بررسی اثرات افزایش رضایت شغلی بر تقویت انگیزه و کارآمدی شغلی معلمان دوره ابتدایی
الموضوعات :مرضیه صدوقی فر 1 , مرضیه حیدری 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, انگیزه شغلی, کارآمدی شغلی, معلمان دوره ابتدایی, شهر آباده.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق، "بررسی اثرات افزایش رضایت شغلی بر تقویت انگیزه و کارآمدی شغلی معلمان" است. جامعه آماری، کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر آباده به تعداد 570 نفر و نمونه آماری نیز تعداد 120 نفر از معلمان منتخب در قالب یک شیوه نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای (بهتساوی مرد و زن) بوده است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی و ابزار سنجش ارتباط بین متغیرها، پرسشنامههای انگیزش شغلی، کارآمدی شغلی و رضایت شغلی بودند که روایی محتوایی و پایایی آن در مرحله مقدماتی بهصورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفتند. جهت تحلیل یافتههای این مطالعه در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی نرمافزار SPSS و جهت بررسی آمار استنباطی از معیارهای مدلسازی معادلات ساختاری حاصل از نرمافزار Smart PLS در راستای بررسی برازش مدل استفاده شد. نتایج درنهایت نشان داد، افزایش رضایت شغلی بهطور معناداری بر تقویت انگیزه شغلی و کارآمدی شغلی معلمان دوره ابتدایی تأثیر داشت. بنابراین به نظر میرسد، تقویت انگیزه معلمان در محل کار هم میتواند به افزایش کیفی آموزش و بهبود شاخصهای آموزش کمک نماید و هم میتواند مداومت در کیفیت آموزش را در پی داشته باشد. ضمن آنکه دانش آموزان نیز از این میزان رضایت حاصل شده منتج از تقویت انگیزه درونی معلمان و افزایش کارایی شغلی آنها بهرهمند خواهند برد.