مطالعات اسلامی ایرانی خانواده
,
العدد2,السنة
2
,
تابستان
1401
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش ولع مصرف و تنظیم هیجان در زنان دارای سوء مصرف مواد مخدر شهر کرمان انجام شد. روش : پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه زنان وابسته به مواد مخدر که از أکثر
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش ولع مصرف و تنظیم هیجان در زنان دارای سوء مصرف مواد مخدر شهر کرمان انجام شد. روش : پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه زنان وابسته به مواد مخدر که از دی ماه تا اسفند ماه سال 1397به کلینیکهای ترک اعتیاد سپید و مهر شهر کرمان مراجعه کرده بودند. با روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه [آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر] قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 60 دقیقه ای هفته ای یک جلسه، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند ولی در مورد گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. پرسشنامههای ولع مصرف مواد مزینسکیس و همکاران (1995) و تنظیم هیجانی شات و همکاران (1998) قبل و بعد از اجرای مداخله اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها: میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیشآزمون متغیر ولع مصرف در گروه آزمایش به ترتیب (5/33 و 91/13) و در گروه کنترل (9/20 و 33/29)، در پسآزمون برای گروه آزمایش (6/19 و 36/73) و برای گروه کنترل (8/29 و 32/13)، میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیشآزمون متغیر تنظیم هیجانی در گروه آزمایش به ترتیب (11/99 و 06/86) و در گروه کنترل (11/99 و 86/13)، در پسآزمون برای گروه آزمایش (12/66 و 67/20) و برای گروه کنترل (11/97 و 54/73) به دست آمد. بین ولع مصرف و تنظیم هیجانی پس از ارائه مداخله آموزشی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی دار بود (05/0P<). نتیجه گیری: بنا بر نتایج پژوهش حاضر، می توان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را به عنوان روش درمانی کارآمد در کاهش ولع مصرف و تنظیم هیجان در زنان دارای سوء مصرف مواد پیشنهاد کرد.
تفاصيل المقالة
زن و مطالعات خانواده
,
العدد4,السنة
14
,
پاییز
1400
چکیدههدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ای اضطراب اجتماعی در ارتباط بین کمالگرایی و رضایت جنسی در معلمین زن متاهل سیرجان بود. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع همبستگی است و در طرح پژوهش از تحلیل ماتریس کوواریانس(تحلیل مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. جامعهی آماری کلیه معلمین أکثر
چکیدههدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ای اضطراب اجتماعی در ارتباط بین کمالگرایی و رضایت جنسی در معلمین زن متاهل سیرجان بود. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع همبستگی است و در طرح پژوهش از تحلیل ماتریس کوواریانس(تحلیل مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. جامعهی آماری کلیه معلمین زن متاهل شهر سیرجان در سال 1399 بود که تعداد 300 نفر به صورت تصادفی طبقاتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای اضطراب اجتماعی(جرابک، 1996)، کمال گرایی(هامچاک،1987)، و رضایت جنسی(یاوری کرمانی،1386) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 وPLS انجام گرفت. پس از تهیه و تنظیم ماتریس همبستگی کلیه متغیرهای مورد پژوهش، با اجرای الگوی معادلات ساختاری مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی بهره مند بود. یافتهها نشان داد بین کمال گرایی و رضایت جنسی با نقش میانجی اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.بین کمال گرایی و رضایت جنسی، کمال گرایی و اضطراب اجتماعی رابطهی معناداری وجود دارد و بین اضطراب اجتماعی و رضایت جنسی رابطه معناداری وجود دارد.
