بررسی اثرات افزایش رضایت شغلی بر تقویت انگیزه و کارآمدی شغلی معلمان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیمرضیه صدوقی فر 1 , مرضیه حیدری 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: رضایت شغلی, انگیزه شغلی, کارآمدی شغلی, معلمان دوره ابتدایی, شهر آباده.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، "بررسی اثرات افزایش رضایت شغلی بر تقویت انگیزه و کارآمدی شغلی معلمان" است. جامعه آماری، کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر آباده به تعداد 570 نفر و نمونه آماری نیز تعداد 120 نفر از معلمان منتخب در قالب یک شیوه نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای (بهتساوی مرد و زن) بوده است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی و ابزار سنجش ارتباط بین متغیرها، پرسشنامههای انگیزش شغلی، کارآمدی شغلی و رضایت شغلی بودند که روایی محتوایی و پایایی آن در مرحله مقدماتی بهصورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفتند. جهت تحلیل یافتههای این مطالعه در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی نرمافزار SPSS و جهت بررسی آمار استنباطی از معیارهای مدلسازی معادلات ساختاری حاصل از نرمافزار Smart PLS در راستای بررسی برازش مدل استفاده شد. نتایج درنهایت نشان داد، افزایش رضایت شغلی بهطور معناداری بر تقویت انگیزه شغلی و کارآمدی شغلی معلمان دوره ابتدایی تأثیر داشت. بنابراین به نظر میرسد، تقویت انگیزه معلمان در محل کار هم میتواند به افزایش کیفی آموزش و بهبود شاخصهای آموزش کمک نماید و هم میتواند مداومت در کیفیت آموزش را در پی داشته باشد. ضمن آنکه دانش آموزان نیز از این میزان رضایت حاصل شده منتج از تقویت انگیزه درونی معلمان و افزایش کارایی شغلی آنها بهرهمند خواهند برد.
, the purpose of this research is to "investigate the effects of increasing job satisfaction on strengthening the motivation and job efficiency of teachers". The statistical population is all the primary school teachers of Abadeh city in the number of 570 people and the statistical sample is the number of 120 teachers selected in the form of a cluster random sampling method (equally male and female). The research method was descriptive-correlation of the causal type and the tools for measuring the relationship between the variables were job motivation, job efficiency and job satisfaction questionnaires, whose content validity and reliability were accepted in the preliminary stage. In order to analyze the findings of this study, the frequency tables of SPSS software were used in the descriptive statistics section, and the structural equation modeling criteria obtained from Smart PLS software were used to check the inferential statistics in order to check the fit of the model. The results finally showed that the increase in job satisfaction had a significant effect on strengthening the job motivation and job efficiency of primary school teachers. Therefore, it seems Strengthening the motivation of teachers at the workplace can help to increase the quality of education and improve education indicators, and it can also lead to continuity in the quality of education. At the same time, the students will also benefit from this level of satisfaction as a result of strengthening the teachers' internal motivation and increasing their job efficiency.