بررسی تاثیر ابعاد ادراک قیمت بر خبرگی قیمت و میزان لذت بخشی خرید
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 - عضو هیات علمی، دانشکده مدیریت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: لذت بخشی خرید, خبرگی قیمت, حساسیت به وجهه, آگاهی از قیمت, آگاهی از ارزش,
ملخص المقالة :
خریداران ایرانی غالبا تجربیات و اطلاعات مثبت و منفی خرید را با انجام تبلیغات شفاهی در اختیار سایرین قرار میدهند، که این امر برای بازاریان مشکلات و فرصتهایی ایجاد میکند. خبرگی قیمت که به معنی رفتارهای جستجو و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد قیمت کالاها توسط مصرف کنندگان است، غالبا به عنوان بعد منفی قیمت در نظر گرفته میشود. هدف از انجام این تحقیق، معرفی متغیر خبرگی قیمت به عنوان نتیجه ادراکات مثبت (حساسیت به وجهه) و ادراکات منفی (آگاهی از ارزش و قیمت) از قیمت، همچنین بررسی اثرگذاری خبرگی قیمت بر انگیزه خرید لذتجویانه در مصرف کنندگان است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر اراک میباشد. روش پژوهش برای بررسی مدل مفهومی و آزمون فرضیات تحقیق تکنیک مدلسازی معادله ساختاری می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حساسیت به وجهه، آگاهی از قیمت و آگاهی از ارزش اجزای تشکیل دهنده خبرگی قیمت در مصرف کنندگان ایرانی هستند و خبرگی قیمت از هر دو نوع ادراک مثبت و منفی نسبت به قیمت ناشی میشود. همچنین، در حالی که خبرگی قیمت،حساسیت به وجهه و آگاهی از ارزش بر خرید لذتجویانه تاثیر مثبت دارند، آگاهی از قیمت بر خرید لذتجویانه تاثیر منفی دارد.