بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت در ایجاد مزیت رقابتی پایدار از طریق افزایش سرمایههای فکری گروه خودروسازی سایپا
الموضوعات : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , الهام صمدزاده 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی (گرایش مدیریت بازاریابی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مسئولیت اجتماعی شرکت, دیدگاه مبتنی بر منابع, سرمایههای فکری, سرمایه انسانی, سرمایه ساختاری, سرمایه رابطه ای, مزیت رقابتی پایدار,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش یافتن رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت با توانمندیهای دینامیک و مزیت رقابتی بنگاه است. مسئولیت اجتماعی استراتژیک با دیدگاه مبتنی بر منابع رابطه تگاتنگ دارد چرا که با تاثیرگذاری بر سرمایه فکری به عنوان بخش عظیمی از منابع ناملموس که جزء داراییهای ارزشمند، کمیاب، غیرقابل تقلید و غیرقابل جایگزین بنگاه ها می باشند،می تواند مزیت رقابتی پایداری را برای بنگاه ایجاد نماید. این پژوهش که از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ مسیر توصیفی، پیمایشی و همبستگی می باشد، با استفاده از پرسشنامهای با طیف پنجگانه لیکرت، بر روی 208 نفر از مدیران ارشد شرکتهای عضو گروه خودرو سازی سایپا که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، اجرا شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از مباحث آمار استنباطی از جمله مدل معادلات ساختاری که خود شامل تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیراست، استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش مبنی بر وجود رابطه مستقیم بین مسئولیت اجتماعی شرکت، سرمایه فکری و مزیت رقابتی پایدار، می توان استنباط نمود شرکتهای عضو گروه خودرو سازی سایپا قادر بوده اند با رعایت و اجرای اصول و ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکتها در جهت مدیریت موثر و ارتقاء سرمایههای فکری خویش گام برداشته و باعث تمایز شرکت در بین سایرین شوند.