تأثیر آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر یادگیری خودراهبر در دانشجویان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمد علی نادی 1 , مریم گردانشکن 2 , محسن گلپرور 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
الکلمات المفتاحية: رغبت برای یادگیری, یادگیری خودراهبر, خودکنترلی, خودمدیریتی, فراشناخت, تفکر انتقادی, حل مسأله,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تأثیر آموزش مؤلفههای تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر یادگیری خودراهبر در دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان بودند که از بین آنها 50 نفر از دانشجویان، بهطور تصادفی نظاممند بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش در زمینۀ تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت در 6 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. با توجه به اینکه طرح تحقیق پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود، ابزار اندازهگیری یادگیری خودراهبر (مقیاس فیشر و همکاران، 2001) در دو نوبت قبل و بعد از آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت اجرا شد. دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشاندهندۀ تأثیر معنادار آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر میزان یادگیری خودراهبر کل و مؤلفههای آن (خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری، خودکنترلی) بود. با توجه به تحلیل دادهها، آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت میزان یادگیری خودراهبر کل و میزان مؤلفههای آن (خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری و خودکنترلی) را افزایش میدهد.