استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانی در ایران انجام گردیده است. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه کیفی در سال 96 می‌باشد. هدف ما مصاحبه با خبرگان در حیطه أکثر
    مقدمه: اعتباربخشی یک مدل حمایتی و جامع جهت بررسی عملکرد بیمارستان است. پژوهش حاضر مطالعه کیفی با هدف بررسی روش امتیازدهی استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانی در ایران انجام گردیده است. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه کیفی در سال 96 می‌باشد. هدف ما مصاحبه با خبرگان در حیطه سیاست‌گذاری و صاحب‌نظران اعتباربخشی بیمارستانی در ایران بود. بر این اساس با 25 نفر از خبرگان و ارزیابان اعتباربخشی بیمارستانی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. از روش تحلیل چارچوبی برای آنالیز داده‌های کیفی استفاده شد. یافته‌ها: در مطالعه حاضر، شش موضوع به عنوان عوامل کلیدی اثرگذار بر روش اعتباربخشی بیمارستانی شناسایی شدند. دسته‌بندی استانداردها، نمره‌دهی،وزن‌دهی، رتبه‌بندی نمره کلی، نقش ارزیابان، روش ارزیابی بود. در روش فعلی نمره کلی تفاوت بیمارستان‌ها را مشخص نمی‌نمود وزن‌دهی بصورت شفاف مشخص نبود .گام‌های اجرایی سنجه‌ها که راهنمای اجرا می‌باشند نمره‌دهی شده و مدل تصمیم‌گیری ارزیابان یکسان نبود و ارزیابی‌ها اجباری بوده و توسط سازمان مستقل انجام نمی‌گردید. نتیجه‌گیری: در حیطه دسته‌بندی استانداردها و نحوه نمره‌دهی و وزن‌‌دهی درارزیابی اعتباربخشی تغییراتی لازم است. سنجه‌های الزامی‌در استانداردهای اعتباربخشی حذف شود. پیش شرط ورود به فرآیند اعتباربخشی کسب مجوزهای لازم قبل از اعتباربخشی خواهد بود. پیشنهاد می‌گردد از مقیاس لیکرت برای نمره‌دهی سنجه‌ها استفاده شود. برای استانداردهای ایمنی بیمار وزن بیشتری در نظر گرفته شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - مولفه‌های موثر بر ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 29 , السنة 9 , پاییز 1397
    مقدمه: یکی از چهار جزء اساسی هر سازمانی فرهنگ آن است. هدف این پژوهش تعیین مولفه‌های موثر بر ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پرستاران بیمارستان فیاض بخش أکثر
    مقدمه: یکی از چهار جزء اساسی هر سازمانی فرهنگ آن است. هدف این پژوهش تعیین مولفه‌های موثر بر ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پرستاران بیمارستان فیاض بخش به تعداد 345 و نمونه آماری 181 نفر بود . ابزار پژوهش پرسشنامه HSOPSC بود که در مطالعات پیشین روایی آن با روش تحلیل عاملی تاییدی (0/96=GFI) و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (0/82=α) تایید شده بود. داده‌ها با آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه‌ای و نرم‌افزار SPSS22 تحلیل شد. یافته‌ها: مطابق یافته های پژوهش در بیمارستان فیاض بخش، مولفه‌های کارتیمی درون واحدی (00/0=p و 06/27=t)، انتظارات و اقدامات مدیریت (00/0=p و 14/12=t)، درک کلی از ایمنی بیمار (0/00=p و 6/56=t)، مسایل مر بوط به کارکنان (0/00=p و 3/81=t)، کار تیمی ما بین واحد های سازمانی (0/00=p و 9/78=t) و تبادل و انتقال اطلاعات (0/00=p و 11/47=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی موثر است و هم‌چنین مولفه‌های یادگیری سازمانی (0/100=p و 1/65=t)، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار (0/00=p و 11/25-=t)، ارتباطات و ارایه باز خورد در مورد خطا(0/289=p و 061/063-=t)، تناوب گزارش دهی رخدادها(0/059=p و 901/90-=t)، باز بودن مجاری ارتباطی (0/00=p و 4/219-=t) و برخورد غیر تنبیهی در قبال رویداد