تسهیم دانش حلقه میانجی در رابطه رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی
الموضوعات :کلثوم نامی 1 , رحیمه ملائی سیروئیه 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتار شهروندی سازمانی, چابکی سازمانی, بندرعباس, تسهیم دانش, مدارس متوسطه دوم,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تسهیم دانش در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس متوسطه دوم دخترانه بوده است، روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی بود ، بدین منظور نمونهای به حجم 245 نفر آزمودنی ، از بین دبیران متوسطه دوم مدارس دخترانه با استفاده از سرشماری کامل به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، از پرسشنامه چابکی سازمان شریفی و ژانگ (2000)، پرسشنامه تسهیم دانش چابک، لیائو، لی و لو (2013)، پرسشنامه رفتار شهروندی پودساکف و همکاران (1990)استفاده شد، از روایی محتوایی وبرای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد به ترتیب برابر ۸۷/۰ ، ۷۶/۰، ۸۴/۰ بوده است، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای lisrel 8.54 و spss22 استفاده شد، نتایج نشان داد رفتار شهروندی سازمانی با تسهیم دانش در مدارس رابطه مستقیم و معناداری، تسهیم دانش با چابکی سازمانی در مدارس رابطه مستقیم و معناداری، رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس رابطه مستقیم و معناداری و همچنین تسهیم دانش نقش میانجی در رابطه رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی داشته اند و د رنهایت الگوی کلی پژوهش تایید شد.
_||_