بررسی رابطه بین برند و مصرف کننده (مورد مطالعه لوازم خانگی برقی)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیفاطمه مطهری نژاد 1 , سعید صمدی 2 , زینب طولابی 3 , یاسان الله پوراشرف 4
1 - کارشناس ارشد مدریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه ایلام
2 - کارشناس ارشد مدریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه ایلام
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام
الکلمات المفتاحية: تجربه برند, رضایت برند, اعتماد برند, عشق برند, تعهد برند, وفاداری برند,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برند و مصرف کننده است. این پژوهش بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر جمعآوری داده ها تحقیقی پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری را کلیه مصرف کنندگان لوازم خانگی برقی در شهر مشهد تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، متناسب با حجم جامعه، تعداد 420 پرسشنامه در فروشگاه های لوازم برقی در سطح شهر مشهد توزیع و در نهایت 375 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های جمع آوری شده به وسیله دو نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شد. از نرم افزار LISREL برای انجام تحلیل عاملی تاییدی و آزمون مدل تحقیق استفاده شد. همچنین به منظور بررسی پایایی و انجام تحلیل عاملی اکتشافی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تجربه برند اثر مثبت و معناداری بر رضایت برند، اعتماد برند، تعهد برند و عشق برند دارد، رضایت برند و اعتماد برند اثر مثبت و معناداری بر عشق برند و تعهد برند دارد، عشق به برند و تعهد برند اثر مثبت و معناداری بر تبلیغات دهان به دهان و وفاداری برند دارد. مهم ترین محدودیت پژوهش حاضر عدم همکاری برخی از مدیران فروشگاههای فروشنده لوازم برقی برای توزیع پرسشنامه بود. نتایج پژوهش حاضر میتواند به عنوان منبع ارزشمندی برای بهبود روابط بین یک برند ایرانی و مصرف کننده مورد استفاده مدیران و سیاستگذاران صنعت لوازم برقی در کشور قرار گیرد. این پژوهش برای اولین بار در ایران به بررسی روابط بین یک برند ایرانی و مصرف کننده در صنعت لوازم خانگی برقی میپردازد و در آن ابعاد نوین برند مورد بررسی قرار میگیرد.