تاثیر رضایت و بی تفاوتی (اینرسی) بر وفاداری مشتری (مطالعه موردی: گوشی تلفن همراه)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیفاطمه خواجویی 1 , شهناز نایب زاده 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: وفاداری, رضایت, بی¬تفاوتی, موانع تغییر, اعتماد, تعهد, تلفن همراه,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین پنج عامل رضایت، بی تفاوتی، موانع تغیر، اعتماد و تعهد به عنوان متغیر های مستقل با وفاداری به عنوان متغیر وابسته است. این تحقیق تلفن همراه را مورد مطالعه قرار داده است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد و از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم استفاده و تعداد 379 نمونه قابل قبول جمعآوری گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS، برای بررسی تحلیل عاملی و از نرم افزار LISREL، برای بررسی تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که متغیرهای رضایت و بی تفاوتی تاثیر قابل توجهی روی وفاداری می گذارد؛ در حالی که، متغیرهای موانع تغییر، اعتماد و تعهد تاثیری روی وفاداری نداشته است. این پژوهش می تواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائه ی اطلاعات مفید در حوزه ی بازاریابی رابطه ای و خدمات، برای محققان و بازاریابان ارزشمند باشد. به علاوه، پیشنهاداتی را جهت بهبود و اثربخشی بیشتر نتایج حاصل از آن ارائه می دهد.