مدل¬سازی توسعه منابع انسانی با رویکرد رهبری بصیر در اداره کل، مناطق و نواحی هفتگانه آموزشوپرورش مشهد: یک پژوهش آمیخته
الموضوعات :مهدی تقوایی 1 , نازیا سادات ناصری 2 , الهام فریبرزی 3
1 - دانشجوی دکترا،گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل سازی, توسعه منابع انسانی, رهبری بصیر, آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
توسعه منابع انسانی میتواند نقش مهم و قابل توجهی در تطبیق سازمانها با شرایط در حال تغییر داشته باشد. در همین راستا هدف از این تحقیق شناسایی و ساخت مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد رهبری بصیر در اداره کل، مناطق و نواحی هفت¬گانه آموزش و پرورش مشهد بود. این پژوهش از لحاظ روش تحقیق آمیخته (کمی _کیفی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان علمی و خبرگان اجرایی (مدیران، معاونین اداره کل آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه خراسان رضوی) به تعداد 20 نفر بودند. با توجه به کیفی بودن بخش اول مطالعه از روش نمونهگیری هدفمند و روش دلفی سه مرحلهای استفاده شد. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و مناطق هفت¬گانه مشهد به تعداد 122 نفر در اداره کل و در مناطق هفت¬گانه مشهد 420 نفر که در مجموع 542 نفر بودند. 260 نفر با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونهگیری طبقهای به¬عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی تحقیق از استفاده شد یافتههای پژوهش نشان داد که توسعه منابع انسانی دارای سه بعد (توسعه شغلی، توسعه عملکرد و توانمندسازی) و رهبری بصیر دارای دو بعد (بعد ساختاری و بعد فردی) بود. در متغیر توسعه منابع انسانی اولویت با بعد توانمندسازی و با مؤلفه مؤثر بودن و در بعد توسعه شغلی اولویت با مؤلفه ارتباطات و در بعد توسعه عملکردی با مؤلفه نوآوری بود. هم¬چنین در متغیر رهبری بصیر اولویت با بعد ساختاری و با مؤلفه انعطافپذیری و در بعد فردی اولویت با مؤلفه ویژگیهای شخصیتی بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود مدیران و مسئولین با استفاده از ارتباط دوسویه و مستمر بین کارکنان سازمان، پاسخگویی به نامههای اداری در اسرع وقت، تعامل بین مدیران بالادستی و کارکنان در سازمان، در راستای توسعه منابع انسانی برنامهریزی نمایند.