حادثه (0/00=p و 9/40-=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار موثر نیست. نتیجه‌گیری: اگر مدیران بیمارستان موانع و مشکلات ابعاد ناموثر را برای ارتقای هر چه بیشتر ابعاد موثر مرتفع نمایند، نتایج قابل ملاحظه‌ای در رابطه فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان در بلند مدت متصور خواهد بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - طراحی مدل ارزیابی عملکرد خدمات برون‌سپاری بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 31 , السنة 10 , بهار 1398
    مقدمه: برون‌سپاری در بیمارستان به عنوان یک راه حل برای انواع مشکلات مختلف در نظر گرفته می‌شود. برونسپاری در بیمارستان، واگذاری بخشی از فعالیت‌های که منجر به بهره‌وری بیمارستان گردد، است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی عملکرد خدمات برون‌سپاری شده بیمارستان شهید دکتر لب أکثر
    مقدمه: برون‌سپاری در بیمارستان به عنوان یک راه حل برای انواع مشکلات مختلف در نظر گرفته می‌شود. برونسپاری در بیمارستان، واگذاری بخشی از فعالیت‌های که منجر به بهره‌وری بیمارستان گردد، است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی عملکرد خدمات برون‌سپاری شده بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد با استفاده از کارت امتیازی متوازن بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. نمونه آماری برای تعیین معیارهای مدل ارزیابی عملکرد خدمات برون‌سپاری شده کلیه مدیران (25 نفر)، سرپرستان بخش‌های مختلف بیمارستان (55 نفر) و کارشناسان بخش بهبود کیفیت و خرید خدمات (30 نفر) بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد و برای تعیین وزن و اهمیت معیارهای مدل ارزیابی عملکرد خدمات برون‌سپاری شده 10 نفر از مدیران بیمارستان بود. ابزار تحقیق دو پرسشنامه محقق ساخته بود. داده‌ها با رویکرد تحلیل تایید عاملی و رویکرد AHP فازی تحلیل شد. یافته‌ها: مطابق یافته‌های تحلیل تایید عاملی جهت مدل ارزیابی عملکرد خدمات برون‌سپاری بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد با استفاده از BSC، سیزده معیار فرعی در چهار معیار اصلی تعیین شد. هم‌چنین مطابق یافته‌های تحلیل AHP فازی در مدل ارزیابی عملکرد خدمات برون‌سپاری بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد وزن معیارهای اصلی به ترتیب بعد فرایندهای داخلی کسب و کار (0/370)، بعد مالی (0/293)، بعد مشتری (0/229) و بعد رشد و یادگیری (0/180) است. نتیجه‌گیری: مدل پیشنهادی برای بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد و دیگر بیمارستان‌های آموزشی در کشور قابل اجرا بوده و امکان ارزیابی عملکرد خدمات برون‌سپاری شده را با استفاده از مدل BSC را فراهم می‌آورد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - شناسایی عوامل موثر بر کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران همودیالیزی در بیمارستان‌های ایران
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 32 , السنة 10 , تابستان 1398
    مقدمه: با توجه به اهمیت تاثیر نارسایی مزمن کلیه بر جنبه‌های مختلف زندگی بیماران، هدف تحقیق، تعیین عوامل موثر بر کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران همودیالیزی بود. روش پژوهش: پژوهش به روش آمیخته انجام، نمونه‌ها در مرحله کیفی بصورت هدفمند و شامل 24 نفر از خبرگان بخش‌های همو أکثر
