رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی گروهی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیخداکرم سلیمی فرد 1 , معصومه محمدی 2
1 - دانشیار، گروه پژوهشی هوش رایانشی و بهینهسازی هوشمند، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
2 - کارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: بهبود عملکرد, مدیریت ارتباط با مشتری, بانکداری, تحلیل سلسله مراتبی گروهی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری میباشد. برای شناسایی مهمترین معیارهای مؤثر بر بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری، مقاله های منتشر شده بازخوانی گردید و یک مدل سلسله مراتبی ساخته شد. برای تعیین اولویت معیارها از روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان بانکداری در استان بوشهر و استادان دانشگاه خلیج فارس در رشته مدیریت تشکیل میدهند و هفت تن از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. با استفاده از دیدگاه آنان وزن معیارها محاسبه شد. اولویتبندی معیارهای شناسایی شده با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی انجام شد. یافته ها نشان می دهد که از میان عوامل اصلی، معیار زیرساختارگرا با وزن 61 درصد مهمترین عامل در بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری است. از سوی دیگر در میان زیرمعیارها نیز "افراد" و "تمرکز بر مشتری" دارای بیشترین اهمیت است. این پژوهش می تواند به مدیران بانک ها کمک نماید تا رابطه بهتری با مشتریان خود داشته باشند و دستاوردهای بیشتری از مدیریت ارتباط با مشتری به دست آورند. همچنین، این پژوهش می تواند مبنایی برای پژوهش های دیگر در زمینه عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری باشد. یافته های این پژوهش، نیز، میتواند به عنوان پایهای برای تحقیقات بیشتر در عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری دیده میشود.
_||_