عوامل مؤثر بر نتجیه گرایی در مدیریت فرآیند واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی
الموضوعات :سید جمالالدین طبیبی 1 , محمدرضا ملکی 2 , سمیه حسام 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: مدیریت فرآیند, بیمارستان, واحدهای پشتیبانی,
ملخص المقالة :
مقدمه :در سالهای اخیر بحث نتیجه گرایی در مراکز بهداشتی درمانی ایران مورد توجه واقع شده است. هدف مطالعهی حاضر شناسایی عوامل اصلی مؤثر بر نتیجه گرایی در مدیریت فرآیند در واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی ایران بود. روش پژوهش: ابتدا با انجام مطالعهی تطبیقی، متغیرهای مربوط به مؤلفه نتیجه گرایی الگوهای مدیریت فرآیند به دست آمد. سپس پرسشنامهای برای سنجش این مؤلفه تدوین شد و روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تایید شد. محیط پژوهش واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی، و جامعهی پژوهش مسئولان بهبود کیفیت بیمارستانها بودند. پس از تعیین کفایت حجم نمونه و انجام تست بارتلت نمونه گیری به صورت سرشماری به عمل آمد. تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی انجام شد. یافتهها: پس از تحلیل عاملی، متغیرها در قالب دو عامل نتایج کمی و خلاق و نتایج کیفی نامگذاری شدند. عامل اول 44003 در صد عامل دوم 1808 در صد واریانس کل متغیرها را تبیین نمود. این دو عامل 620048 درصد واریانس کل متغیرهای نتیجه گرایی را نشان میدادند. شاخصهای برازش خطای ریشه مجذور میانگین تقریب، شاخص نیکویی برازش، شاخص برازش مقایسهای و شاخص ریشهی میانگین مجذور باقی مانده برای مؤلفه نتیجه گرایی به ترتیب برابر با 090،090،0047و 004 بودند. نتیجهگیری: با توجه به مطلوب بودن شاخصهای محاسبه شده، عوامل شناسایی شده برای مؤلفه نتیجه گرایی در مدیریت فرایند در واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی مناسب میباشد.