مدل¬سازی توسعه منابع انسانی با رویکرد رهبری بصیر در اداره کل، مناطق و نواحی هفتگانه آموزشوپرورش مشهد: یک پژوهش آمیخته
الموضوعات :
مهدی تقوایی
1
(دانشجوی دکترا،گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران)
نازیا سادات ناصری
2
(گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران )
الهام فریبرزی
3
( گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران )
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: مدل, توسعه منابع انسانی, رهبری بصیر, آموزش و پرورش.,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از این تحقیق طراحی مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد رهبری بصیر در اداره کل، مناطق و نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد بود. این پژوهش از لحاظ روش تحقیق آمیخته (کمی _کیفی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان علمی و خبرگان اجرایی (مدیران، معاونین اداره کل آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه خراسان رضوی) به تعداد 20 نفر بودند. با توجه به کیفی بودن بخش اول مطالعه از روش نمونهگیری هدفمند و روش دلفی سه مرحلهای استفاده شد. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و مناطق هفتگانه مشهد به تعداد 122 نفر در اداره کل و در مناطق هفتگانه مشهد 420 نفر که در مجموع 542 نفر بودند. 260 نفر با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی تحقیق از استفاده شد یافتههای پژوهش نشان داد که توسعه منابع انسانی دارای سه بعد (توسعه شغلی، توسعه عملکرد و توانمندسازی) و رهبری بصیر دارای دو بعد (بعد ساختاری و بعد فردی) بود. در متغیر توسعه منابع انسانی اولویت با بعد توانمندسازی و با مؤلفه مؤثر بودن و در بعد توسعه شغلی اولویت با مؤلفه ارتباطات و در بعد توسعه عملکردی با مؤلفه نوآوری بود. همچنین در متغیر رهبری بصیر اولویت با بعد ساختاری و با مؤلفه انعطافپذیری و در بعد فردی اولویت با مؤلفه ویژگیهای شخصیتی بوده است. واژگان کلیدی: مدل، توسعه منابع انسانی، رهبری بصیر، آموزش و پرورش.