شناسایی و اولویتبندی موانع ترخیص کالا از گمرک شهریار شهر تهران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمهدی زنگانه 1 , خدیجه محمدی آرزوچی 2 , سیدحسین کاظمی 3 , هرمز مهرانی 4
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: مبادلات تجاری بینالملل, گمرک, عملکرد گمرک, گمرک الکترونیک, ساختار گمرک, ترخیص کالا,
ملخص المقالة :
گمرک نقش مهمی در مبادلات تجاری بین الملل ایفا میکند و میتواند عامل جلوبرنده و یا بازدارنده در تجارت و تحصیل درآمدهای گمرکی برای دولت تلقی گردد، لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع ترخیص کالا از گمرک شهریار شهر تهران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی میباشد. پژوهش حاضر که در سال 1396 انجام شد، از نظر هدف کاربردی و برحسب روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهشهای اکتشافی است. با مرور مقالههای کلیدی و استفاده از نظر خبرگان، 4 معیار اصلی و 19 معیار فرعی شناسایی گردید. گروه خبرگان یا تیم تصمیمگیری از میان کارشناسان ارشد سازمان و همچنین صاحب نظران گمرک انتخاب گردیدند. در ابتدا با استفاده از پرسشنامه و نظر تیم تصمیمگیری، موانع اصلی و فرعی مؤثر بر ترخیص کالا از گمرک شناسایی شدند و سپس با توجه به عوامل شناسایی شده، پرسشنامههای AHP تدوین و مقایسه زوجی بین عوامل شناسایی به عمل آمد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد، نظام اداری و مدیریتی در بین موانع اصلی شناسایی شده، و ضعف در بهکارگیری و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و کارآزموده در بین موانع فرعی شناسایی شده، مهمترین عامل در بین موانع ترخیص کالا از گمرک، از دیدگاه خبرگان محسوب میشوند. در پایان با مشخص شدن رتبه همة عوامل اصلی و فرعی، به کمک تیم تصمیمگیری، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه گردید.
_||_