    مقدمه: با توجه به اهمیت تاثیر نارسایی مزمن کلیه بر جنبه‌های مختلف زندگی بیماران، هدف تحقیق، تعیین عوامل موثر بر کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران همودیالیزی بود. روش پژوهش: پژوهش به روش آمیخته انجام، نمونه‌ها در مرحله کیفی بصورت هدفمند و شامل 24 نفر از خبرگان بخش‌های همودیالیز از 6 استان کشور بودند. در مرحله کمی، 150 نفر از شاغلان بخش همودیالیز مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در گام اول، کتابخانه‌ای و در گام دوم پرسشنامه‌ای بود. پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته با 6 مولفه طراحی، روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از نیکویی برازش مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل در بخش آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 21 و تحلیل عاملی تاییدی از طریق نرم‌افزار لیزرل صورت گرفت. یافته‌ها: شش عامل موثر بر کیفیت خدمات همودیالیز شناسایی شد که براساس ضریب اهمیت عبارت بودند از نیروی انسانی (0/866)، مدیریت (0/784)، فناوری اطلاعات (0/749)، تجهیزات (0/731)، امکانات و تسهیلات (0/683) و فضای فیزیکی (0/628). مجموعه شاخص‌های برازش نیز نشان داد که عوامل موثر برازش مناسبی را داشته و می‌توان از عوامل فوق به عنوان عوامل موثر بر کیفیت خدمات بخش همودیالیز در ایران نام برد. نتیجه‌گیری: با توجه به پایین بودن کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی بایستی راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از هدر رفت منابع و افزایش کیفیت زندگی بیماران با استفاده از نتایج حاصله؛ اخذ گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - عوامل مؤثر بر نتجیه گرایی در مدیریت فرآیند واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1388
    مقدمه :‌در سال‌های اخیر بحث نتیجه گرایی در مراکز بهداشتی درمانی ایران مورد توجه واقع شده است. هدف مطالعه‌ی حاضر شناسایی عوامل اصلی مؤثر بر نتیجه گرایی در مدیریت فرآیند در واحدهای پشتیبانی بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی ایران بود. روش پژوهش:&zwnj أکثر
    مقدمه :‌در سال‌های اخیر بحث نتیجه گرایی در مراکز بهداشتی درمانی ایران مورد توجه واقع شده است. هدف مطالعه‌ی حاضر شناسایی عوامل اصلی مؤثر بر نتیجه گرایی در مدیریت فرآیند در واحدهای پشتیبانی بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی ایران بود. روش پژوهش:‌ ابتدا با انجام مطالعه‌ی تطبیقی، متغیرهای مربوط به مؤلفه نتیجه گرایی الگوهای مدیریت فرآیند به دست آمد. سپس پرسشنامه‌ای برای سنجش این مؤلفه تدوین شد و روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تایید شد. محیط پژوهش واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی، و جامعه‌ی پژوهش مسئولان بهبود کیفیت بیمارستان‌ها بودند. پس از تعیین کفایت حجم نمونه و انجام تست بارتلت نمونه گیری به صورت سرشماری به عمل آمد. تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی انجام شد. یافته‌ها: پس از تحلیل عاملی، متغیرها در قالب دو عامل نتایج کمی و خلاق و نتایج کیفی نامگذاری شدند. عامل اول 44003 در صد عامل دوم 1808 در صد واریانس کل متغیرها را تبیین نمود. این دو عامل 620048 درصد واریانس کل متغیرهای نتیجه گرایی را نشان می‌دادند. شاخص‌های برازش خطای ریشه مجذور میانگین تقریب، شاخص نیکویی برازش، شاخص برازش مقایسه‌ای و شاخص ریشه‌ی میانگین مجذور باقی مانده برای مؤلفه نتیجه گرایی به ترتیب برابر با 090،090،0047و 004 بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به مطلوب بودن شاخص‌های محاسبه شده، عوامل شناسایی شده برای مؤلفه نتیجه گرایی در مدیریت فرایند در واحدهای پشتیبانی بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی مناسب می‌باشد. تفاصيل المقالة