اولویتبندی مولفههای شایستگی برای مدیران و متخصصان سیاستگذاری سلامت و بهداشت عمومی (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی گیلان و تهران)
الموضوعات :میترا ابوالحسن پور چلارس 1 , فریبا قلی پور جمنانی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات (سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، مازندران، ایران
الکلمات المفتاحية: سلامت, شایستگی, شایسته سالاری, تامین اجتماعی, بهداشت عمومی,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله شناسایی و اولویتبندی مولفههای شایستگی برای مدیران و متخصصان سیاستگذاری سلامت و بهداشت عمومی بوده است. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل مدیران سازمان تامین اجتماعی گیلان و تهران که با نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 79 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدهاندبوده است. آنالیز دادههابا نرمافزار SPSS و PLS انجام گردید. ازمیان مولفههای متعدد شناسایی شده در تحقیقات مختلف نظری ، 31 مولفه وجود داشته که شایستگی مدیران را تشکیل داده اند،ضرایب آلفای کرونباخ متغیرها از 7/0 بالاتر بود که بیانگرپایایی مناسب ابزار تحقیق بوده وتمامی مقادیر AVE سازهها از مقدار 5/0 بیشتر بودکه بیانگرتایید روایی ابزار تحقیق است.بررسی میانگین نشان داد که در سازمان تامین اجتماعی گیلان مولفه مشتریمحوری و در سازمان تامین اجتماعی تهران مولفه نتیجه محوری نسبت به سایر مولفهها مطلوبت تر بوده و اولویتبندی مولفهها در سازمان تامین اجتماعی تهران نشان داد که اولویت اول اختصاص به ارتباطات و در سازمان تامین اجتماعی گیلان اولویت اول اختصاص به یادگیری محوری داشته است. در وضعیت رقابتی موجود و در محیطی با تغییرات مستمر و نوآوریهای مداوم اصلیترین ویژگی آن است؛ تنها سازمانهایی موفق هستند که به نقش منابع انسانی در سازمان توجه نموده و شایستگی را در سازمان اجرا و بر مبنای آن کارکنان را مورد توجه قرار دهد. توجه به شایستگی به سازمان کمک میکند تا انگیزه و عملکرد کارکنان بخشها افزایش یافته تا اهداف و چشماندازهای مشخص شده از سوی سازمانها تحقق یابد.
_||_