تحلیل شاخصها و مؤلفههای سازمان بهرهور با رویکرد توانمندسازی کارکنان در سازمانهای آموزشی و پژوهشی
الموضوعات :عشرت کرمی 1 , عبدالخالق غلامی 2 , سراج الدین محبی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, بهرهوری, توانمندسازی, منابع انسانی,
ملخص المقالة :
بهرهوری به عنوان یکی از شاخصهای عملکرد مدیریتی است و هدف از انجام این پژوهش، تحلیل شاخصها و مؤلفههای سازمان بهرهور با رویکرد توانمندسازی کارکنان در سازمانهای آموزشی و پژوهشی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان فارس) بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و دادهها به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی 21 نفر از خبرگان آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان فارس بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی مدیران و کارشناسان منابع انسانی بودند که ابتدا با روش تصادفی طبقهای، سپس 384 نفر به صورت غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته شامل مؤلفهها و شاخصهای سازمان بهرهور بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (86/0=α). برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS نسخه 23 و لیزرل استفاده شد. براساس یافتهها 74 شاخص در قالب 18 مؤلفه در ابعاد مدیریتی، آموزشی، نوآوری و فناوری، محیطی و عوامل انگیزشی بر بهرهوری آموزش و پرورش استان فارس اثرگذار است. همچننین یافتهها نشان داد، مؤلفههای کیفی استخراج شده، اثر مستقیم و معناداری بر مدل سازمان بهرهور در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان دارد. توسعة تفکر راهبردی ، وجود اهداف شفاف و اولویتهای آموزشی، مشوقهای سازمانی و ارتباطات و تعاملات مؤثر، توجه به عدالت آموزشی و ارزیابیهای مستمر در توسعه بهرهوری سازمانی در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان اثرگذار است.