بررسی رابطه بین عوامل تاثیرگذار بر عرق ملی مصرف کننده و رفتار خرید در کالاهای خارجی در خراسان رضوی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیالهام گوهرجو 1 , تورج صادقی 2 , احمد زنده دل 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، ، نیشابور، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، گروه مدیریت، نیشابور، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران
الکلمات المفتاحية: عرق ملی مصرف کننده, میهن پرستی, محافظه کاری, اهمیت خرید, ضرورت خرید,
ملخص المقالة :
این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و کاربردی است هدف از انجام این تحقیق آزمون ارتباط بین عرق ملی مصرف کننده و حالات اوست. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه پایگاه های خرید مصرف کنندگان شامل (خرده فرو شی ها، فرو شگاه های زنجیره ای، بازار لوازم مصرفی و ...) در مشهد و نیشابور در سال 90-89 است که با توجه به آن، حجم نمونه به روش خوشه ای دو مرحله ای 385 نفر تعیین شد. نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی سنجیده شد که برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از نرم افزارآماری spss نسخه 19 و در سطح استنباطی داده ها، از نرم افزار لیزرل نسخه 53/8 استفاده شد. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که بین عوا مل دمو گرا فیک و عرق ملی ر ا بطه قابل تحلیلی وجود ندارد و بین فاکتورهای اجتماعی- روانی، فرهنگ، اهمیت خرید کالا و عرق ملی را بطه مثبتی وجود ندارد و بین ضرورت خرید کالا و اهمیت خرید کالا را بطه معنادار و معکوسی وجود د ارد. نتیجه ای که از تجزیه و تحلیل داده ها گرفته شد، نشان داد که عرق ملی مصرف کنندگان ایرانی پایین می باشد و در نتیجه تمایل به خرید محصولات داخلی در ایران پایین است. این مسا له زیان های مختلفی را برای اقتصاد و بازرگانی کشور به وجود می آورد.