ساخت، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس انتظار- ارزش- سود- هزینه در میان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا
الموضوعات :خسرو رشید 1 , آرزو دلفان بیرانوند 2
1 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: روایی, پایایی, هنجاریابی, دانشجویان, مقیاس انتظار- ارزش- سود- هزینه,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ساخت، اعتبار یابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس انتظار-ارزش-سود- هزینه در میان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 99-1398 بود. اندازه نمونه شامل تعداد 395 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس پژوهشگرساخته را تکمیل کردند. روش های تحلیل عبارت بودند از : تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی محتوایی، روایی همزمان و ضریب آلفای کرونباخ. نتایج تحلیل عامل اکتشافی، انتظار، ارزش، سود، هزینه روانشناختی، و هزینه موقعیتی را به عنوان 5 عامل مقیاس نشان داد. تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم، نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس را تأیید کرد. ضریب پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 848/0، و برای زیر مقیاس های انتظار، ارزش، سود، هزینه های روانشناختی، و هزینه های موقعیتی به ترتیب 898/0، 899/0، 793/0، 862/0، 778/0 به دست آمد.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Barron K.E., & Hulleman, C.S.(2015) Expectancy-value-cost model of motivation. In: Eccles JS, Salmelo-Aro K, editors .International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences: Motivational Psychology. 2nd ed. New York: NY: Elsevier
Bruinsma, M. (2004). Motivation, cognitive processing and achievement in higher education. Journal of Learning and Instruction. 14. P: 549–568.
Camacho, A., Alves, R.A.,& Boscolo, P. (2020). Writing Motivation in School: a Systematic Review of Empirical Research in the Early Twenty-First Century. Educational Psychology Review, https://doi.org/10.1007/s10648-020-09530-4.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination.
Durik, AM., Vida, M.,& Eccles, JS.(2006). Task values and ability beliefs as predictors of high school literacy choices: A developmental analysis. Journal of Educational Psychology. 98: 382-393.
Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia, PA: Psychology Press.
Eccles (Parsons), J., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and Achievement Motivation (pp. 75–146). San Francisco, CA: W. H. Freeman.
Eccles, J. S., Wigfield, A., & Schiefele, U. (1998). Motivation. In N. Eisenberg (Ed.), Handbook of Child Psychology, Vol. 3 (5th ed., pp. 1017–1095). New York: Wiley.
Elliot, A. J., Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 461–475. https://doi.org/10.1037 //0022-3514.70.3.461.
Flake, J.K. (2012). Measuring cost: The forgotten component of expectancy-value theory (Unpublished master’s thesis). James Madison Univerisity, Harrisonburg, VA.
Flake, JK., Barron, KE., Hulleman, C., McCoach, BD., & Welsh, ME. (2015). Measuring cost: The forgotten component of expectancy-value theory. Contemporary Educational Psychology. 41: 232-44.
Ghodsi, A., Tale Pasand, S., Rezaei, A., & Mohammadi Far, M. (2019). Background of academic conflict: A model test based on Expectation-value theory. Journal of Educational Psychology, 51, 231-257.
Graham, S., & Weiner, B. (2011). Motivation: Past, present, future. In K. Harris, S.
Grays, MP. (2013). Measuring motivation for coursework across the academic career: A longitudinal invariance study [dissertation]. Harrisonburg VA: James Madison University.
Hidi, S., & Renninger, K. A. (2006). The four-phase model of interest development. Educational Psychologist, 41(2), 111–127.
Jackson, D.L. (2003). "Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis". Structural Equation Modeling, 10: 128–141.
Kline, R.B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rded.). New York: Guilford Press.
Kosovich, JJ., Hulleman, CS., Barron, KE., & Getty, S. (2014).A Practical Measure of Student Motivation: Establishing Validity Evidence for the Expectancy-Value-Cost Scale in Middle School. Journal of Early Adolescence. 35(5): 790- 816.
Lai, E. R. (2011). Motivation: A Literature Review.1-44. http://www.pearsonassessments.com/research
Lawrence, A. (2014). Relationship between study habits and academic achievement of higher secondary school students. Online Submission. 4 (6):143–145
Lemos, M. S., & Verissimo, L. (2013). The relationships between intrinsic motivation, extrinsic motivation, and achievement, along elementary school. Procedia – Social and Behavioural Science, 112, 930 – 938. Of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227–268. https://doi.org/10.1207/s15327965 pli1104_01.
Lipnevich, A.A., Preckel, F., & Roberts, R.D. (2016). Psychosocial Skills and School Systems in the 21st Century: Theory, Research, and Practice. New York, USA; pp: 241-287.
Lipnevich, A.A., Preckel, F., Roberts, R.D. (2016). Psychosocial Skills and School Systems in the 21st Century: Theory, Research, and Practice. New York, USA; 2016, pp: 241-287.
Rashid, K., Yaqubi, A., & Karimi, K. (2020). Validation of expectation-value-cost scale in students of Hamadan University of Medical Sciences and Bu Ali Sina University. Iranian Journal of Medical Education, 20(6), 43-53.
Schunk, D. H. Pintrich., P. R. & Meece, J. L. (2008). Motivation in education: Theory, Research and applications (3rd ed). Upper Saddle Rivev, NJ: Pearson Education.
Watkinson, E. J., Dwyer, S. A., & Nielsen, A. B. (2005). Children theorize about reasons for recess engagement: Does expectancy-value theory apply? Adapted Physical Activity Quarterly, 22, 179-197.
Weiner, B. (1985). An attributional theory of achievement, motivation and emotion. Psychological Review, 92(4), 548–573. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-4948-1.
Wentzel, K., & Miele, D. (2016). Overview. In K. Wentzel & D.Miele (Eds.), Handbook of Motivation at School (pp. 1–8). New York: Routledge.
Wigfield, A., & Cambria, J. (2010). Expectancy-value theory: Retrospective and prospective. In T. C. Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), the decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement (Vol. 16, pp. 74-146).Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81.
_||_