بررسی رابطه بین عوامل تاثیرگذار بر عرق ملی مصرف کننده و رفتار خرید در کالاهای خارجی در خراسان رضوی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیالهام گوهرجو 1 , تورج صادقی 2 , احمد زنده دل 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، ، نیشابور، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، گروه مدیریت، نیشابور، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران
کلید واژه: عرق ملی مصرف کننده, میهن پرستی, محافظه کاری, اهمیت خرید, ضرورت خرید,
چکیده مقاله :
این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و کاربردی است هدف از انجام این تحقیق آزمون ارتباط بین عرق ملی مصرف کننده و حالات اوست. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه پایگاه های خرید مصرف کنندگان شامل (خرده فرو شی ها، فرو شگاه های زنجیره ای، بازار لوازم مصرفی و ...) در مشهد و نیشابور در سال 90-89 است که با توجه به آن، حجم نمونه به روش خوشه ای دو مرحله ای 385 نفر تعیین شد. نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی سنجیده شد که برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از نرم افزارآماری spss نسخه 19 و در سطح استنباطی داده ها، از نرم افزار لیزرل نسخه 53/8 استفاده شد. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که بین عوا مل دمو گرا فیک و عرق ملی ر ا بطه قابل تحلیلی وجود ندارد و بین فاکتورهای اجتماعی- روانی، فرهنگ، اهمیت خرید کالا و عرق ملی را بطه مثبتی وجود ندارد و بین ضرورت خرید کالا و اهمیت خرید کالا را بطه معنادار و معکوسی وجود د ارد. نتیجه ای که از تجزیه و تحلیل داده ها گرفته شد، نشان داد که عرق ملی مصرف کنندگان ایرانی پایین می باشد و در نتیجه تمایل به خرید محصولات داخلی در ایران پایین است. این مسا له زیان های مختلفی را برای اقتصاد و بازرگانی کشور به وجود می آورد.
This study is of descriptive and applied type of research. The aim of this study is testing the relationship between consumers’ national pride and his modes. Population includes all purchasing stations of consumers including retailers, chain markets, supplying markets in Mashhad and Neyshabur which considering its volume, 385 people were selected in multi stage sampling method. The results of data analysis were measured using descriptive and inferential statistics. For analyzing data in descriptive level SPSS version 19 and in inferential level Lizerel software were used. Finally the results indicate that there is no analytical relationship between demographics and national pride. There is no positive relationship between psychosocial factors, culture, importance of product purchasing and national pride and there is an inverse and significant relationship between necessity of product purchasing and its importance. This study has some limitations: Unavailability of authentic articles for literature, consumers’ unfamiliarity with the term “national pride”. Results of data analysis indicates of low national pride among Iranian and so low tendency toward purchasing domestic products. This issue imposes numerous losses to domestic business and economy.