فهرس المقالات نرمین عبدالهی


  • المقاله

    1 - رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1398
    هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 2781 نفر دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر شیروان می‌باشد. 338 أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 2781 نفر دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر شیروان می‌باشد. 338 دانش‌آموز بر اساس جدول کرجسی-مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه فرهنگ مدرسه (الساندرو و ساد، 1997)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی، وات،2004) و پرسشنامه موفقیت تحصیلی (ولز،۲۰۱۰) استفاده شد. داده ها با نرم افزارSpss 21 و لیزرل 8/8 تحلیل شدند. تحلیل آماری داده ها نشان داد رابطه‌ معناداری بین فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه و موفقیت تحصیلی وجود دارد. با توجه به ضریب تعیین 27% از واریانس متغیر احساس تعلق به مدرسه و 24 درصد از واریانس متغیر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به‌وسیله متغیر فرهنگ مدرسه پیش‌بینی می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مطالعه پدیدارشناسانه معیارهای دانشجویان در انتخاب استاد راهنمای پایان نامه (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد)
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1398
    هدف از انجام پژوهش حاضر واکاوی معیارهای انتخاب استاد راهنما از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی می باشد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به شیوه توصیفی انجام شد. پژوهش با رویکرد پدیدارشناسانه و کمی-کیفی در 2 مرحله انجام شد. جامعه آماری شامل 673 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد د أکثر
    هدف از انجام پژوهش حاضر واکاوی معیارهای انتخاب استاد راهنما از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی می باشد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به شیوه توصیفی انجام شد. پژوهش با رویکرد پدیدارشناسانه و کمی-کیفی در 2 مرحله انجام شد. جامعه آماری شامل 673 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بود که بر اساس فرمول کوکران 254 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته و بر مبنای رویکرد پدیدار شناسانه بر اساس مصاحبه با جامعه آماری با 11 معیار و 24 زیر مقیاس طراحی شد. بر اساس تحلیل داده ها با استفاده از آزمون فریدمن در نرم افزار spss 21 دانشجویان بیشترین اهمیت را به آگاهی و کمترین آن را به نفوذ داده اند. همچنین دانشجویان دختر بیشترین اهمیت را به تعهد و کمترین آن را به نفوذ داده اند و دانشجویان پسر، بیشترین اهمیت را به آگاهی و کمترین اهمیت را به موقعیت داده اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در معلمان
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1400
    هدف: هدف پژوهش حاضر تببین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود.روش شناسی: پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهرستانشیروان به تعداد 306نفر بوده که طبق جدول کرج سی – مورگان 184نفر به أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر تببین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود.روش شناسی: پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهرستانشیروان به تعداد 306نفر بوده که طبق جدول کرج سی – مورگان 184نفر به عنوان نمونه به روش نمونه برداری ت صادفیطبقه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پر س شنامة فر سودگی شغلی م سلچ ( ،)1985گرانباری نقش گل پرور و همکاران( )1389و سرمایه روان شناختی از پرس شنامه مک گی و همکارانش( )2011بود. ابزار پژوهش بر اساس نظر 10نفر از اساتیددارای روایی صوری و محتوایی می باشد. پایایی به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/92 ،0/81و 0/89بدست آمد. جهت تجزیهو تحلیل داده ها از نرم افزار Lisrel 8.8و Spss20استفاده شد.یافته ها: نشان داد بین گرانباری نقش و سرمایه روان شناختی رابطه معناداری( ضریب 0/45و معناداری )-4/60وجود دارد.بین سرمایه روان شناختی و فر سودگی شغلی رابطه معناداری ( ضریب -0/49و معناداری )-4/77وجود دارد. بین گرانبارینقش و فرسودگی شغلی نیز رابطه معناداری( 0/57و معناداری )2/15بدست آمد. همچنین برای فرضیه اصلی رابطه کلی 0/12بدست آمد،نتیجه گیری: بین گرانباری نقش و فر سودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روان شناختی رابطه وجود دارد فذا برای کاهشفرسودگی شغلی و گرانباری نقش می توان به آموزش و توسعه سرمایه روانشناختی پرداخت تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان دختران
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1400
    هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه کیفیت تجارب یادگیری با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی بود. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر شیروان بود. با استفاده از ف أکثر
    هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه کیفیت تجارب یادگیری با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی بود. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر شیروان بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری برابر 235 نفر برآورد گردید. درنهایت 220 پرسشنامه عودت داده شد. روش‌های جمع‌آوری اطلاعات شامل دو روش مطالعه کتابخانه‌ای و میدانی است. ابزار گردآوری اطلاعات عبارت از سه پرسشنامه بوده است: 1- پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز (۱۹۹۹)،2- پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) و 3- پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981). ابزار تحقیق بنا بر نظر متخصصان دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0، 78/0 و 77/0 محاسبه گردید. داده‌های تحقیق با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج آمار توصیفی نشان داد که مؤلف‌های خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در سطح بسیار خوب و کیفیت تجارب یادگیری در سطح متوسط قرار دارند. تحلیل استنباطی نیز نشان داد بین کیفیت تجارب یادگیری با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر شیروان رابطه وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در معلمان
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1398
    هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در بود. پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 250 نفر معلمان ابتدایی شهر اسفراین بود که بصورت نمونه برداری تصادفی طبقه ای نسبی بر اساس فرمول کوکران 152 نفر ب أکثر
    هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در بود. پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 250 نفر معلمان ابتدایی شهر اسفراین بود که بصورت نمونه برداری تصادفی طبقه ای نسبی بر اساس فرمول کوکران 152 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های گرانباری نقش راد و همکاران (2008)، فرسودگی شغلی مسلچ (1985) و هوش عاطفی پترایدز و فارنهام (2001) بود. روایی پرسشنامه ها به تائید 10 نفر از خبرگان رسید و پایایی از طریق روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0.79، 0.80 و 0.82 بدست آمد. داده ها به وسیله نرم افزارهای Smart PLS 3/2 و SPSS 25 تحلیل شد. یافته ها نشان داد بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در معلمان در سطح اطمینان 95 درصد رابطه معناداری وجود دارد. ضریب مسیر استاندارد شده بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی برابر 0.611 شده که نشان از تاثیر مستقیم (مثبت) گرانباری نقش بر فرسودگی شغلی می باشد. همچنین ضریب مسیر استاندارد شده بین گرانباری نقش و هوش عاطفی برابر 0.390 – شده که نشان از رابطه معکوس بین این دو عامل دارد. همچنین ضریب مسیر استاندارد شده بین هوش عاطفی و فرسودگی شغلی برابر 0.589 – شد. تفاصيل المقالة