تفاصيل المقالة
زن و مطالعات خانواده
,
العدد4,السنة
15
,
پاییز
1401
اختلالات افسردگی، اضطراب و استرس از شایع ترین اختلالات روانپزشکی می باشند که به گونه ای بحرانی در میان زنان مبتلا به سرطان پستان افزایش یافتند. این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی روان درمانی مثبت گرایی گروهی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس زنان مبتلا به سرطان پستان در أکثر
اختلالات افسردگی، اضطراب و استرس از شایع ترین اختلالات روانپزشکی می باشند که به گونه ای بحرانی در میان زنان مبتلا به سرطان پستان افزایش یافتند. این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی روان درمانی مثبت گرایی گروهی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس زنان مبتلا به سرطان پستان در شهر کرمان انجام شد. روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را کلیه ی زنان مبتلا به سرطان پستان در شهر کرمان تشکیل دادند. نمونه ی پژوهش شامل 30 نفر که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه ی افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 80دقیقه ای (هفته ای یک بار) تحت روان درمانی مثبت گرایی گروهی بر اساس الگوی رشید (2008) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنیها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد در مرحله ی پس آزمون، میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی داری کاهش یافت (001/0P< ). با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که روان درمانی مثبت گرایی می تواند به عنوان مداخله در جهت تعدیل افسردگی، اضطراب و استرس مورد استفاده قرار گیرد.
تفاصيل المقالة
هدف از انجام پژوهش حاضر، مدل یابی روابط ساختاری توانایی های شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجی شایستگی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری را 1361 دانش آموز پسر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی أکثر
هدف از انجام پژوهش حاضر، مدل یابی روابط ساختاری توانایی های شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجی شایستگی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری را 1361 دانش آموز پسر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 15 برای هر متغیر (1۶ متغیر در مدل) و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه های ناقص، ۲۵۰ نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه ای دومرحله ای انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه های پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، توانایی های شناختی نجاتی، شایستگی ادراک شده هارتر و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از معادلات رگرسیونی ساختاری در نرم افزار SPSS-25 و Amos-23 استفاده شد. یافته ها نشان داد که متغیرهای توانایی های شناختی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان متوسطه رابطه مستقیم دارد. همچنین توانایی های شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجی شایستگی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه، رابطه غیرمستقیم و معنی داری دارد. در مجموع، توانایی های شناختی از طریق میانجی شایستگی ادراک شده ۴۶/۰ توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارد.
تفاصيل المقالة
چکیده
برنامههای درسی بستر شکل گرفتن مهمترین فرایند نظام دانشگاهی یعنی یادگیری است؛ برنامههای درسی آموزش عالی، یکی از خرده نظام-های اصلی آموزش عالی هستند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو پارادایمی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاق در نظام آموزش عالی انجام شد. أکثر
چکیده
برنامههای درسی بستر شکل گرفتن مهمترین فرایند نظام دانشگاهی یعنی یادگیری است؛ برنامههای درسی آموزش عالی، یکی از خرده نظام-های اصلی آموزش عالی هستند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو پارادایمی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاق در نظام آموزش عالی انجام شد. روش پژوهش حاضر به لحاظ زمان مقطعی؛ به لحاظ هدف کاربردی؛ و به لحاظ رویکرد روشی کیفی از نوع روش گراندد تئوری انجام شد جامعه آماری شامل افراد خبرگان و صاحب نظران که در قلمرو موضوعی پژوهش دارای اطلاعات بوده شامل استادان دانشگاه و روسای دانشگاه بود؛ روش نمونه گیری هدفمند و حجم نمونه تا رسیدن به اشباع مفهومی ادامه یافت که با ده نفر به این اشباع مفهومی رسید. در این پژوهش برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه ساخت یافته استفاده شد روایی پژوهشهای با روش های بازبینی توسط اعضاء و پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان دهنده 124 کد باز و 33 کد محوری، 5 کد گزینشی به دست آمد. نتیجه یا پدیده محوری که می توان از این تحلیل به دست آورد تربیت شهروند اخلاقی است که هم شهروندی پویا و کارآفرین است و هم معیارهای اخلاق را رعایت میکند.
کلید واژگان: طراحی برنامه درسی، دانش بنیان، تعالی اخلاق، آموزش عالی.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications