تجارب دانشجویان تربیت معلم از طراحی آموزشی بر اساس رویکرد سازندهگرایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیاحمدرضا فاضلی 1 , مرتضی کرمی 2
1 - 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - 2استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: طراحی آموزشی, تجارب دانشجو, رویکرد سازنده گرایی, معلمان, الگوی سازندهگرایی جانسون,
ملخص المقالة :
رویکرد سازنده گرایی یکی از رویکردهای نسبتاً جدید در زمینه طراحی آموزشی است. هدف از این مطالعه، شناسایی و کشف تجارب دانشجو ـ معلمان از طراحی آموزشی بر اساس رویکرد ساختن گرایی و الگوی طراحی محیطهای یادگیری سازنده گرای جانسون بود. روش پژوهش در این مطالعه، روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه این پژوهش، کلیه دانشجو ـ معلمان مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد رشته علوم تربیتی ـ آموزش ابتدایی بودند که در سال تحصیلی90-91 در آن مرکز تحصیل میکردند. روش نمونهگیری در این پژوهش روش نمونهگیری هدفمند بود و با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 دانشجو ـ معلم انتخاب شدند، که چون محقق به اشباع اطلاعاتی رسید به همین تعداد نمونه بسنده کرد. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای اعتبار نتایج این پژوهش، نتایج و مقولههای استخراج شده به تأیید شرکتکنندگان رسید. برای تحلیل اطلاعات و متن مصاحبهها از روش کدگذاری استقرایی استفاده شد. نتایج استفاده از الگوی جانسون در کلاس درس تجارب بسیار ارزندهای را برای دانشجو ـ معلمان به دنبال داشت و مهمترین مقولهها و نتایجی که از مصاحبهها استخراج شد عبارت بودند از: استقلال، خودگردانی یا خودکفایی، توسعه توانایی حل مسأله، تسلط در جستجو، بازیابی و ذخیره اطلاعات، تعاملات اثربخش و یادگیری عمیق و اثربخش. با توجه به این نتایج، استفاده از این الگو و سایر الگوهای مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی میتواند، تأثیر زیادی بر عملکرد و موفقیت دانشآموزان و دانشجویان در دروس مختلف داشته باشد.
Abedi, L. (2003). Reflection On three levels, ideal, formal and experienced curriculum of teacher education, Journal of Education,(18-19) 72 : 45-87[Persian]. Abedini Baltork, M. & Nili, M.R.(2014), Analyzing the role of constructivism as a new learning approach in the textbooks of elementary school, Journal of Research in Curriculum Planning ; 11(13): 6-17[Persian]. Alsup, J. (2004). A comparison of constructivist and traditional instruction in mathematics, Educational Research Quarterly, 28 (4), 3-17. Ary, Donald ; Jacobs.Lucy.C ; Razavieh, Asghar(1996). Introduction to Research In Education, Rinehart & Winston- Fifth edition. Asgari, S. ; Rostami Mal Khalikhe, M. ; Shahorani, A. & Karimi, Y. (2011). Efficacy of the theory of Constructivism in mathematics teaching School – Education, Journal of Operations Research and Its Applications (Applied Mathematics), (2)8: 81-93[Persian]. Bead, P.L. ; Ridgeway, V.G. ; Brownlle, F. and Kalina, S. (2005). The power of reflective writing for students and teachers. In Reading, Writing and Thinking: roceeding of the 13th European Conference of Reading. Danesh Pajoh, Z. (2003). Assess the professional skills of teachers teaching , Organization for Research and planning[Persian]. Ebrahimi Koshk Mahdi, S. ; Karami, M. ; Ahanchian, M.R & Mosanan Mozafari, P. (2012), Constructivist theory of learning web-based application in organizations: a step towards effective management of human resources, First National Conference of Modern Management.Iran: Gorgan[Persian]. Eisner E,W, (1994) ,The educational imagination ,On the design and evaluation of school programs,Third edition,Macmillan college publishing company ,New York. Ennis, R. H.(1980). A conception of rational thinking, Philosophy of Education In,Jerrold R. Coombs (Eds.), Critical thinking (PP.3-30). Bloomington,IL: Philosophy of Education Society. Fardanesh, H. (2001). Knowledge representation in constructivism learning approach and its implications for instructional design, Education Journal, 1(3):107-124[Persian]. Firoozy, Z. ; Karami, M. ; Karshaky, H. & Saeedi Rezvani, M. (2013)Johnson s constructive pattern impact in problem based learning on the attitude, satisfaction and learning in in-service training programs for teachers, Journal of Research in Curriculum Planning ; 10(12) :36-52[Persian]. Gazi Tabatabayi, M. ; Hatami, J. ; Fardanesh, H. ; Magdanian, A. & Eslami, Z. (2009). Comparative Effectiveness of instructional design inspired by three theories of behaviorism, cognitivism and making radical changes in social attitudes, Journal of Science – Research Psychology, University of Tabriz, 4(13): 117-137[Persian]. Hatami, J. & Fardanesh, H. (2009). Comparing the effectiveness of behavioral learning models, knowledge-oriented, Constructivis, and making changes in social attitudes oriented grade school students, Journal of Science – Research Psychology, University of Tabriz, 5(17) [Persian]. Herrington,J&Oliver,R(2000)."An Instructional design learning framework for authentic learning Enviorments",Educational Technology Research and Development,48(3),pp 23-48. Karami, M. (2009). Optimal Instructional Design Model For Managers Training and Development, The 1st International Training Managers Conference (ITMC2009) Tehran, Iran[Persian]. Kareshki, H. (2009). The application of social constructionist approaches to e-learning, Third National Conference on E-learning in medical sciences, Mashhad University of Medical Sciences[Persian]. Kearney, M. (2004). Classroom use of multimedia supported predict-observe-explain tasks in a social constructivist learning environment. Research in Science Education, 34(4): 427-453. Keshtiaray, N. ; Fathivajargah, K. ; zimitat.F & Forughi. (2009). Designing and Accrediting an Experiential Curriculum in Medical Groups Based on Phenomenological Approach. Iranian Journal of Medical Education; 9 (1) :55-67. Mahdavi, M.R. & Amirtaymori, M. H.(2011). The effect of Merrill instructional design model on learning and motivation in academic achievement in first year high school biology course, Journal of Modern Thoughts in Education, 6(2):141-160[Persian]. Masomi, B. & Valavi, P. (2010). The self-regulation in The constructivist approach the implications and impact on education in Iran, the Second National Conference of Philosophy of Education Society of Iran[Persian]. Merjel, B. (2003). Instructional design and learning theories (Translated by Seyyed Jalil Shahroodi Langroodi), Proceedings of the humanities. Tehran: Islamic Azad University[Persian]. Moallem, M (1996), Instructional design models and research on teacher thinking : Toward a new conceptual model for research and development, EDRS. Moallem ,M (2003)."An Interactive Online Course:A Collaborative Design Model".ETR&D,91(4): 85-103 Mojtahedzade, R. , Mohamadi, A. & Emami, A. H. (2011). Instructional design, implementation and evaluation of an e-learning system, experience Tehran University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education, 11:348-359[Persian]. Momeni Mahmuee, H. (2009). Improvement of high education curriculum a step toward training creative alumni . Journal of Education Strategies in Medical Sciences. 2 (3) :121-126[Persian]. Morais.M.F, Azevedo.I(2010), What is a Creative Teacher and What is a Creative Pupil? Perceptions of Teachers, Procedia Social and Behavioral Sciences ,Vol 12 : 330–339. Saeef, A.A. (2008), Modern educational psychology, psychology of learning and Teaching, Tehran: press the Daoran[Persian]. Saki, R. (2012). Teacher-centered research, a new paradigm in educational research, Iranian Quarterly of Education Strategies In Medical Sciences, 5 (3): 191-197[Persian]. Samee, M. (2011). Teacher training in the Iran and world and provide a model for the evolution of teacher education, Journal of Teacher Development, 7[Persian]. Shabani, H. (2008). Advanced Teaching Methods, Tehran: Samt.(Persian) Shaikhzadeh, M. & Mehrmohamadi, M. (2004). Elementary math learning software based on constructivist approach, Journal of Educational Innovations,3 (9): 32-47[Persian]. Slavin, R. E. (2006). Educational Psychology: Theory and practice (8th Ed.). NewYork: Pearson. Valavi, P. ; Pakseresht, M.J. ; Safayimoghadam, M. ; Haghighi, J. & Mehralizadeh, Y. (2009). The analysis of the epistemological principles of Constructivism and its educational content ,Journal of Educational Sciences of Chamran University,5(4):3-19[Persian].
_||_