بررسی آگاهی مصرف کنندگان نسبت به نوع بسته بندی مواد خوراکی و نوشیدنیها
محورهای موضوعی : میکروبیولوژی مواد غذاییمحمد مهدوی مزده 1 , نیما فخیم هاشمی 2
1 - استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران،دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران،دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
کلید واژه: بسته بندی مواد خوراکی و نوشیدن, بطری های پلاستیکی (PET), روشهای تحقیق, ظروف شیشه ای (بطری و جار), ظروف مقوایی چند لایه (تترا پک), ظروف فلزی,
چکیده مقاله :
مقدمه: مواد خوراکی و نوشابه ها به طور معمول در ظروف شیشه ای، فلزی، مقوایی چند لایه و پلاستیکی بستهبندی می گردند. با این وجود مدت زیادی استکه استفاده از ظروف پلاستیکی پلی اتیلن ترفتالات (PET)،نه تنها برای بسته بندی نوشابه ها، که برای بسته بندی سایر مواد خوراکی نیز رو به افزایش است.با توجه به اهمیت این موضوع که با سلامت افراد و مسائل زیست محیطیدر ارتباط مستقیم است، در این تحقیق سعی شده است میزان آگاهی مصرف کنندگان نسبت به مزایا و معایب انواع بسته بندی مورد سنجش قرار گیرد. همچنین تلاش گردیده است تا معیارهای یک بسته بندی مناسب از دیدگاه مصرف کنندگان مورد بررسی قرار گیرد. مواد و روش ها: ابزار استفاده شده در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده است که با استفاده از نظرات کارشناسان این صنعت و از طریق مصاحبه های ساختار یافته تهیه و روایی آن به تایید اساتید و خبرگان صنعت رسیده است. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از این است که اگرچه بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان ظروف پلاستیکی نسبت به مضرات این ظروف آگاهی نسبی خوبی دارند اما با این وجود خود را ناگزیر به استفاده از این ظروف میدانند. نتیجه گیری: سبکی، راحتی مصرف، نشکن بودن، بیشترین یا در برخی موارد تنها گزینه موجود در بازار، و کم قیمت بودن ظروف PET، برخی از دلایل استفاده از این ظروف است. به طور مشخص در خصوص آب آشامیدنی (آب معدنی) و نوشابه، نبودن کالای مورد نظر با بسته بندی جایگزین یکی از دلایل استفاده از این ظروف است.
Introduction: Foods and beverages are usually packed in glass, metal, multi-layered paper and plastic containers. Nevertheless, during recent decades, polyethylene terephthalate (PET) containers have been increasingly used for packing not only beverages but also foods.Considering the importance of this issue that has a direct relationship with human health and bioenvironmental issues, this research is concerned with consumers' awareness in respect of advantages and disadvantages of packing types of foods and drinks. Moreover, the criteria for appropriate packing were investigated from consumer’s viewpoint.Materials and Methods: The applied tool of this research was a researcher-made questionnaire, that was prepared considering the ideas of the experts of this field along with structured interviews and the reliability was confirmed by the experts of this industry.Results: The results of the present work indicated that, although a large number of consumers are relatively aware of the disadvantages of PET containers, but it is inevitable not to use them.Conclusion: Lightness, ease of use, non-fragility, availability and inexpensiveness along with being the sole option in the market were some reasons for more usage of PET containers as compared to other packing containers. In terms of drinking water (mineral water) and beverages, lack of any other alternative products was the main reasons for using these containers.