بررسی آگاهی مصرف کنندگان نسبت به نوع بسته بندی مواد خوراکی و نوشیدنیها
الموضوعات :محمد مهدوی مزده 1 , نیما فخیم هاشمی 2
1 - استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران،دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران،دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بسته بندی مواد خوراکی و نوشیدن, بطری های پلاستیکی (PET), روشهای تحقیق, ظروف شیشه ای (بطری و جار), ظروف مقوایی چند لایه (تترا پک), ظروف فلزی,
ملخص المقالة :
مقدمه: مواد خوراکی و نوشابه ها به طور معمول در ظروف شیشه ای، فلزی، مقوایی چند لایه و پلاستیکی بستهبندی می گردند. با این وجود مدت زیادی استکه استفاده از ظروف پلاستیکی پلی اتیلن ترفتالات (PET)،نه تنها برای بسته بندی نوشابه ها، که برای بسته بندی سایر مواد خوراکی نیز رو به افزایش است.با توجه به اهمیت این موضوع که با سلامت افراد و مسائل زیست محیطیدر ارتباط مستقیم است، در این تحقیق سعی شده است میزان آگاهی مصرف کنندگان نسبت به مزایا و معایب انواع بسته بندی مورد سنجش قرار گیرد. همچنین تلاش گردیده است تا معیارهای یک بسته بندی مناسب از دیدگاه مصرف کنندگان مورد بررسی قرار گیرد. مواد و روش ها: ابزار استفاده شده در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده است که با استفاده از نظرات کارشناسان این صنعت و از طریق مصاحبه های ساختار یافته تهیه و روایی آن به تایید اساتید و خبرگان صنعت رسیده است. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از این است که اگرچه بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان ظروف پلاستیکی نسبت به مضرات این ظروف آگاهی نسبی خوبی دارند اما با این وجود خود را ناگزیر به استفاده از این ظروف میدانند. نتیجه گیری: سبکی، راحتی مصرف، نشکن بودن، بیشترین یا در برخی موارد تنها گزینه موجود در بازار، و کم قیمت بودن ظروف PET، برخی از دلایل استفاده از این ظروف است. به طور مشخص در خصوص آب آشامیدنی (آب معدنی) و نوشابه، نبودن کالای مورد نظر با بسته بندی جایگزین یکی از دلایل استفاده از این ظروف است.