تغییرات رفتار مصرف کننده در پی تحریم اقتصادی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیپیمان غفاری آشتیانی 1 , امین مظفری 2 , زهرا آل مجتبی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه
الکلمات المفتاحية: آگاهی از تحریم, قصد مصرف کننده, قیمت ادراک شده, کیفیت ادراک شده, توانایی ادراک شده,
ملخص المقالة :
شرایط فعلی ایران و تشدید تحریم علیه ایران برخی برنامههای توسعهای را به یک ضرورت تبدیل کرده است که یکی از اینموارد استفاده از کالای ایرانی است. استفاده از کالای ایرانی سبب رشد صنایع داخلی، کاهش بیکاری، کاهش صادرات نفت خامو منایع معدنی و . . . شده و در شرایط فعلی باعث کاهش اثرات تحریمهای خارجی و کاهش صدمات ناشی از آن بر پیکرهاقتصاد ایران که هدف اصلی تحریم هاست، میشود.به همین دلیل این پژوهش به دنبال شناخت و بررسی عوامل موثر بر مصرف کالای ایرانی است. بدین منظور با مبنا قرار دادنتئوری رفتار برنامه ریزی شده سعی در تخمین عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده در رابطه با قصد خرید محصولات ایرانی دارد.این پژوهش همچنین با افزودن دو متغیر آگاهی از تحریم و نگرش نسبت به تحریم تلاش میکند درک عمیقتری از شرایطفعلی ایران به دست دهد. علاوه بر این به دلیل اهمیت نگرش و تاثیر قوی آن سعی شده است است اثر عوامل مرتبط با آن مانند ادراک از قیمت و کیفیت و همچنین ادراک از توانایی تولید کننده ایرانی بر نگرش نسبت به محصولات ایران مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان میدهد که ادراک از قمیت، کیفیت و توانایی تولید کننده ایرانی بر نگرش نسبت به کالای ایرانی اثر مثبت دارد. کنترل رفتاری ادراک شده، نگرش، هنجار ذهنی، آگاهی و نگرش نسبت به تحریم نیز بر قصد مصرف کننده از محصولات ایرانی تاثیر مثبت دارد.