رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در معلمان
الموضوعات :سمیه اصلی کوچانلو 1 , بهرنگ اسماعیلی شاد 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد,, ایران
الکلمات المفتاحية: فرسودگی شغلی, سرمایه روانشناختی, کلید واژه: گرانباری نقش,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر تببین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود.روش شناسی: پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهرستانشیروان به تعداد 306نفر بوده که طبق جدول کرج سی – مورگان 184نفر به عنوان نمونه به روش نمونه برداری ت صادفیطبقه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پر س شنامة فر سودگی شغلی م سلچ ( ،)1985گرانباری نقش گل پرور و همکاران( )1389و سرمایه روان شناختی از پرس شنامه مک گی و همکارانش( )2011بود. ابزار پژوهش بر اساس نظر 10نفر از اساتیددارای روایی صوری و محتوایی می باشد. پایایی به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/92 ،0/81و 0/89بدست آمد. جهت تجزیهو تحلیل داده ها از نرم افزار Lisrel 8.8و Spss20استفاده شد.یافته ها: نشان داد بین گرانباری نقش و سرمایه روان شناختی رابطه معناداری( ضریب 0/45و معناداری )-4/60وجود دارد.بین سرمایه روان شناختی و فر سودگی شغلی رابطه معناداری ( ضریب -0/49و معناداری )-4/77وجود دارد. بین گرانبارینقش و فرسودگی شغلی نیز رابطه معناداری( 0/57و معناداری )2/15بدست آمد. همچنین برای فرضیه اصلی رابطه کلی 0/12بدست آمد،نتیجه گیری: بین گرانباری نقش و فر سودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روان شناختی رابطه وجود دارد فذا برای کاهشفرسودگی شغلی و گرانباری نقش می توان به آموزش و توسعه سرمایه روانشناختی پرداخت
_||_